Aktualności

Dzisiejsze ostatki

W dniu jutrzejszym wprowadzone zostaną zmiany dotyczące aż 22 linii autobusowych. W większości przypadków będą to wzmocnienia linii lub też korekta ich tras. W dwóch przypadkach jednak będziemy mieć do czynienia z likwidacją linii. Swoista rewolucja komunikacyjna czeka też ulicę Malborską. Zapraszam na krótki przegląd dzisiejszych ostatków.

 

Linie autobusowe numer 118 i 155 kursują dziś po ulicach Krakowa po raz ostatni. Autobusy te służyły mieszkańcom przez wiele lat. Linia 118 zawsze kursowała do Bronowic Wielkich, natomiast linia 155 do Swoszowic. Pierwsza z nich uruchomiona została w dniu 27 czerwca 1959 roku na trasie Głowackiego - Bronowice Wielkie. Od połowy grudnia 1967 roku linia docierała aż na ulicę Szujskiego, czyli praktycznie do ścisłego centrum. Stan ten trwał do sierpnia 1979 roku, gdy powróciła ona do Bronowic. W tamtym okresie na przystankach pojawiała się nawet z częstotliwością co 14 minut. W dniu 3 stycznia 1999 roku nastąpiła jej pierwsza likwidacja, jednak już od 15 marca tego samego roku powróciła ona na nową trasę z Bronowic Wielkich do Nowego Kleparza. Odtąd kursowała już mniej więcej raz na godzinę i była zawieszana na okres letnich wakacji. W 2008 roku linię skierowano do nowego dworca autobusowego Krowodrza Górka, natomiast od 2014 roku została przedłużona z Bronowic Wielkich do nowej końcówki "Chełmońskiego Osiedle".
Linia 118 od dłuższego czasu kursowała tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co około godzinę. Do jej obsługi w ostatnich latach kierowane były małe pojazdy typu Autosan H6 czy Jelcz M081MB, a w przypadku braku tych autobusów, również wozy dwunastometrowe.

Autosan H6 nume...
Jelcz M081MB nu...
Jelcz M121MB nu...
 

Historia linii 155 jest mniej skomplikowana. Uruchomiona została w dniu 1 marca 1975 roku na trasie Łagiewniki - Swoszowice. W tej relacji kursowała praktycznie przez cały czas. Jedynie w okresie od 17 października 2001 roku do 20 stycznia 2002 roku, w związku z przebudową ulicy Myślenickiej, linia jeździła na skróconej trasie z Łagiewnik do Osiedla Kurdwanów. Linia 155 przez większość okresu funkcjonowania kończyła swoją trasę na pętli "Swoszowice Uzdrowisko". W ostatnim czasie, z uwagi na brak zgody nowego właściciela obiektów uzdrowiskowych na zawracanie na swoim terenie autobusu, linia została wycofana z tego obszaru i kończyła trasę na pętli ulicznej na przystanku "Swoszowice Poczta". Warto również przytoczyć fakt, że do 17 października 2001 roku linia przejeżdżała przez nieistniejący już przejazd kolejowy na ulicy Suchej.
Linia 155 wprawdzie kursowała we wszystkie dni tygodnia, to jednak zawsze obsługiwał ją jeden pojazd z częstotliwością około raz na godzinę. Do jej obsługi, podobnie jak w przypadku linii 118, w ostatnich latach kierowane były małe pojazdy typu Autosan H6 czy Jelcz M081MB, a w przypadku braku tych autobusów, również wozy dwunastometrowe. W styczniu tego roku pojawiły się również Autosany M09LE.

Autosan H6 nume...
Jelcz M081MB nu...
Autosan M09LE n...
Mercedes Citaro...
 

