Rugby L (Durant) - 19

Jest najstarszym i zarazem jednym z najciekawszych autobusów zachowanych w Polsce. Wyprodukowany został w 1929 roku. Swoim wyglądem zachwycał już wtedy, gdy nie mógł jeszcze samodzielnie przemieszczać się. W czerwcu 2010 roku już o własnych siłach na ulice Krakowa powrócił Rugby L, bardziej znany pod nazwą Durant.

Czytaj więcej...

San H01B - 86

Po drugiej wojnie światowej szybko przystąpiono do produkcji pojazdów ciężarowych, niezbędnych przy odbudowie kraju ze zniszczeń. Równocześnie starano się zaspokoić rosnące potrzeby przewozu ludzi, wytwarzając na podwoziu samochodów ciężarowych autobusy. Takie rozwiązanie jednak od początku sprawiało wiele problemów, więc traktowano je jako tymczasowe. Stąd decyzja o budowie zupełnie nowego autobusu była tylko kwestią czasu.

Czytaj więcej...

Nysa N59M - 28

W powojennej Polsce szybko podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji zarówno autobusów jak i pojazdów ciężarowych. Brakowało jednak samochodów pośrednich, które mogłyby wypełnić powstałą lukę. Stąd, w 1957 roku podjęto decyzję o powstaniu pojazdu dostawczego, który mógłby służyć również jako mikrobus do przewozu niewielkiej liczby osób.

Czytaj więcej...

Jelcz 272 MEX + przyczepa P01 - 341+608

Pierwsze autobusy marki Jelcz RTO w wersji miejskiej, oznaczonej symbolem MEX 272, wyjechały z fabryki w Jelczu w 1963 roku. Produkowane były na podstawie umowy licencyjnej jaką zawarto z Czechosłowacją w grudniu 1958 roku. Zanim rozpoczęto montaż autobusów w Jelczu, w Czechosłowacji zakupiono dużą partię pojazdów Škoda 706 RTO, którego polskim odpowiednikiem miał być Jelcz RTO.

Czytaj więcej...

Jelcz 021 - 549

Po wielu latach starań, w sobotę 21 lipca 2012 roku na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej zaprezentowany został odnowiony przegubowy Jelcz 021. Prace nad przywróceniem go do świetności trwały od 2007 roku. Obecnie jest to jedyny czynny pojazd tego typu w Polsce i prawdopodobnie ostatni zachowany egzemplarz licznej grupy autobusów przegubowych, które zapełniły ulice dużych polskich miast na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.

Czytaj więcej...

Jelcz PR110M - 21413

Jelcz PR110 był pojazdem, który miał zrewolucjonizować komunikację miejską w naszym kraju. Autobus nie spełnił jednak pokładanych w nim nadziei, a poszczególni użytkownicy przez lata borykali się z jego awaryjnością spowodowaną nieprzystosowaniem konstrukcji do znaczących obciążeń. Wersja zmodernizowana PR110M miała wyeliminować najważniejsze wady.

Czytaj więcej...

Ikarus 280 - 34260 i 24575

Autobusy marki Ikarus kursowały po ulicach Krakowa od 1981 do 2007 roku. W naszym mieście eksploatowane były zarówno pojazdy krótkie czyli Ikarusy 260, jak i przegubowe Ikarusy 280. Obecnie w Krakowie zachowane zostały cztery autobusy tego typu, w tym dwa w wersji 260 oraz dwa w wersji 280.

Czytaj więcej...

Ikarus 260 - 45151

Ikarusy 260 eksploatowane były w naszym mieście w latach 1985 - 2000. Do samego końca w ruchu pozostało dziewięć pojazdów, z których jeden noszący numer PH118 przekazano do Muzeum Inżynierii Miejskiej celem zachowania dla przyszłych pokoleń. Niestety, trzynaście lat później aby mieć w Krakowie czynnego historycznego Ikarusa 260, trzeba było sprowadzić go aż z Warszawy.

Czytaj więcej...

Autosan H-6 - 10108

Autosany H-6 eksploatowane były w krakowskim MPK w latach 1996 - 2009. Pojazdy te zakupione zostały do obsługi linii o najmniejszej frekwencji pasażerów. Często jednak kierowano je do obsługi tras, na które były po prostu za małe. Stąd nie dziwi fakt, że pasażerowie nie darzyli ich sympatią. Gdy z ruchu wycofywano ostatnie wozy, nikt ich specjalnie nie żałował. Na szczęście jednak nie wszystkie Melony zniknęły z Krakowa. Jeden z nich, pochodzący z najstarszej serii, został zachowany jako eksponat muzealny.

Czytaj więcej...

MAN SG242 - BM700

Zmiany zapoczątkowane w naszym kraju w 1989 roku pozwoliły otworzyć przed polskimi miastami możliwości, o których nikomu przez poprzednie pół wieku zupełnie się nie śniło. Dotyczyło to również taboru komunikacyjnego dla poszczególnych przedsiębiorstw. W końcu można było kupić coś innego niż węgierskiego Ikarusa lub rodzimego Jelcza. Nie oznaczało to jednak, że początki będą łatwe.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 277 gości oraz 0 użytkowników.