ED59

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych PKP zakupiło ostatni elektryczny zespół trakcyjny z wrocławskich zakładów PaFaWag. Przez kolejne lata w naszym kraju zaprzestano zarówno zamówień, jak i produkcji elektrycznych jednostek. Dopiero powstałe na bazie dawnego ZNTK zakłady PESA Bydgoszcz podjęły w 2004 roku udaną próbę stworzenia elektrycznego zespołu trakcyjnego dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Rok później zrealizowano projekt jednostki zasilanej napięciem 3000V, standardowym dla polskiej kolei.

Czytaj więcej...

EN61

W 2005 roku nowosądecki Newag S.A. - firma powstała na bazie Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego, dołączył do grona krajowych producentów taboru kolejowego, dostarczając warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej sześć jednostek typu 14WE, powstałych na bazie pojazdów EN57. Podczas, gdy zakład realizował przetarg dla Warszawy, w Małopolsce zaczął powstawać pomysł kolejowego "Szlaku Papieskiego". Od początku wiadomym było, że do jego obsługi niezbędny będzie odpowiedni tabor kolejowy.

Czytaj więcej...

EN63 i EN63A

W drugiej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku nowosądecki NEWAG podjął próbę konkurencji z firmą PESA z Bydgoszczy w dziedzinie produkcji pasażerskiego taboru kolejowego. W 2011 roku zaprojektowano i rozpoczęto montaż pierwszej jednostki z rodziny "Impuls". Był to pojazd sześcioczłony, jednak w ramach projektu przewidziano budowę pociągów posiadających od dwóch do sześciu członów. W kolejnych latach, NEWAG dostarczył kilkadziesiąt trójczłonowych jednostek serii EN63, EN63A lub posiadających tylko oznaczenie fabryczne 36WEa.

Czytaj więcej...

EN64

W 2014 roku zakłady PESA w Bydgoszczy wyprodukowały pierwsze jednostki należące do nowej rodziny Acatus Plus, oznaczone serią EN64. Pojazdy te powstały na bazie pociągów Acatus II, dostarczonych kilka lat wcześniej w postaci pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN77 dla województwa Małopolskiego.

Czytaj więcej...

EN71

Jednostki EN71 zaprojektowane zostały z myślą o obsłudze linii kolejowej z Krakowa do Zakopanego, której elektryfikację zakończono w 1975 roku. Pojazdy serii EN57, dotychczas eksploatowane na polskich kolejach, nie zawsze dawały sobie radę na tej trasie, słynącej z dość trudnego profilu oraz dużych obciążeń przewozowych. Nie bez znaczenia był również historyczny układ linii, który zmuszał do trzykrotnej zmiany czoła pociągu.

Czytaj więcej...

ED72

Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku władze PKP podjęły decyzję o stworzeniu szybkich połączeń regionalnych, łączących sąsiadujące ze sobą aglomeracje oraz miasta z ośrodkami turystycznymi. Początkowo sieć pociągów "InterRegio" obsługiwać miały zmodernizowane jednostki EN57 i EN71, charakteryzujące się nowym, bardziej kolorowym malowaniem oraz miękkimi fotelami. Rozwiązanie to okazało się niewystarczające, stąd PKP zdecydowało o zamówieniu w zakładach Pafawagu krótkiej serii nowych jednostek o podwyższonym standardzie.

Czytaj więcej...

ED73

W 1997 roku bramy wrocławskich zakładów PaFaWag, należących już wówczas do koncernu Adtranz, opuściła jednostka ED73. Jest to ostatni pojazd z liczącej ponad tysiąc pięćset sztuk wielkiej rodziny polskich elektrycznych zespołów trakcyjnych.

 

Czytaj więcej...

19WE

W 2004 roku zakłady Newag z Nowego Sącza, powstałe na bazie dawnego ZNTK, zbudowały pierwszy elektryczny zespół trakcyjny typu 14WE, zaprojektowany w oparciu o elementy ze skasowanych jednostek EN57. Na podstawie doświadczeń zdobytych w ten sposób, w 2007 roku powstała całkowicie nowa jednostka, oznaczona symbolem 19WE.

Czytaj więcej...

ED74

Na początku obecnego wieku podjęto decyzję o rozpoczęciu modernizacji trasy kolejowej z Warszawy do Łodzi. Z połączenia tego każdego dnia korzystają bowiem tysiące pasażerów w drodze do pracy w stolicy. W ramach projektu, poza dostosowaniem infrastruktury torowej do prędkości 160km/h, był również zakup odpowiedniego taboru.

Czytaj więcej...

EN75 i ER75

Zmiany wprowadzane na polskiej kolei po 2000 roku pozwoliły na finansowanie przez samorządy wojewódzkie zakupów nowego taboru kolejowego. Dzięki temu, po latach zastoju, na polskich torach zaczęły pojawiać się nowe pojazdy. Początkowo były to małe autobusy szynowe, którym sprzyjały niskie ceny i jeszcze niższe koszty eksploatacji. Kwestią czasu było jednak ogłoszenie pierwszych przetargów na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Czytaj więcej...

