Man SL200

Autobusy Man SL200 produkowane były w latach 1973 - 1988 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze. W 1990 roku krakowskie MPK otrzymało cztery używane pojazdy tego typu z Norymbergii, skąd sprowadzano już wtedy wagony tramwajowe.

Czytaj więcej...

Scania CR111

W 1991 roku krakowskie MPK sprowadziło ze Szwecji blisko dwudziestoletnie autobusy marki Scania CR111. Pojazdy te pochodziły z kilku miast, z czego najliczniejszą grupę stanowiły autobusy z Goeteborgu. Niewielkie dwudrzwiowe pojazdy różniły się pomiędzy sobą zarówno wyposażeniem, jak i wyglądem zewnętrznym z uwagi między innymi na różne okresy produkcji (trzy najstarsze autobusy pochodziły z 1972 roku).

Czytaj więcej...

Scania CR112

8 sztuk używanych Scanii CR112 sprowadzonych zostało ze Szwecji w 1991 roku. Autobusy skierowane zostały do zajezdni w Płaszowie. Uruchomiono 7 pojazdów, jeden przeznaczony został na części zamienne. W 1998 roku zakończono ich eksploatację w MPK Kraków. Niektóre z nich zostały sprzedane do prywatnych firm przewozowych kursujących do miejscowości podkrakowskich.

Czytaj więcej...

Ikarus 260

Pierwsze Ikarusy 260 pojawiły się w Krakowie, dwa lata po rozpoczęciu dostaw przegubowy Ikarusów 280, w 1983 roku. Do 1985 roku łącznie dostarczono do naszego miasta około 230 pojazdów tego typu. Na początku nowe autobusy trafiły do zajezdni w Bieńczycach i nowej zajezdni w Płaszowie. Część autobusów z ostatniej partii z 1985 roku, skierowana została także do zajezdni na Woli Duchackiej. Jeden Ikarus 260, przekazany został do Ośrodka Szkolenia Kierowców, gdzie otrzymał numer 401.

Czytaj więcej...

Jelcz M-11

W 1986 roku na ulice Krakowa trafiły pierwsze autobusy Jelcz M-11. Pojazdy, będące następcą nieudanego modelu PR110, stanowiły połączenie francuskiego Berlieta ( nadwozie ) oraz węgierskiego Ikarusa ( podwozie ), od początku sprawiały wiele problemów. Autobusy posiadały słabą i zresztą niezbyt udaną konstrukcję oraz nieekonomiczny silnik. Mimo to w Krakowie jeszcze w 1992 roku eksploatowanych było około 265 pojazdów tego typu. Autobusy stacjonowały we wszystkich krakowskich zajezdniach. 

Czytaj więcej...

Jelcz 120M

W latach 1993 - 1995 do Krakowa trafiło 130 autobusów Jelcz 120M. Była to pierwsza duża seria nowych pojazdów, których zakupy rozpoczęto w latach 90-tych. Konstrukcja autobusu w dużej mierze oparta została na starszych modelach M-11 i PR100. Były to pierwsze wozy eksploatowane w Krakowie posiadające pikselowe wyświetlacze.

Czytaj więcej...

Ikarus 280

Pierwsze Ikarusy 280 trafiły do Krakowa w październiku 1981. Ich zakup miał być receptą na brak taboru, który w coraz większym stopniu zaczął doskwierać krakowskiemu MPK na początku lat osiemdziesiątych. Autobusy węgierskiej produkcji, posiadające prostą konstrukcję, okazały się bardzo udanym zakupem. 

Czytaj więcej...

Autosan H6

W celu obsługi linii o niskiej frekwencji MPK S.A. w Krakowie w 1996 roku zakupiło 15 mikrobusów Autosan typu H6-06. W styczniu 1998 dołączyło do nich kolejne 7 pojazdów oznaczonych typem H6-20, nieznacznie różniące się od pierwszej partii. Autobusy z drugiej dostawy posiadały zmieniony układ okien, inne ułożenie siedzeń oraz nieco wydłużoną ścianę tylnią. Ponadto w tylniej części pudła zamontowano dodatkowe, jednoskrzydłowe drzwi.  

Czytaj więcej...

Neoplan N 4020

W latach 1997 - 2011 krakowskie MPK eksploatowało pięć autobusów Neoplan N 4020. Pojazdy te, gdy wchodziły do ruchu, stanowiły prawdziwy "powiew" Europy w naszym mieście. Gdy jednak po czternastu latach wycofywano je z ruchu, praktycznie nikt nie żałował zużytych pojazdów. Zapraszam do prześledzenia losów jedynych piętnastometrowych autobusów komunikacji miejskiej, eksploatowanych w Krakowie.

Czytaj więcej...

Solbus Solcity SM12

W ostatnich dniach grudnia 2010 roku do podkrakowskiej gminy Niepołomice po wielu latach przerwy znów zaczęły dojeżdżać autobusy krakowskiej komunikacji miejskiej. Uruchomione zostały trzy linie. Jedną z nich, przyspieszoną numer 301, przydzielono do obsługi firmie Mobilis - pierwszemu i jak na razie jedynemu prywatnemu przewoźnikowi, funkcjonującemu w ramach komunikacji miejskiej w Krakowie.

Czytaj więcej...

Jelcz M182MB

Krakowskie MPK w latach 1996 - 2007 zakupiło w sumie 93 przegubowe, niskowejściowe autobusy marki Jelcz. Poszczególne serie pojazdów różniły się od siebie. Wśród nich był również pewien "rodzynek", który oznaczony został nawet osobnym typem. 

 

Czytaj więcej...

Irisbus Citelis 12M

W połowie 2008 roku na ulice Krakowa wyjechało 16 autobusów Irisbus Citelis 12. Charakterystyczne żółte pojazdy zakupione zostały przez firmę Mobilis, pierwszego prywatnego przewoźnika obsługującego linie autobusowe w ramach komunikacji miejskiej w Krakowie i kursowały przez sześć lat do zakończenia pierwszego kontraktu firmy Mobilis w dniu 31 lipca 2014 roku.

Czytaj więcej...

MAZ 203.067

Na ulicach Krakowa dominują obecnie autobusy marek polskich lub producentów z Europy Zachodniej. Przez nasze miasto w ostatnich latach przewinęły się jednak trzy autobusy białoruskiej marki MAZ. Dwa z nich eksploatowane były przez krakowski oddział firmy Mobilis aż przez trzy lata.

Czytaj więcej...

Scania 113ALB

Krakowskie MPK, jako pierwsze przedsiębiorstwo komunikacyjne w naszym kraju, na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku podjęło decyzję o zakupie autobusów wyprodukowanych w Europie Zachodniej. W wyniku prowadzonych działań, w 1992 roku w naszym mieście pojawiły się pierwsze przegubowe Scanie 113ALB.

Czytaj więcej...

Solaris Urbino 10

Autobusy Solaris Urbino 10, zwane również Urbinetto, nie miały dotychczas reprezentacji na ulicach Krakowa. Pojazdy o długości 10 metrów nie były bowiem wcześniej eksploatowane w naszym mieście. Sytuacja ta uległa jednak zmianie w dniu 1 lutego 2014 roku.

 

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 285 gości oraz 0 użytkowników.