Autosan SanCity M09LE

Pod koniec 2008 roku do Krakowa trafiło pięć egzemplarzy autobusów Jelcz M083C Libero. Były to ostatnie autobusy wyprodukowane przez podwrocławską fabrykę, która w tym samym czasie ostatecznie upadła. Koncepcja ośmiometrowego autobusu niskowejściowego jednak przetrwała dzięki firmie Autosan, która kilka lat wcześniej zaprojektowała ten pojazd i zbudowała pierwsze prototypy. Po bankructwie Jelcza, producent z Sanoka rozpoczął montaż pojazdów miejskich. Jednym z pierwszych wdrożonych modeli był właśnie Autosan SanCity.

 

Sanocka fabryka przejmując po Jelczu produkcję autobusu o długości 8,5 metra oznaczyła go symbolem A0808MN. Podczas homologacji w 2009 roku, zmieniono jednak nazwę modelu na Autosan M09LE. Tak oznaczony pojazd charakteryzuje się między innymi zastosowaniem silnika spełniającego normę Euro 5 lub nawet EEV. Mimo jeszcze kilku różnic w wyposażeniu, nowy SanCity z zewnątrz praktycznie nie różni się jednak od Libero. 

 

Właśnie takie autobusy postanowiło zakupić krakowskie MPK w 2009 roku. W sumie, pod koniec wakacji do zajezdni Bieńczyce trafiło ich 7 sztuk. Pojazdy oznaczone zostały numerami od BA106 do BA112, kontynuując numerację rozpoczętą przez piątkę wolskich Jelczy M083C Libero. Autobusy swoją premierę na mieście miały 2 września, gdy pojawiły się na liniach 117, 121, 122, 250 i 252. Jednak początek ich pracy w Krakowie nie był udany. Autosany SanCity znów trafiły na linie, na których wcześniej kursowały autobusy dwunastometrowe. Pasażerowie skojarzyli więc nowe pojazdy głownie z tłokiem i obniżeniem standardu podróży. Dopiero po kilku dniach sytuacja się unormowała, a małe San City można spotkać również na liniach 110, 142 czy 260.

 

Na początku lipca 2011 roku do eksploatowanych już w Krakowie Autosanów SanCity M09LE oficjalnie dołączył jeszcze jeden wóz, który otrzymał numer BA113. Pojazd ten przybył do naszego miasta w marcu i przez kolejne tygodnie kursował na linii pod numerem BA997, charakterystycznym dla pojazdów testowych. W odróżnieniu, od eksploatowanych już autobusów, egzemplarz ten wyróżnia się nowym wyglądem ścian czołowych oraz automatyczną skrzynią biegów. Pojazd od początku kursował po Krakowie w miejskich barwach. Nie dziwił więc specjalnie fakt, gdy w połowie 2011 roku już oficjalnie zasilił park taborowy zajezdni Bieńczyce. Jednocześnie podjęto decyzję o wymianie manualnych skrzyń biegów na automatyczne w dotychczasowych krakowskich pojazdach tego typu.

 

Dane techniczne
Typ Autosan SanCity M09LE
Długość [mm] 8550
Szerokość [mm] 2420
Wysokość [mm] 2830
Masa całkowita [kg] 11000
Liczba miejsc siedzących 16
Liczba miejsc stojących 44
Typ silnika Cummins ISB4.5e5 185B Euro 5
Moc silnika [kW] 136
Typ skrzyni biegów ZF 6S-1010BO
Liczba biegów 6

Autosan SanCity...
Autosan SanCity...
SanCity na lini...
Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...
Komora silnika.
Najnowszy Autos...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 261 gości oraz 0 użytkowników.