Aktualności

Wspomnienie po linii 417

Przy okazji uruchomienia linii 160, kursującej przez tunel pod stacją kolejową Kraków Nowa Huta do Ruszczy, warto przypomnieć pierwszą linię autobusową, która tamtędy kursowały. Co więcej, była to jedyna w XXI wieku i jak na razie ostatnia linia obsługiwana przez mikrobus, funkcjonująca w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

 

Linie mikrobusowe święciły swoje największe sukcesy w latach 1975 - 1981. Wówczas uruchomionych zostało kilka linii, które zapewniały połączenie bezpośrednio z płyty Rynku Głównego do najważniejszych dzielnic Krakowa. Brak nowego taboru sprawił, że cieszące się bardzo dużym zainteresowaniem pasażerów połączenia, trzeba było zlikwidować.

 

Mikrobusy powróciły do krakowskiej komunikacji miejskiej na początku lat dziwięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wówczas mniejsze pojazdy można było zobaczyć na liniach należących do krakowskie MPK, które oddane zostały w ajencję. Standard tamtych busów zazwyczaj pozostawiał wiele do życzenia. Mikrobusy definitywnie zniknęły z linii miejskich w 1998 roku.

 

I tak dochodzimy w końcu do pierwszej w XXI wieku i jak na razie ostatniej linii mikrobusowej, funkcjonującej w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W związku z wnioskami mieszkańców, tydzień przed 1 listopada, w sobotę 23 października 2010 roku uruchomiona została linia autobusowa numer 417, która kursowała po trasie z Łuczanowic przez ulicę Godebskiego, Bystronia, Glinik, Za Górą, Jeziorko do cmentarza w Ruszczy. Trasa liczyła zaledwie 5,5 km długości. Jej częstotliwość wynosiła średnio raz na godzinę, a linia jeździła tylko w soboty (6 kursów), niedziele i święta (8 kursów). Ciekawostkę stanowił fakt, że mikrobus podczas kursowania w weekendy na linii 417, nocował na prywatnej posesji kierowcy, który mieszkał w Łuczanowicach. Kierowca brał w piątek mikrobus, jeździł nim na linii przez sobotę i niedzielę, po czym wracał w poniedziałek z powrotem do zajezdni firmy Mobilis.

 

Do obsługi linii skierowano mikrobus Iveco TurboDaily 45-12 numer MB051, który specjalnie w celu obsługi linii 417 z innego oddziału sprowadziła firma Mobilis sp. z o.o., pierwszy i jak na razie jedyny prywatny operator realizujący przewozy w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Mikrobus mógł zabrać na pokład 16 pasażerów. Do środka prowadziły jedne automatyczne, jednoskrzydłowe drzwi. W środku znajdował się jeden kasownik.

 

Linia 417 kończyła trasę na końcówce Cmentarz Ruszcza, czyli nieco dalej niż obecnie linia 160. Mimo to, cieszyła się mizernym zainteresowaniem pasażerów. Stąd, bez większego rozgłosu w dniu  17 kwietnia 2011 roku linia została zlikwidowana. Być może, gdyby okres jej funkcjonowania wydłużyć o wiosenno-letnie miesiące, frekwencja byłaby większa. Tego się już niestety nie dowiemy. Po wielu latach usłyszałem opinię od jednego z przedstawicieli Rady Dzielnicy XVIII Nowa Huta, że przyczyną braku zainteresowania pasażerów linią 417 był zbyt późny przyjazd pod kościół w Ruszczy. Osoby udające się na Msze Święte nie mogły zająć sobie wolnego miejsca w ławce, stąd mimo funkcjonowania linii, wybierały dojazd własnych autem.

 

Mikrobus Iveco pozostał w krakowskiej zajezdni firmy Mobilis i od tego czasu pełni funkcję wozu do przewozu pracowników.

 

Linie 160 i 417 są jedynymi regularnymi połączeniami, które korzystały lub korzystają z przejazdu przez tunel w Ruszczy. Warto wspomnieć jeszcze o kursach wariantowych linii 111, które w okresie od 5 lutego 1974 roku do 8 maja 1992 roku realizowane były do pętli "Ruszcza Tunel". Przystanek końcowo-początkowy znajdował się na drodze równoległej do głównej ulicy prowadzącej do tunelu. Autobus następnie przejeżdżał przez krótki, wschodni tunel, by wrócić zachodnim tunelem. Oczywiście nie korzystał z głównego, liczącego ponad 200 metrów tunelu pod stacją Kraków Nowa Huta. Kursy wariantowe zostały wycofane w związku ze złym stanem nawierzchni w tym rejonie.

Iveco TurboDail...
Mikrobus na lin...
Zbliżenie na mi...

Komentarze  

 
+3 #3 yabol428 2017-02-27 20:36
Pamiętam tą linię 417, kiedyś w pewną listopadową niedzielę 2010 roku wybrałem się tam specjalnie, aby się nią przejechać. W busie panowała bardzo rodzinna atmosfera, kilka miejscowych kobiet i kierowca dobrze się znali i dyskutowali o kazaniach miejscowego proboszcza :)
 
 
-2 #2 PSMKMS 2017-02-27 07:38
Cytuję JemCebuleJakJablko:
Można gdzieś znależć coś wiecej na temat tej ajencji z lat 90.? Jakieś foografie?

Na www.kmk.krakow.pl jest artykuł w tym temacie.
 
 
+2 #1 JemCebuleJakJablko 2017-02-26 21:22
Można gdzieś znależć coś wiecej na temat tej ajencji z lat 90.? Jakieś foografie?
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 222 gości oraz 2 użytkowników.