Linie 107 i 184 nie znikają z ulic Krakowa. Nie będą już jednak kursować ulicą Malborską. A należy podkreślić, że jeździły tędy niemal zawsze. Linia 107 w pierwszej swojej odsłonie kursowała na Prądnik Biały. Od 18 października 1976 roku numer ten był wolny. Wykorzystano go dopiero od dni 2 kwietnia 1986 roku do oznakowania kursów bisowych linii 104, realizowanych na trasie Plac Bohaterów Getta - Kosocice. Od 19 lutego 1994 roku linia została przedłużona do Soboniowic. Od 3 stycznia 1999 roku linię skrócono do Dworca PKP Płaszów. Po realizacji dworca przy ulicy Powstańców Wielkopolskich, linia 107 została tam przedłużona, jednak znów wiosną ubiegłego roku, w wyniku rozpoczęcia prac przy budowie łącznicy kolejowej nad skrzyżowaniem ulicy Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich, ponownie skrócono ją do dworca w Płaszowie.

 

Historia linii 184 jeszcze ściślej powiązana jest z ulicą Malborską. Kursowała tędy od samego początku, czyli od 20 lutego 1982 roku, gdy uruchomiono ją na trasie Plac Bohaterów Getta - Wola Duchacka Zachód. Z ulicy Malborskiej linia 184 zniknęła na krótko w latach 1984 - 1989. Później jednak powróciła już na stałe. Ważną datą był dzień 1 października 2000 roku, gdy uruchomiono tramwaj na Kurdwanów. Wówczas autobusy z numerem 184 wycofano z pierwszego odcinka ulicy Malborskiej od skrzyżowania z ulicą Wielicką do ulicy Kamieńskiego.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Jelcz M181MB nu...
Solaris Urbino ...
Jelcz M181MB nu...
Jelcz M181MB nu...
   

Przypomnijmy, że linia 118 od jutrzejszego dnia zastąpiona zostanie częściowo przez linię 120, która kursować będzie ze zwiększoną częstotliwością, oraz przez linię 168, która skierowana zostanie do końcówki "Chełmońskiego Osiedle", przemianowanej od jutra na "Chełmońskiego Pętla". Linia 155 zastąpiona będzie przez wybrane kursy linii 184, skierowane do pętli "Swoszowice Poczta" oraz przez częściej kursującą linię numer 104. Linia 107 zostanie skrócona do "Zajezdni Wola Duchacka", a linia 184 będzie jeździć po wyprostowanej trasie przez ulicę Sławka. Mieszkańcy ulicy Malborskiej będą mogli teraz skorzystać z linii 169 i 469. Pierwsza z nich dojedzie do zajezdni na Woli Duchackiej, natomiast druga aż do Piasków Wielkich, obsługując dotychczasową relację linii 107.

 

Więcej o historii krakowskich linii autobusowych warto przeczytać w książce "Komunikacja autobusowa w Krakowie", wydanej z okazji 80. rocznicy uruchomienia regularnych linii autobusowych w Krakowie. Z tej publikacji pochodzą daty zamieszczone w powyższym artykule.

Komentarze  

 
+2 #2 Ostry 2017-03-05 21:18
Jeszcze by fajnie było żeby tę książkę można było dostać. Całe szczęście ją mam ale mam paru znajomych którzy by mieć ją chcieli i nigdzie jej dostać nie mogą. Zresztą to samo się tyczy książki "Krakowskie tramwaje". Dobrze że ją kupiłem od razu bo teraz to bym mógł tylko pomarzyć. Też uikat. A do 100 rocznicy jeszcze trochę daleko.;-)
 
 
+2 #1 yabol428 2017-03-04 15:24
Dzięki za przypomnienie tych wszystkich dat i zdarzeń z historii krakowskiej komunikacji. Warto jeszcze przypomnieć, że w latach '90, gdy linię 120 przedłużono do relacji Nowy Kleparz - Tonie - Bronowice Wielkie - Bronowice Nowe, linia 118 została ograniczona tylko do kilku kursów wyłącznie w godzinach wieczornych, uzupełniających komunikację na ul. Ojcowskiej w okresie kiedy spadała częstotliwość linii 120. I to ta właśnie szczątkowa 118 została zlikwidowana w wyniku reformy ze stycznia 1999.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 212 gości oraz 2 użytkowników.