/** */

EN96

Jednostki EN96 noszące fabryczne oznaczenie 34WE są kolejną wersją elektrycznego zespołu trakcyjnego ELF, produkowanego przez zakłady Pojazdy Szynowe PESA z Bydgoszczy. Dwuczłonowe pojazdy są obecnie najmniejszymi przedstawicielami dużej rodziny jednostek, które można zobaczyć w aż pięciu województwach naszego kraju.

 

Określenie "ELF" pochodzi od skrótu z języka angielskiego i oznacza "Electric Low Floor", czyli elektryczny niskopodłogowy. Zespoły trakcyjne wchodzące w skład rodziny noszącej to określenie mogą być produkowane w wersjach od 2 do nawet 8 członów. Dotychczas montowane były pojazdy posiadające 4 lub 6 członów. Władze województwa Świętokrzyskiego jako pierwsze zamówiły krótsze, dwuczłonowe pociągi. Jednostki te, chociaż wyglądają nieco kuriozalnie, charakteryzują się nie tylko nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, ale również sporym komfortem pasażerów. Dzięki lokalizacji tylko jednej pary drzwi w każdym z członów po każdej jego stronie oraz przeniesieniu części wyposażenia elektrycznego na dach, udało się wygospodarować więcej przestrzeni dla pasażerów. Dodatkowo, nadwyżka mocy silników zastosowanych w pojazdach, umożliwi w przyszłości ewentualną rozbudowę jednostek o dodatkowy człon. Na razie jednak, pojazdy posiadają dwa człony oparte na trzech wózkach, z czego dwa zewnętrzne są napędowe, natomiast środkowy, wykonany w systemie Jacobsa, jest wózkiem tocznym. Połówkowe pantografy zamontowane zostały w rejonie przegubu.

 

Pierwsza jednostka trafiła do ruchu w październiku 2011 roku. Wszystkie cztery pojazdy można obecnie zobaczyć na trasach kolejowych prowadzących z Kielc do Ostrowca Świętokrzyskiego, Częstochowy i Krakowa. Niestety, podobnie jak w wielu innych przypadkach, głównie przy wprowadzaniu do ruchu autobusów szynowych, nie udało się uniknąć sytuacji wysyłania nowych krótszych pociągów do obsługi kursów, na których dotychczas jeździły trójczłonowe jednostki EN57. W rezultacie, nowe pociągi od razu zaczęły się kojarzyć pasażerom z obniżeniem komfortu, mimo że powinno być na odwrót. Przykładowo, w porannym pociągu z Kielc, który przyjeżdżał do Krakowa przed godziną siódmą rano, panował tłok niejednokrotnie większy niż w nie jednym autobusie kursującym po ulicach Krakowa. Ale to już nie wina samych jednostek, a decydentów odpowiedzialnych za kierowanie ich do ruchu.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
EN96 - 001-... PESA od 2011

4

 

Miejsca stacjonowania
Świętokrzyski Zakład Przewozów Regionalnych 001, 002, 003, 004

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe EN96
Układ osi Bo'2'Bo'
Szerokość toru 1435 mm
Długość całkowita 42 650 mm
Szerokość całkowita 2880 mm
Wysokość całkowita 4280 mm
Masa służbowa 83,2 t
Liczba i moc silników 4x400kW
Typ silników trakcyjnych asynchroniczne
Przyspieszenie przy ruszaniu 1,3 m/s2
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Ilość miejsc siedzących (stałe siedzenia + fotele składane ) 107+6
Ilość miejsc stojących 117

EN96 - 001 mija...
Pierwszy święto...
Jednostki EN96 ...
EN96 - 003 podc...
Czwarty świętok...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 138 gości oraz 0 użytkowników.