MAN NG313

Pierwsze pojazdy MAN trafiły do Krakowa w 1990 roku. Były to cztery używane wozy typu SL202 pochodzące z Norymbergi, które eksploatowano w naszym mieście do 1996 roku. W marcu 1992 roku w Krakowie znalazł się MAN typu SG242. Był to pierwszy fabrycznie nowy autobus, zakupiony poza Krajami Demokracji Ludowej. Pojazd zapoczątkować miał zakup dużej partii autobusów. Nic z tego nie wyszło, a kolejne autobusy marki MAN zakupiono dopiero niemal dekadę później.

 

W 2001 roku krakowskie MPK zakupiło 10 autobusów marki MAN NG313. Są to przegubowe, w pełni niskopodłogowe pojazdy. Na pokład zabrać mogą 175 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. Autobusy te cechują się dobrymi parametrami ruchowymi, natomiast koszty utrzymania należą do ich słabszych stron. Stąd, krakowskie MPK zaprzestało na zakupie 10 przegubowców i od 2001 roku nie kupiło już żadnego pojazdu tej marki.

 

Wszystkie MAN-y NG313 od samego początku stacjonują w Bieńczycach, kursując na wszystkich liniach, na które kierowane są autobusy przegubowe z tej zajezdni. Obecnie, z racji wieku, pojazdy te wyjeżdżają na ulice Krakowa właściwie tylko w dni powszednie.

 

Dane techniczne

MAN

Typ MAN NG313
Klasa MEGA, przegubowy, niskopodłogowy

Wymiary

Długość [mm] 17950
Szerokość [mm] 2500
Wysokość [mm] 2758
Masa własna [kg] 15600

Układ siedzeń

Liczba miejsc siedzących 48
Typ siedzeń wyścielane
Liczba miejsc stojących 127

Układ drzwi

Z prawej strony 2-2-2-2
pneumatyczne, otwierane do wewnątrz, dwuskrzydłowe

Silnik

Marka i typ silnika MAN D 2866 LUH26
Moc silnika [kW] 228
Pojemność [l] 12

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów ZF 5 HP 590
Liczba biegów 5

Inne dane

Zawieszenie pneumatyczne, na miechach powietrznych z regulowaną wysokością
Koła 275/70 R 22,5 (przód solo, środek i tył bliźniak)
Hamulce tarczowe, uruchamiane pneumatycznie
Konstrukcja nośna kratownica
Wyposażenie liniowe wyświetlacze pikselowe
Oświetlenie przestrzeni pasażerskiej dwustopniowe, duże lampy i małe halogenki
Blokady postojowe i parkingowe oraz oporowe
Zapalanie i gaszenie kluczyk
Wycieraczki pionowe, na podszybiu, 1 silniczek, programowanie czasowe
Kabina częściowo zasłonięta
Ogrzewanie Webasto
Prędkość maksymalna [km/h] 75
Pojemność zbiornika paliwa [l] 350

Podziękowania dla kolegi Voith-a za udostępnienie powyższych danych technicznych.

Pierwszy fabryc...
Autobusy MAN NG...
Zwyczajem stało...

 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 263 gości oraz 0 użytkowników.