EN76

Elektryczny zespół trakcyjny ELF jest kolejnym produktem pochodzącym z zakładów Pojazdy Szynowe PESA z Bydgoszczy. Jednostka powstała na bazie doświadczeń zdobytych przy montażu wcześniejszych modeli EN81, ED59 i ED74. Światowa premiera ELF-a odbyła się na targach Innotrans w Berlinie w 2010 roku. Obecnie jest to najliczniejsza seria elektrycznych zespołów trakcyjnych, wyprodukowanych w Bydgoszczy i kursujących po polskich szlakach kolejowych 

Czytaj więcej...

EN77

Pod koniec stycznia 2010 roku władze samorządowe województwa Małopolskiego podpisały z firmą Pojazdy Szynowe PESA z Bydgoszczy umowę na dostawę i serwisowanie 5 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych noszących handlową nazwę "Acatus II". Wartość kontraktu wyniosła nieco ponad 91 milionów złotych. Zakup sfinansowany został po części z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Czytaj więcej...

ED78

Elektryczny zespół trakcyjny serii ED78, noszący oznaczenie fabryczne 31WE, jest jednym z pierwszych, niskopodłogowych pociągów zespolonych, stworzonych przez konstruktorów firmy NEWAG z Nowego Sącza. Pojazd ten stał się bazą dla całej rodziny pociągów, noszących nazwę „Impuls”.

Czytaj więcej...

EN96

Jednostki EN96 noszące fabryczne oznaczenie 34WE są kolejną wersją elektrycznego zespołu trakcyjnego ELF, produkowanego przez zakłady Pojazdy Szynowe PESA z Bydgoszczy. Dwuczłonowe pojazdy są obecnie najmniejszymi przedstawicielami dużej rodziny jednostek, które można zobaczyć w aż pięciu województwach naszego kraju.

Czytaj więcej...

EN98

Nowosądeckie zakłady NEWAG, wzorem bydgoskich zakładów PESA, zaprojektowały swoją rodzinę nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych "Impuls". Najkrótszym przedstawicielem tej serii są dwuczłonowe pojazdy EN98. Pierwsze dwa egzemplarze rozpoczęły pracę w 2014 roku w województwie Podkarpackim.

Czytaj więcej...

EN99

Województwo Małopolskie na przełomie 2014 i 2015 roku otrzymało z firmy PESA w Bydgoszczy 4 dwuczłonowe jednostki Acatus II, oznaczone serią EN99. Pojazdy te pierwotnie miały być wykorzystywane przez Koleje Małopolskie, jednak początkowo zostały wydzierżawione Przewozom Regionalnym.

Czytaj więcej...

L-4268

W 2014 roku na polskich torach debiutowała Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Nowy przewoźnik stworzony został przez władze województwa Łódzkiego do obsługi połączeń w Aglomeracji Łódzkiej. W celu umożliwienia realizacji przewozów, władze wojewódzkie zakupiły 20 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oznaczonych serią L-4268, wyprodukowanych przez zakłady Stadler Polska.

Czytaj więcej...

27WE, 27WEb

W odpowiedzi na zapotrzebowanie polskiego rynku kolejowego, zakłady PESA z Bydgoszczy stworzyły rodzinę elektrycznych zespół trakcyjny ELF. Pojazdy te, złożone z dwóch, trzech, czterech i sześciu członów kursują pod różnymi seriami w całym kraju. Jedynie wersja sześcioczłonowa nie doczekała się nadania typu serii, skutkiem czego do chwili obecnej pojazdy te poruszają się po polskich torach z oznaczeniem fabrycznym 27WE lub 27WEb.

Czytaj więcej...

35WE

Elektryczny zespół trakcyjny 35WE jest pierwszym niskopodłogowym pociągiem zespolonym, zbudowanym przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. Pojazd ten zapoczątkował całą rodzinę jednostek „Impuls”, które obecnie wożą pasażerów w większości województw w naszym kraju.

 

Czytaj więcej...

ED160

PKP Intercity w 2013 roku wybrało dostawcę w pierwszym z dwóch przetargów na 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi dalekobieżnych połączeń TLK. Najlepszą ofertę w postępowaniu złożyło konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. oraz NEWAG S.A. Dwa lata później, jednostki oznaczone serią ED160 wyruszyły na polskie tory, a pasażerowie mogą odtąd cieszyć się znacznie lepszym standardem podróży za dotychczasową cenę.

Czytaj więcej...

ED161

PKP Intercity w 2014 roku wybrało dostawcę w drugim przetargu na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi dalekobieżnych połączeń TLK. Najlepszą ofertę w tym postępowaniu złożyła firma PESA Bydgoszcz S.A. Pierwsze pojazdy z tego kontraktu weszły do eksploatacji pod koniec 2015 roku.

Czytaj więcej...

ED250

Dzień 14 grudnia 2014 roku zapisał się w historii kolei w naszym kraju nie tylko z powodu rozpoczęcia obowiązywania nowego rozkładu jazdy pociągów. Polscy pasażerowie pierwszy raz mogli bowiem skorzystać z nowej kategorii pociągów EIC Premium, obsługiwanych przez jednostki serii ED250, bardziej znane jako Pendolino. Co więcej, składy te również po raz pierwszy w naszym kraju pojechały z rozkładową prędkością 200 km/h.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 157 gości oraz 2 użytkowników.