Jelcz M083C Libero

Są ostatnimi autobusami, jakie opuściły bramy zakładów "Jelcz". Zostały zakupione przez krakowskie MPK, w wyniku przetargu ogłoszonego w 2008 roku. W sumie w naszym mieście znalazło się pięć sztuk Jelczy M083C Libero.

 

Krakowskie MPK rozpoczęło eksploatację autobusów o niskiej pojemności w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Początkowo były to Autosany H6. Potem przyszła kolej na Jelcze M081MB Vero. Pojazdy te nigdy nie cieszyły się dobrą opinią, zarówno wśród kierowców jak i pasażerów. Na złej sławie zaważył zarówno niski komfort jazdy, jak i częste wysyłanie zbyt małych pojazdów na linie cieszące się sporą frekwencją pasażerów. Niestety, mimo że konstrukcja Libero stanowi skok technologiczny w stosunku do Melonów czy Vero, nie udało się pozbyć wielu wad poprzedników, a małe pojazdy wciąż wysyłane są na linie, na których nie powinny się pojawiać.

 

Pierwowzór Jelcza M083C Libero wyprodukowany został w 2000 roku przez firmę Autosan. Model oznaczony symbolem A613MN Mini zdobył spore uznanie, jednak jego dalsza produkcja została wstrzymana z powodu wycofania się węgierskiego kooperanta. W 2002 roku zaprezentowany został kolejny model A0808MN Koliber, zaprojektowany całkowicie przez inżynierów z Autosana. W międzyczasie jednak produkcja autobusów miejskich skupiona została w podwrocławskiej fabryce Jelcza, która zająć się miała dalszym rozwojem małego pojazdu. Prace nad projektem udało się ukończyć dopiero w 2006 roku, dzięki czemu jesienią na targach Transexpo w Kielcach zaprezentowany został Jelcz M083C Libero. Pojazd liczy 8500 mm długości, 2400 mm szerokości i 2630 mm wysokości. Na pokład zabrać może 52 pasażerów w tym 16 na miejscach siedzących. Pojazd napędzany jest silnikiem Cummins ISBe4 160B, o mocy 118 kW, spełniającym normę Euro 4.
Jelcz M083C Libero po raz pierwszy gościł w Krakowie podczas testów w październiku 2007 roku. Pojazd wizualnie robił niezłe wrażenie, jednak już gorsze odczucia można było wynieść z jazdy. Mimo sporych rozmiarów, wnętrze autobusu jest dość ciasne i znacznie mniej przestronne, niż chociażby w Jelczach M081MB. I to mimo tego, że Libero posiada znacznie korzystniej umieszczony silnik na tylnym zwisie, w rezultacie czego cała powierzchnia autobusu przed drugą osią pozbawiona jest stopni. Z przodu autobusu rażą wysokie osłony nadkoli oraz dominująca kabina kierowcy, co skutkuje bardzo ciasnym przesmykiem pomiędzy pierwszymi drzwiami a resztą pojazdu. Z tyłu znalazło się 13 miejsc siedzących, które również sprawiają wrażenie upakowanych i to głównie z powodu zbyt małej wysokości pojazdu. Kabina kierowcy razi swoim wyglądem. Przykładowo, kierownica zasłania część zegarów. Jednak najbardziej odczuwalnym elementem autobusu, który zdecydowanie negatywnie odbija się na komforcie pasażerów, jest manualna skrzynia biegów ZF.

 

Mimo tych wad, krakowskie MPK zdecydowało się zakupić pięć Libero. Autobusy przybyły do Krakowa w połowie grudnia 2008 roku. Skierowane zostały do zajezdni Wola Duchacka, gdzie stacjonują do dziś. Niemal natychmiast po przybyciu, wysłano je do pracy na linii. Wbrew oczekiwaniom, nie zastąpiły Jelczy M081MB Vero, lecz normalne, dwunastometrowe Jelcze M121MB. Pojawiły się bowiem na liniach numer 145, 201 czy 245. W kolejnych dniach skierowano je również do obsługi linii 214 i 235. Skutkiem tego pojazdy te dość często jeżdżą przeładowane, nie wspominając już o sytuacjach pozostawiania na przystankach pasażerów, którzy nie zmieścili się do środka.

 

Upadek jelczańskiej fabryki, to nie koniec historii Libero. Produkcja autobusu powróciła bowiem na Podkarpacie, dzięki czemu objawił się Autosan A0808M SanCity.

 

 Dane techniczne

Typ

Jelcz M083C
Długość [mm] 8500
Szerokość [mm] 2400
Wysokość [mm] 2630
Masa całkowita [kg] 8200
Liczba miejsc siedzących 16
Liczba miejsc siedzących 16
Liczba miejsc stojących 36
Typ silnika Cummins ISBe4 160B
Moc silnika [kW] 119
Typ skrzyni biegów ZF 6S-700BO
Liczba biegów 6

Dość mocno doła...
Libero wyjeżdża...
Jelcz M083C - D...
Ostatni Jelcz M...
Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 217 gości oraz 2 użytkowników.