SN81

Na polskiej kolei stosunkowo późno dostrzeżono potrzebę eksploatacji małych, spalinowych pojazdów pasażerskich, służących do obsługi niezelektryfikowanych linii lokalnych. Podczas, gdy w Niemczech czy w Czechosłowacji takie wozy motorowe dawno stały się standardem, w Polsce dopiero powstawał pierwszy pojazd, który w przyszłości miał nosić miano autobusu szynowego.

Czytaj więcej...

SA101

Polskie Koleje Państwowe przez dziesiątki lat rozważały możliwość wprowadzenia do eksploatacji dużej liczby lekkich spalinowych pojazdów pasażerskich. Kolejne plany nie były jednak realizowane. W 1989 roku rozpoczęto wdrażanie w życie następnego projektu, w efekcie którego ZNTK Poznań zlecono projekt i budowę rodziny zupełnie nowych autobusów szynowych.

Czytaj więcej...

SA102

W 1989 roku zatwierdzony został projekt budowy zupełnie nowej rodziny autobusów szynowych. Zlecenie na produkcję pojazdów otrzymało ZNTK Poznań. W latach 1990 - 1992 hale zakładu opuściły trzy dwuczłonowe prototypowe egzemplarze. W następnych latach zbudowane zostały kolejne trzy pojazdy, tym razem trójczłonowe, zaprojektowane z myślą o obsłudze linii charakteryzujących się górskim profilem.

Czytaj więcej...

SA103

W 2001 roku bydgoski zakład PESA wyprodukował pierwszy jednoczłonowy szynobus, oznaczony na PKP symbolem SA106. Prototypowy egzemplarz szybko zdobył uznanie, stąd w kolejnych latach władze województwa Warmińsko-Mazurskiego i Kujawsko-Pomorskiego zdecydowały się na zakup kilkunastu pojazdów tego typu. W 2005 roku bramy bydgoskiego zakładu opuścił kolejny model, oznaczony symbolem SA103, będący pewną modyfikacją SA106.

Czytaj więcej...

SA105

ZNTK Poznań, jako drugi po zakładach KOLZAM z Raciborza, rozpoczął produkcję autobusów szynowych. W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych poznańskie zakłady opuściły po trzy egzemplarze pojazdów SA101 i SA102. Dziesięć lat później, w 2002 roku w Poznaniu podjęto produkcję zupełnie nowych, niskopodłogowych spalinowych autobusów szynowych.

Czytaj więcej...

SA106

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych na liniach niezelektryfikowanych w naszym kraju standardem był widok lokomotywy SM42 lub SU45, prowadzącej jeden lub dwa wagony. Z ekonomicznego punktu widzenia, takie rozwiązanie nie miało szans powodzenia, stąd od lat Polskie Koleje Państwowe przymierzały się do zakupu większej liczby autobusów szynowych. Tych jednak w naszym kraju właściwie nie było, a istniejący producenci Kolzam i ZNTK Poznań przez lata nie byli w stanie wyprodukować nowoczesnych pojazdów.

Czytaj więcej...

SA107

Przez całe lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku PKP przymierzało się do zakupu dużej liczby lekkich spalinowych pojazdów pasażerskich do obsługi linii lokalnych. Przygotowania poczynili też dwaj jedyni wówczas producenci tego typu taboru w naszym kraju. Wśród nich były również zakłady Kolzam.

Czytaj więcej...

SA108

ZNTK Poznań jako jeden z pierwszych w 2002 roku wyprodukował nowoczesne, niskopodłogowe autobusy szynowe, oznaczone na PKP symbolem SA105. Rodzina poznańskich szynobusów "Regio Tramp" szybko zaczęła się rozwijać. Rok później bowiem, bramy zakładu opuścił pierwszy dwuczłonowy autobus SA108.

Czytaj więcej...

SA109

Rozwinięciem jednoczłonowego autobusu szynowego SA107, wyprodukowanego przez Kolejowe Zakłady Maszyn KOLZAM S.A. z Raciborza, jest dwuczłonowy pojazd SA109. Szynobusy, noszące fabryczne oznaczenie 212M, początkowo były najliczniej reprezentowaną serią pojazdów tego typu na polskich szlakach kolejowych. Pojazdy te eksploatowane są w sumie w siedmiu województwach: zachodniopomorskim, małopolskim, dolnośląskim, śląskim, podkarpackim, pomorskim i opolskim, które kilka lat temu ogłosiły jeden wspólny przetarg na 11 autobusów szynowych. Więcej pojazdów tego typu nie wyprodukowano.

Czytaj więcej...

