Autosan SanCity M09LE

Pod koniec 2008 roku do Krakowa trafiło pięć egzemplarzy autobusów Jelcz M083C Libero. Były to ostatnie pojazdy wyprodukowane przez podwrocławską fabrykę, która w tym samym czasie ostatecznie upadła. Koncepcja ośmiometrowego autobusu niskowejściowego jednak przetrwała dzięki firmie Autosan, która kilka lat wcześniej zaprojektowała ten pojazd i zbudowała pierwsze prototypy. Po bankructwie Jelcza, producent z Sanoka rozpoczął montaż pojazdów miejskich. Jednym z pierwszych wdrożonych modeli był właśnie Autosan SanCity.

 

Sanocka fabryka przejmując po Jelczu produkcję autobusu o długości 8,5 metra, początkowo oznaczyła go symbolem A0808MN. Podczas homologacji w 2009 roku, zmieniono jednak nazwę modelu na Autosan M09LE. Tak oznaczony pojazd charakteryzował się między innymi zastosowaniem silnika spełniającego normę Euro 5 lub nawet EEV. Mimo jeszcze kilku różnic w wyposażeniu, nowy SanCity z zewnątrz praktycznie nie różnił się od Libero. 

 

Właśnie takie autobusy postanowiło zakupić krakowskie MPK w 2009 roku. W sumie, pod koniec wakacji do zajezdni Bieńczyce trafiło ich 7 sztuk. Pojazdy oznaczone zostały numerami od BA106 do BA112, kontynuując numerację rozpoczętą przez piątkę wolskich Jelczy M083C Libero. Autobusy swoją premierę na mieście miały w dniu 2 września, gdy pojawiły się na liniach 117, 121, 122, 250 i 252. Jednak początek ich pracy w Krakowie nie był udany. Autosany SanCity trafiły na linie, na których wcześniej kursowały autobusy dwunastometrowe. Pasażerowie skojarzyli więc nowe pojazdy głównie z tłokiem i obniżeniem standardu podróży. Dopiero po kilku dniach sytuacja się unormowała, a małe SanCity można było spotkać również na liniach 110, 142 czy 260.

 

Na początku lipca 2011 roku do eksploatowanych już w Krakowie Autosanów SanCity M09LE oficjalnie dołączył jeszcze jeden wóz, który otrzymał numer BA113. Pojazd ten przybył do naszego miasta w marcu i przez kolejne tygodnie kursował na linii z numerem BA997, typowym dla pojazdów testowych. W odróżnieniu od eksploatowanych już autobusów, egzemplarz ten wyróżniał się nowym wyglądem ścian czołowych oraz automatyczną skrzynią biegów. Pojazd od początku kursował po Krakowie w miejskich barwach. Nie dziwił więc fakt, gdy w połowie 2011 roku już oficjalnie zasilił park taborowy zajezdni Bieńczyce. Jednocześnie podjęto decyzję o wymianie manualnych skrzyń biegów na automatyczne w dotychczasowych krakowskich pojazdach tego typu.

 

Dane techniczne
Typ Autosan SanCity M09LE
Długość [mm] 8550
Szerokość [mm] 2420
Wysokość [mm] 2830
Masa całkowita [kg] 11000
Liczba miejsc siedzących 16
Liczba miejsc stojących 44
Typ silnika Cummins ISB4.5e5 185B Euro 5
Moc silnika [kW] 136
Typ skrzyni biegów ZF 6S-1010BO
Liczba biegów 6

Autosan SanCity...
Autosan SanCity...
Autosan SanCity...
Autosan SanCity...
Najnowszy Autos...
Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...
Komora silnika.

Na początku marca 2012 roku wszystkie Autosany M09LE zostały przekazane z zajezdni Bieńczyce na Wolę Duchacką, dołączając tym samym do pięciu Jelczy M083C Libero. Z tego powodu skorygowane zostało ich literowe oznakowanie z BA na DA, natomiast numery pozostały bez zmian. Jednocześnie zmieniły się linie, na które kierowano te pojazdy. Przestały się one pojawiać na liniach typowo nowohuckich, takich jak 110 czy 142. W zamian zaczęły kursować między innymi na 133, 137, 154 czy 175, a także na niektórych liniach aglomeracyjnych.

Autosan SanCity...
Autosan SanCity...
Autosan SanCity...

W dniu 12 stycznia 2017 roku do ruchu wprowadzone zostało kolejne 15 Autosanów M09LE. Ich dostawa poprzedzona została dwoma przetargami, z których pierwszy został unieważniony. Co ciekawe, tańszą ofertę w pierwszym postępowaniu przedstawiło konsorcjum firm AMZ i Ursus-Bus, które wystąpiło jak dealer Autosana. Znany polski producent autobusów nie mógł samodzielnie wystartować w przetargu ze względu na trwające postępowanie upadłościowe. Oferta ta została jednak odrzucona, a jedyną ważną pozostała druga oferta, złożona przez firmę Solaris, która zaproponowała model Urbino 8,9LE. Z powodu przekroczenia kwoty, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, ostatecznie przetarg ten został unieważniony. Wiosną 2016 roku ogłoszono drugie postępowanie przetargowe i tym razem nie było już problemów. Powracający do grona producentów Autosan spokojnie pokonała firmę Solaris, zdobywając zamówienie.  

 

15 nowych Autosany M09LE posiada silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6. Autobusy pomalowane zostały, nie licząc białych nadkoli, w barwy zgodne z Księgą Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej. Posiadają również oznakowanie i wyposażenie zgodne z tym dokumentem. Pasażerowie mogą korzystać między innymi z klimatyzowanego wnętrza, automatu biletowego, czy pełnego systemu informacji pasażerskiej. Dodatkową nowością, w stosunku do wcześniejszych pojazdów, jest również "półkowbojka", która znalazła się w przejściu na wysokości kabiny kierowcy. W założeniu, rozwiązanie to miało powstrzymywać pasażerów przed ograniczaniem widoczności kierowcy na przednim pomoście. Jednak, gdy w pojeździe panuje tłok, ogranicza ono możliwość przemieszczania się pasażerów.

 

Nowe autobusy przydzielone zostały do zajezdni Wola Duchacka, gdzie otrzymały numery z przedziału DA114 - DA128. Tuż po prezentacji w dniu 12 stycznia 2017 roku, pojazdy trafiły do ruchu. Niestety, nie uniknięto błędów sprzed lat i znów krótsze wozy w wielu przypadkach zastąpiły dłuższe pojazdy, powodując ogromne niezadowolenie pasażerów. Tak było w przypadku linii 110, 135 czy 214. Poza tym skierowano je do obsługi takich linii jak 113, 133, 151, 155 i 451, gdzie rzeczywiście zastąpiły mniejsze Jelcze M081MB. Po zmianach w funkcjonowaniu linii autobusowych, wprowadzonych od dnia 4 marca 2017 roku, Autosany zniknęły z linii 110, 135 i 214, natomiast zaczęły kursować między innymi na liniach 122, 168, czy 422.

Autosan SanCity...
Nowe Autosany z...
Autosan SanCity...
Autosan SanCity...
Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 216 gości oraz 2 użytkowników.