Krakowskie tramwaje i autobusy poza Krakowem

Krakowskie tramwaje i autobusy od wielu lat możemy spotkać także po poza Krakowem. Jeszcze w latach osiemdziesiątych kilkadziesiąt sztuk stopiątek w zamian za wozy typu 102N i 102Na trafiło do Gdańska i Gorzowa Wielkopolskiego. Na początku lat dziewięćdziesiątych do Wrocławia sprzedano kolejne stopiątki, a także kilka stodwójek. Krakowskie autobusy od dawna stanowią również podstawę taborową niektórych przedsiębiorstw komunikacyjnych na Śląsku. Tramwaje i autobusy z naszego miasta trafiały również do miejscowości, w których tramwajów nie ma lub nawet miejsc, w których nikt nie słyszał o komunikacji miejskiej. Właśnie takie przypadki chciałbym przedstawić na tej stronie.

 

W Kościelcu koło Proszowic znajduje się poligon Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej. Na terenie jednostki stoi kilkadziesiąt egzemplarzy różnych pojazdów w tym również jeden krakowski tramwaj i jeden autobus.
Wagon 105Na numer 941 w dniu 26 czerwca 2001 roku uległ poważnej kolizji z autobusem PKS na skrzyżowaniu ulicy Lubicz i Rakowickiej. Wóz 941 odbudowany został w oparciu o pudło tramwaju szczecińskiego. Oryginalny 941, po zewnętrznym "wyklepaniu" przekazany został na poligon do Kościelca, gdzie stoi do dziś. Na poligonie znajduje się również Ikarus 280 numer BK256.

Ex-krakowski wa...
Ex-krakowski Ik...

W styczniu 2005 roku do Kielc trafił krakowski wagon 105NG numer 677, podarowany przez MPK S.A. w Krakowie na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przekazanie tramwajów wzbudziło dość spore emocje w Kielcach, tym bardziej że miasto od jakiegoś czasu prowadzi starania związane z uruchomieniem tego środka transportu.
Wagon został zlicytowany podczas XIII Finału WOŚP. Niestety, odtąd jego los z dnia na dzień pogarsza się. Tramwaj stanął na parkingu przy ulicy Winnickiej, gdzie nie miał praktycznie żadnej ochrony. Szybko więc zajęli się nim wandale.

Ex-krakowski wa...

Pod koniec marca 2004 roku Kraków opuściły dwa wycofane z eksploatacji wagony norymberskie typu T4 numer 110 i 116. Zostały one zakupione przez prywatnego nabywcę z Warszawy, który chciał je przerobić na altanki działkowe. Oba wozy trafiły do miejscowości Opacz, leżącej pod Warszawą, gdzie stanowią lokalną "atrakcję turystyczną".

 

W późniejszym okresie dołączyły do nich jeszcze dwa wagon GT6 i dwie doczepy B4. W 2008 roku dotarł tam wóz numer 178 i doczepa numer 551, w 2009 roku doczepa numer 542, natomiast w 2013 roku wagon numer 185.

Ex-krakowskie w...

Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, w grudniu 2013 roku, do Rzeszowa dotarł pierwszy tramwaj, do tego pochodzący z Krakowa. Dzięki temu, obecnie nieopodal głównej stacji kolejowej, na terenie Muzeum Techniki i Militariów, można zobaczyć krakowski wagon 105Na - 399.

 

Pojazd prezentowany jest w stanie, tak jakby dopiero co zjechał z linii na ulicach Krakowa. Brakuje w nim właściwie tylko kasowników i automatu do sprzedaży biletów. Tramwaj przekazany został przez krakowskie MPK i trafił do Rzeszowa w grudnia 2013 roku, niedługo po wycofaniu z ruchu w Krakowie. Jego nowym właścicielem stało się Muzeum Techniki i Militariów, które mieści się na dawnych terenach kolejowych, zlokalizowanych po drugiej stronie dworca Rzeszów Główny. Muzeum jest miejscem, które w szczególności zainteresuje wszystkich sympatyków historycznych samochodów i pojazdów wojskowych. Tuż obok krakowskiej „stopiątki” stoi bowiem na przykład samolot SU22, a nieopodal czołg i transporter wojskowy. Muzeum może pochwalić się również sporą kolekcją policyjnych radiowozów.

 

Muzeum Techniki i Militariów mieści się przy ulicy Kochanowskiego 19, przy czym aby zobaczyć zgromadzoną kolekcję pojazdów, trzeba wejść na teren kolejowy i dopiero od tej strony podejść do przygotowanej ekspozycji. Muzeum w 2014 roku czynne było w dni powszednie w godzinach od 9:00 do 14:00. Koszt zwiedzenia wynosił 2 złote.

Krakowski wagon...
Tramwaj stoi na...
Tuż obok krakow...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 324 gości oraz 0 użytkowników.