SA110 i SA112

Poszukiwania możliwości oszczędności związanych z prowadzeniem kolejowego ruchu pasażerskiego na trasach lokalnych skłoniły władze województwa zachodniopomorskiego do sprowadzenia używanego taboru z Niemiec. Dzięki temu, do Polski na kilka lat trafiły używane spalinowe zespoły trakcyjne serii VT624, oznaczone w naszym kraju serią SA110 i SA112.

Czytaj więcej...

SA132

W 2001 roku bydgoski zakład PESA, powstały na bazie dawnego ZNTK, wyprodukował pierwszy, prototypowy jednoczłonowy autobus szynowy. Pojazd okazał się być udaną konstrukcją, stąd szybko pojawiły się zamówienia na kolejne egzemplarze z wielu województw. W 2005 roku podjęto prace przy budowie pierwszego, dwuczłonowego szynobusu. Pojazd zamówiony został przez województwo Pomorskie i otrzymał oznaczenie SA131. Na przełomie 2005 i 2006 roku bramy bydgoskiej fabryki opuścił kolejny model, oznaczony symbolem SA132.

Czytaj więcej...

SA133

SA133 jest kolejnym dwuczłonowym pojazdem spalinowym, produkowanym przez bydgoskie zakłady PESA. Szynobus ten stanowi rozwinięcie dwóch poprzednich modeli SA131 i SA132. W odróżnieniu od nich, pojazd przystosowany jest do obsługi dłuższych tras, charakteryzujących się jednak małą wymianą pasażerów oraz wysoką prędkością handlową.

Czytaj więcej...

SA134

Szynobus SA134 jest kolejnym dwuczłonowym pasażerskim pojazdem spalinowym, zaprojektowanym w zakładach PESA z Bydgoszczy, ale montowanym również w ZNTK Mińsk Mazowiecki. Autobus szynowy napędzany jest dwoma silnikami MTU o mocy 390 kW. Z zewnątrz praktycznie nie różni się od poprzednich modeli SA132 i SA133.

Czytaj więcej...

SA135

Wielką rodzinę szynobusów produkowanych przez zakłady PESA w Bydgoszczy jeszcze pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zapoczątkował jednoczłonowy pojazd oznaczony symbolem SA106. Jego rozwinięciem był szynobus noszący symbol SA103, a później także SA135. Wszystkie te szynobusy posiadają 24,5 metra długości praz niską podłogę na jednej trzeciej swojej długości. Różnią się natomiast wyposażeniem, w tym przede wszystkim jednostką napędową.

Czytaj więcej...

SA136

Są pierwszymi trójczłonowymi autobusami szynowymi wyprodukowanymi przez zakłady PESA z Bydgoszczy. Zaprojektowane zostały z myślą o odbiorcy z Włoch i do chwili obecnej cieszą się większym zainteresowaniem poza granicami naszego kraju niż na rodzimym rynku. Dotychczas łącznie zamówiono 100 egzemplarzy szynobusów Pesa Atribo, z czego ponad połowa jest już eksploatowana.

Czytaj więcej...

SA137

Zakłady NEWAG z Nowego Sącza, podobnie jak PESA Bydgoszcz, wywodzą się z dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Niemal równo dekadę po wejściu na rynek producentów taboru kolejowego przez firmę z Bydgoszczy, także nowosądecki zakład postanowił rozpocząć produkcję taboru kolejowego. Efektem tych wysiłków jest między innymi rodzina autobusów szynowych. Jako pierwsze na tory wyjechały dwuczłonowe pojazdy serii SA137.

Czytaj więcej...

SA138

Autobusy szynowe serii SA138 stanowią trójczłonową wersję dwuczłonowych pociągów serii SA137. Pojazdy te tworzą jedną rodzinę spalinowych zespołów trakcyjnych, zaprojektowanych przez zakłady NEWAG z Nowego Sącza. Producent ten, wzorem bydgoskiej PESY, również przekształcił się z dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w firmę produkującą tabor kolejowy i obecnie zaczyna coraz śmielej działać na rynku taborowym w Polsce.

Czytaj więcej...

MR+MRD

Pod koniec 2007 roku firma Arriva PCC wygrała przetarg na obsługę przewozów pasażerskich na niezelektryfikowanych trasach kolejowych województwa Kujawsko-Pomorskiego. Aby sprostać zamówieniu, sprowadzono z Danii używane spalinowe zespoły trakcyjne typu MR+MRD. Pierwszy szynobus tego typu rozpoczął pracę w naszym kraju w lutym 2008 roku.

Czytaj więcej...

EN81

Na początku września 2005 roku na krakowskim Dworcu Głównym zaprezentowany został elektryczny szynobus EN81. Pierwszy tego typu pojazd w Polsce wyprodukowały zakłady PESA z Bydgoszczy. Dotychczas bowiem nikt nie próbował budowy tak mały pojazdów kolejowych, napędzanych energią elektryczną.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 323 gości oraz 0 użytkowników.