Aktualności

Nowe pojazdy techniczne krakowskiego MPK

Pod koniec ubiegłego roku krakowskie MPK wzbogaciło się o dwa pojazdy techniczne. Pierwszy z nich służy do wstawiania wagonów tramwajowych na tory. Drugi natomiast jest pogotowiem technicznym, przystosowanym do naprawy i holowania uszkodzonych autobusów. Oba pojazdy zaprezentowane zostały w dniu wczorajszym podczas przekazania do eksploatacji budynku nowej myjni w zajezdni Nowa Huta.

 

Krakowskie MPK odnawia nie tylko swój park taborowy przeznaczony do obsługi linii tramwajowych i autobusowych, ale również pojazdy techniczne. W ubiegłym roku odebrane zostały dwa imponujące wozy, dzięki którym wstawianie wykolejonych tramwajów na tory oraz pomoc techniczna dla uszkodzonych autobusów powinny być realizowane szybciej i sprawniej.

 

Pierwszy pojazd to specjalistyczny żuraw samochodowy, przeznaczony do wstawiania na tory wykolejonych tramwajów oraz ich holowania. Przystosowany jest do poruszania się zarówno po ulicy, jak i po torach tramwajowych, po których może przemieszczać się z szybkością około 7-10 km/h. Pojazd posiada 12 metrów długości i 2,6 metra szerokości. Wyposażony jest w trzy osie i waży blisko 26 ton. Dzięki zdalnemu sterowaniu, operator żurawia może oberować nim spoza pojazdu, stojąc w bezpośredniej bliskości wstawianego na tory tramwaju. Co ciekawe, samochód wyposażony jest nawet w piasecznice, dzięki czemu bez problemów powinien poruszać się nawet po oblodzonych szynach. Nowy żuraw zastąpił jeden z dwóch posiadanych przez krakowskie MPK dźwigów marki Star. Drugi pojazd przeszedł w ostatnim czasie naprawę generalną, dzięki czemu wciąż będzie mógł być używany.

Nowy pojazd tec...
Zdjęcie z profi...
Zbliżenie na no...

Drugi pojazd zakupiony przez MPK robi jeszcze większe wrażenie. Jest to samochód pomocy technicznej i ratownictwa drogowego. Pojazd waży ponad 25 ton i został zbudowany na podwoziu 4-osiowym o napędzie 8x4. Wykorzystywany ma być do holowania uszkodzonych autobusów, na przykład w wyniku uczestnictwa w wypadkach drogowych. Pojazd posiada także odpowiednie wyposażenie, niezbędne do wyciągania autobusów z każdej opresji.

 

Głównym elementem wozu jest specjalny wysięgnik holowniczy, który umożliwia holowanie pojazdów o masie powyżej 3,5 tony za podniesioną oś. Jego maksymalny udźwig wynosi 10 ton na ramieniu o długości 3,8 metra. Pojazd posiada ponadto dwie wyciągarki - główną o uciągu 22 700 kg oraz pomocniczą o uciągi 15 900 kg, a także agregat prądotwórczy, sprężarkę, poduszkę powietrzną do podnoszenia autobusów, podnośniki hydrauliczne do podnoszenia autobusów, zestaw oświetlenia o dużej wydajności na wysuwanym pionowo wysięgniku do oświetlenia miejsca pracy oraz zestaw do zabezpieczenia miejsca naprawy lub wypadku. Także w tym przypadku urządzeniami pojazdu można sterować zarówno bezpośrednio, jak i za pomocą mobilnego panelu. Krakowskie MPK dotychczas nie posiadało tak dobrze wyposażonego pojazdu ratownictwa drogowego. Rosnąca liczba autobusów ruchu, a także coraz większy ruch na krakowskich drogach, niestety raczej zwiększają ryzyko konieczności użycia tego typu pojazdu.

Nowy pojazd rat...
Pojazd ratownic...
Holowany Jelcz.

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 223 gości oraz 2 użytkowników.