/** */

EN64

W 2014 roku zakłady PESA w Bydgoszczy wyprodukowały pierwsze jednostki należące do nowej rodziny Acatus Plus, oznaczone serią EN64. Pojazdy te powstały na bazie pociągów Acatus II, dostarczonych kilka lat wcześniej w postaci pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN77 dla województwa Małopolskiego.

 

Rodzina pociągów Acatus Plus zaprojektowana została z myślą o obsłudze ruchu aglomeracyjnego i regionalnego, na bazie dotychczasowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Acatus II. Nowe składy, od swoich poprzedników różnią się przede wszystkim zmienionym układem napędowym i biegowym, a także spełnieniem norm zderzeniowych TSI LOK&PAS. Pociągi te wciąż stanowią swoistą zubożoną wersję pojazdów z rodziny Elf, stanowiącą podstawowy produkt bydgoskiej PESY dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego.

 

Pierwsze jednostki będące przedstawicielami rodziny Acatus Plus wyprodukowane zostały w wersji trójczłonowej o łącznej długości blisko 59 metrów i masie służbowej 109 ton. Do środka w zależności od wersji prowadzą trzy lub cztery pary dwuskrzydłowych drzwi, znajdujących się po obu stronach pociągu. W wersji dla województwa Podkarpackiego każdy z członów posiada tylko jedną parę drzwi po każdej stronie, natomiast w pociągach dla województwa Małopolskiego środkowy człon posiada dwie pary drzwi. Jednostki EN64 na pokład mogą zabrać do 290 pasażerów, w tym 157 na miejscach siedzących w wersji z trzema parami drzwi lub 127 w wersji z czterema parami drzwi. W obu modelach znajduje się dodatkowo odpowiednio 13 lub 11 rozkładanych siedzeń. Każdy z pociągów napędzany jest czterema silnikami o mocy 360 kW, umożliwiającymi rozpędzenie składu do prędkości 160 km/h. Jednostki wyposażone są w klimatyzację i monitoring przestrzeni pasażerskiej, automaty do sprzedaży biletów, toaletę przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także w gniazdka z napięciem 230V i wifi dla pasażerów.

 

Władze województwa Podkarpackiego jako pierwsze zamówiły dwa pociągi oznaczone serią EN64. Kolejne składy trafiły do województwa Małopolskiego, które zleciło bydgoskim zakładom PESA dostawę w sumie 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, z czego 6 pociągów jest trójczłonowe, a 4 dwuczłonowe, oznaczone serią EN99. Pierwsze pojazdy zaczęły docierać do odbiorców jeszcze w 2014 roku. Dostarczono wówczas dwa pociągi dla województwa Podkarpackiego i trzy dla Małopolskiego. Na początku 2015 roku województwo Małopolskie otrzymało trzy kolejne jednostki serii EN64. Podkarpackie pociągi trafiły do Przewozów Regionalnych i kursują na trasie z Rzeszowa do Przemyśla, natomiast małopolskie początkowo zostały podzielone pomiędzy Przewozy Regionalne (numery 006 i 007) oraz Koleje Małopolskie (002, 003, 004, 008). Należące do Przewozów Regionalnych małopolskie pociągi kursowały na trasie z Krakowa do Zakopanego oraz do Oświęcimia. Składy Kolei Małopolskich od grudnia 2014 roku zaczęły obsługiwać połączenia do Wieliczki, a jesienią 2015 roku wyruszył także na zmodernizowaną trasę do stacji Kraków Lotnisko.

 

Wraz z wejściem w życie kolejnego rozkładu jazdy pociągów w grudniu 2015 roku rozszerzony został obszar działalności Kolei Małopolskich o trasę z Krakowa do Sędziszowa. W związku z tym Przewozy Regionalne przekazały dwie użyczone jednostki EN64. Od tego czasu, wszystkie małopolskie pociągi tej serii kursowały solo na trasach z Krakowa do Miechowa oraz w składach z Krakowa do Sędziszowa. Dodatkowo, jedna z jednostek obsługiwała połączenie Kraków Lotnisko - Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia.

 

W trakcie Światowych Dni Młodzieży w lipcu 2016 roku do obsługi trasy Kraków Lotnisko - Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia skierowane zostały składy EN64+EN99. Takie zestawienie z jednej strony pozwoliło na właściwe wykorzystanie dwuczłonowych jednostek EN99. Z drugiej strony, takie pociągi miały maksymalną długość, na którą pozwalają perony zlokalizowane przy zmodernizowanej linii kolejowej do podkrakowskiego lotniska. W sumie utworzono cztery zestawy EN64+EN99, które przez okres Światowych Dni Młodzieży bardzo dobrze radziły sobie z przewozem znacznej liczby podróżnych.

 

Wraz z wejściem w życie kolejnego rozkładu jazdy w grudniu 2016 roku Przewozy Regionalne otrzymały wszystkie jednostki EN64 oraz EN99. Pojazdy te skierowano do obsługi połączeń z Krakowa do Miechowa i Sędziszowa oraz z Krakowa do Tarnowa i Krynicy. Pociągi EN64 kursują solo oraz w składach zarówno złożonych z jednostek tego samego rodzaju, jak i w parach z krótszymi EN99. Zdarzył się również co najmniej jeden przypadek zestawienia aż trzech jednostek EN64 razem. W dniu 8 lipca 2017 roku do obsługi pociągu "Jaworzyna" skierowano skład EN64 - 002+008+003 w związku z zamiarem przejazdu dużej grupy pielgrzymów z Tarnowa do Starego Sącza.

 

Ostatnia jak dotąd wyprodukowana jednostka EN64 numer 009 zamówiona została przez władze województwa Świętokrzyskiego. Do odbiorcy trafiła wiosną 2016 roku. Od tego czasu wykorzystywana jest na zelektryfikowanych trasach w tym regionie. Wiosną 2017 roku zaczęła regularnie pojawiać się w Krakowie, obsługując połączenie z Ostrowca Świętokrzyskiego.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
EN64 - 001-009 PESA 2014 - 2016 9

 

Miejsca stacjonowania
Kielce - Przewozy Regionalne 009
Kraków - Przewozy Regionalne 002, 003, 004, 006, 007, 008
Rzeszów - Przewozy Regionalne 001, 005

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe EN64
Układ osi Bo'2'2'Bo'
Szerokość toru 1435 mm
Długość całkowita 58950 mm
Szerokość całkowita 2880 mm
Wysokość całkowita 4300 mm
Liczba i moc silników 4x360 kW
Typ silników trakcyjnych DKABZ 0912-4, asynchroniczne
Masa służbowa 109 t
Przyspieszenie przy ruszaniu 1,2 m/s2
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Ilość miejsc siedzących (stałe siedzenia + fotele składane ) 157+13 / 127+11
Ilość miejsc stojących 120 / 152

Pierwszy EN64 z...
Pierwszy EN64 n...
Jednostka EN64 ...
Jednostka EN64 ...
Druga podkarpac...
Jednostka EN64 ...
Jednostka EN64 ...
Jednostka EN64 ...
Jednostka EN64 ...
Skład EN64 - 00...
Skład EN64 - 00...
Skład EN64 - 00...
Skład 3xEN64 - ...
Jedyny świętokr...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 264 gości oraz 0 użytkowników.