Jelcz M081MB

W ostatnich latach w komunikacji miejskiej coraz częściej stawia się na małe i tanie w eksploatacji pojazdy, kursujące z nieco większą częstotliwością, niż dotychczas dwunastometrowe autobusy. Stąd krakowskie MPK już w połowie lat dziewięćdziesiątych zdecydowało się na zakup sześciometrowych Autosanów. Wybór ten nie okazał się być najszczęśliwszy, zarówno z powodu jakości pojazdów jak i generalnej niechęci pasażerów do nich. Mimo to, pod koniec 2004 roku ogłoszony został przetarg na kolejne autobusy o małej pojemności, tym razem jednak nieco większe, wygodniejsze i posiadające częściowo obniżoną podłogę.

 

Wybór nowego pojazdu poprzedzony został jazdami testowymi Jelcza M081MB z Bolesławca, który przebywał w Krakowie w kwietniu 2005 roku. Przetarg, jak nietrudno się domyślić, wygrała firma Polskie Autobusy, będąca producentem małego Jelcza. Już na przełomie maja i czerwca do Krakowa przybyły cztery pierwsze ośmiometrowe autobusy. Swoją premierę miały w piątek 3 czerwca, gdy wyjechały na linie numer 133, 135 i 137.

 

Jelcz M081MB jest autobusem przeznaczonym do obsługi linii charakteryzujących się małymi potokami pasażerskim. Jego konstrukcja oparta jest na podwoziu Mercedesa. Z tej samej firmy pochodzi silnik typu OM 904LA o mocy 100kW. Pojazd posiada pięciobiegową manualną skrzynię biegów firmy ZF. Krakowskie autobusy wyposażony zostały w 19 miejsc siedzących. Z tego cztery miejsca to tak zwane "półtoraki" czyli fotele zespolone w jeden. Trzy siedzenia są natomiast odchylane. Jedno znajduje się tuż za kabiną kierowcy, dwa pozostałe w części niskopodłogowej, zlokalizowanej na tylnim zwisie pojazdu. Dwa, spośród 32 dostarczonych autobusów, różniły się od pozostałych. Pojazd numer DH373 posiada zabudowaną klimatyzację wnętrza. Dwa klimatyzatory zamontowane są pod sufitem wewnątrz autobusu. Z kolei wóz DH382 posiada zmienione reflektory przednie, inną kolorystykę wnętrza oraz inne fotele pasażerskie.
Niestety, w krakowskich Jelczach M081MB nie wyeliminowano wad, które dało się już zauważyć w pojeździe testowym. Podstawowym mankamentem są bowiem wolno działające drzwi czy też zbyt nisko usytuowany przedni zderzak.

 

Wszystkie krakowskie Jelcze M081MB początkowo stacjonowały w zajezdni Wola Duchacka, mimo że pierwotnie planowano je skierować do zajezdni w Bieńczycach. Jednak również i ta zajezdnia wzbogaciła się o swoje Vera. W wyniku kolejnego przetargu, w połowie 2007 roku do Bieńczyc trafiło 10 sztuk Jelcz M081MB. Pojazdy te różnią się od poprzednich drobnymi szczegółami, posiadają między innymi większy wyświetlacz czołowy. Dostawa kolejnych małych Jelczy spowodowała częściową kasację Autosanów, które przy poprzedniej dostawie M081MB zgrupowano w Bieńczycach.

 

Pierwsze Jelcze M081MB skierowane zostały przede wszystkim na linie, które dotychczas obsługiwane były przez Melony z zajezdni Wola Duchacka. Pojazdy pojawiły się również na kilku liniach, na których wcześniej kursowały wyłącznie dwunastometrowe pojazdy na przykład: 127 czy 154. Bieńczyckie autobusy skierowano przede wszystkim na linie numer 110, 113, 118, 121, 122, 137, 142, 147, 154, 251 i 437. 

