AMZ City Smile CS10LF

W Krakowie dotychczas nie eksploatowano autobusów Komunikacji Miejskiej o długości 10 metrów. Sytuacja ta uległa zmianie dopiero od dnia 1 sierpnia 2014 roku, gdy Mobilis rozpoczął realizację nowej dziesięcioletniej umowy na obsługę 12 linii autobusowych. W związku z tym do naszego miasta sprowadzonych zostało pięć autobusów AMZ  City Smile CS10LF o długości 10 metrów.

Czytaj więcej...

AMZ City Smile CS12LF

1 sierpnia 2014 roku Mobilis rozpoczął realizację nowej dziesięcioletniej umowy na obsługę 12 linii autobusowych należących do systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W ramach tego kontraktu niezbędny stał się zakup nowych autobusów o długości 10, 12 i 18 metrów. W przypadku krótszych modeli zdecydowano się na pojazdy firmy AMZ-Kutno, stawiającej pierwsze kroki na rynku autobusowym w Polsce.

Czytaj więcej...

Autosan SanCity M09LE

Pod koniec 2008 roku do Krakowa trafiło pięć egzemplarzy autobusów Jelcz M083C Libero. Były to ostatnie autobusy wyprodukowane przez podwrocławską fabrykę, która w tym samym czasie ostatecznie upadła. Koncepcja ośmiometrowego autobusu niskowejściowego jednak przetrwała dzięki firmie Autosan, która kilka lat wcześniej zaprojektowała ten pojazd i zbudowała pierwsze prototypy. Po bankructwie Jelcza, producent z Sanoka rozpoczął montaż pojazdów miejskich. Jednym z pierwszych wdrożonych modeli był właśnie Autosan SanCity.

Czytaj więcej...

Jelcz M081MB

W ostatnich latach w komunikacji miejskiej coraz częściej stawia się na małe i tanie w eksploatacji pojazdy, kursujące z nieco większą częstotliwością, niż dotychczas dwunastometrowe autobusy. Stąd krakowskie MPK już w połowie lat dziewięćdziesiątych zdecydowało się na zakup sześciometrowych Autosanów. Wybór ten nie okazał się być najszczęśliwszy, zarówno z powodu jakości pojazdów jak i generalnej niechęci pasażerów do nich. Mimo to, pod koniec 2004 roku ogłoszony został przetarg na kolejne autobusy o małej pojemności, tym razem jednak nieco większe, wygodniejsze i posiadające częściowo obniżoną podłogę.

Czytaj więcej...

Jelcz M083C Libero

Są ostatnimi autobusami, jakie opuściły bramy zakładów "Jelcz". Zostały zakupione przez krakowskie MPK, w wyniku przetargu ogłoszonego w 2008 roku. W sumie w naszym mieście znalazło się pięć sztuk Jelczy M083C Libero.

 

Czytaj więcej...

Jelcz M121M i M121MB

Wraz z końcem dostawy Jelczy 120M w 1995 roku, do Krakowa trafił pierwszy autobus niskowejściowy krajowej produkcji Jelcz M121M. Pojazd wyposażony został w silnik Man i automatyczną skrzynię biegów Voith. Przydzielono go do zajezdni w Płaszowie.

 

Czytaj więcej...

Jelcz M121M/4 CNG

Kraków przez wiele lat przymierzał się do zakupu autobusów napędzanych gazem ziemnym. Już w latach dziewięćdziesiątych przeprowadzono próby z tego typu paliwem, przebudowując kilka Ikarusów 280 na zasilanie gazem. Pięcioletnia eksploatacja tamtych autobusów nie przyniosła spodziewanych korzyści finansowych. Mimo to, po niemal 10 latach zdecydowano się na zakup aż pięciu autobusów napędzanych sprężonym gazem CNG.

Czytaj więcej...

Jelcz M181MB

We wrześniu 1996 roku do Krakowa trafiły pierwsze niskopodłogowe autobusy przegubowe polskiej produkcji Jelcz M181MB. Piętnaście zakupionych pojazdów, podzielonych zostało pomiędzy zajezdnie Wola Duchacka i Czyżyny. Rok później w Krakowie znalazło się kolejne 10 autobusów tego typu, które również trafiły do obu zajezdni.

Czytaj więcej...

MAN NG313

Pierwsze pojazdy MAN trafiły do Krakowa w 1990 roku. Były to cztery używane wozy typu SL202 pochodzące z Norymbergi, które eksploatowano w naszym mieście do 1996 roku. W marcu 1992 roku w Krakowie znalazł się MAN typu SG242. Był to pierwszy fabrycznie nowy autobus, zakupiony poza Krajami Demokracji Ludowej. Pojazd zapoczątkować miał zakup dużej partii autobusów. Nic z tego nie wyszło, a kolejne autobusy marki MAN zakupiono dopiero niemal dekadę później.

Czytaj więcej...

Mercedes Citaro O530

Pod koniec 2008 roku w Krakowie eksploatację rozpoczęły pierwsze przegubowe Mercedesy Citaro O530G. Autobusy dość szybko wpisały się w krajobraz naszego miasta, zyskując sobie dobre opinie pasażerów. Musiały minąć jednak aż trzy lata, by do Krakowa zawitały pierwsze dwunastometrowe Mercedesy Citaro O530.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 201 gości oraz 2 użytkowników.