 

Warto wspomnieć również, że od połowy lipca 2007 roku, Jelcze numer DH351 i DH352 wyznaczono do obsługi Telebusów. Oba pojazdy nieco zmieniły swoje barwy zakładowe. Mimo, że zachowały wolskie numery, w praktyce od tego czasu stacjonują w zajezdni w Płaszowie, gdzie wykonywana jest ich obsługa codzienna. Również za kierownicą już drugiego dnia pojawili się płaszowscy kierowcy. W lipcu 2010 roku obsługę Telebusa na identycznych zasadach przejęły wozy numer DH370 i DH371.

 

W wyniku przeprowadzonego, kolejnego już przetargu na pojazdy ośmiometrowe, w kwietniu i maju 2008 roku do zajezdni Bieńczyce trafiło kolejne 8 sztuk Jelczy M081MB. Nowe pojazdy oznaczone zostały kolejnymi numerami z przedziału od BH393 do BH400. Autobusy wyposażone zostały w klimatyzację kabiny kierowcy, przyciski do indywidualnego otwierania drzwi przez pasażerów oraz w monitoring przedziału pasażerskiego. Ich dostawa, pozwoliła na całkowite wycofanie z eksploatacji najstarszych Autosanów, posiadających tylko jedne drzwi.

 

W 2008 roku we wszystkich Jelczach M081MB zamontowano klimatyzatory kabiny kierowcy. Dzięki temu, znacząco poprawił się komfort pracy kierowców, którzy dotychczas bardzo narzekali na ciepło emitowane przez silnik, zamontowany pod kabiną prowadzącego.

 

Dane techniczne

Jelcz M081MB

Typ Jelcz M081MB/3 Vero
Klasa MINI, niskowejściowy

Wymiary

Długość [mm] 7675
Szerokość [mm] 2420
Wysokość [mm] 2970
Zwis przedni [mm] 855
Zwis tylni [mm] 2570

Układ siedzeń

Liczba miejsc siedzących 19
Typ siedzeń wyścielane
Liczba miejsc stojących 18

Układ drzwi

Z prawej strony 0-2-2
pneumatyczne, otwierane na zewnątrz, dwuskrzydłowe

Silnik

Typ silnika MB OM 904 LA III/6
Opis silnika usytuowany z przodu, rzędowy, 4-cylindrowy pionowy, napędza oś tylnią, klapa silnika wewnątrz pojazdu
Moc silnika [kW] 100
Pojemność [l] 4,25

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów manualna, ZF S5-42, pięciobiegowa

Inne dane

Zawieszenie mechaniczne, zależne
Koła 205/75 (przód solo, tył bliźniak)
Hamulce tarczowe, uruchamiane pneumatycznie
Konstrukcja nośna kratownica
Wyposażenie liniowe wyświetlacze pikselowe
Oświetlenie przestrzeni pasażerskiej dwustopniowe
Blokady oporowe, przystankowe i postojowe na wszystkich drzwiach
Zapalanie i gaszenie kluczykiem
Wycieraczki poziome, na jednym silniczku
Kabina częściowo zabudowana, szyba w drzwiach kierowcy
Pojemność zbiornika paliwa [l] 125

Podziękowania dla kolegi Voith-a za udostępnienie powyższych danych technicznych.

 

Pierwszy krakow...
Pierwszy dzień ...
Jelcz M081MB nu...
Ostatni Jelcz M...
Pierwszy dzień ...
Jelcz M081MB nu...
Jelcz M081MB nu...
Wnętrze Jelcza ...
Dwa pierwsze Je...
Jelcz M081MB nu...

Komentarze  

 
+1 #3 Piotr Cholewa 2014-05-08 19:05
Gratuluję ładnego artykułu! :-)
 
 
+1 #2 VolferSSJ 2014-05-05 21:31
Ktoś mnie oświeci czemu niektóre Vero mają na boku oznaczenie M081MB3?
 
 
0 #1 tomta1 2013-04-30 21:28
#DH373 już nie ma klimy.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 260 gości oraz 0 użytkowników.