SM03 i SM04

Lokomotywy serii SM03 zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze manewrów w lokomotywowniach i wagonowniach. Przeznaczone były także do pracy na małych i średnich stacjach kolejowych. Oprócz PKP, znalazły one również szerokie zastosowanie w zakładach przemysłowych i różnego rodzaju magazynach, gdzie małe i łatwe w obsłudze lokomotywy spalinowe, szybko wyparły parowozy. 

Czytaj więcej...

SM30 i SP30

Na początku lat pięćdziesiątych na polskiej kolei niepodzielnie panowały parowozy. Trakcja elektryczna dopiero raczkowała. Jeszcze gorzej było z pojazdami spalinowymi. Epoka pary na zachodzie Europy powoli odchodziła do historii. Stąd również w Polsce podjęto próby produkcji lokomotyw nowej generacji. Na przełomie 1954 i 1955 roku w CBK PTK opracowano projekt pierwszej polskiej lokomotywy spalinowej oznaczonej typem 1D. Pojazdy przeznaczony był zarówno do pracy manewrowej jak i obsługi lekkich pociągów. W 1956 roku rozpoczęto seryjną produkcję lokomotyw. Na PKP oznaczone zostały symbolem SM30.

Czytaj więcej...

SM31

Lokomotywy SM31 ( fabryczne oznaczenie  411D ) zaprojektowane zostały z myślą o obsłudze ciężkich pociągów towarowych na dużych stacji rozrządowych, w zakładach przemysłowych i w portach. Projekt pojazdu opracowano w 1973 roku na bazie serii SM42.

Czytaj więcej...

SP32

Początek lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku przyspieszył zmierzch ery parowozów na polskich kolejach. Skutkowało to koniecznością wprowadzenia do ruchu większej liczby lokomotyw spalinowych przeznaczonych do obsługi pociągów osobowych. Trwający wówczas w naszym kraju kryzys gospodarczy skutecznie hamował możliwości uruchomienia produkcji tego typy pojazdów. W związku z tym podjęto decyzję o ich imporcie.

Czytaj więcej...

ST43

Początek lat sześćdziesiątych na polskiej kolei wiązał się ze wzrostem przewozów. Jednocześnie zaprzestano produkcji parowozów. W zamian planowano na większą skalę wprowadzić trakcję spalinową. Brak doświadczeń krajowych producentów sprawił, że podjęto decyzję o zakupie pierwszych lokomotyw spalinowych dużej mocy zagranicą. W czasie Międzynarodowych Targów Poznańskich w czerwcu 1964 roku została podpisana umowa z Rumunią na dostawę 30 sztuk lokomotyw typu 060DA o mocy 1544 kW.

Czytaj więcej...

ST44

Przez wiele lat były najsilniejszymi spalinowozami poruszającymi się po polskich torach. W konsekwencji rozpoczęcia ich importu z ZSRR, wstrzymana została produkcja i dalszy rozwój silnych lokomotyw spalinowych polskiej produkcji. Mimo to do dziś są uznawane za kultowe, przede wszystkim dzięki specyficznemu odgłosowi pracy silnika i dużej ilości wydawanego dymu, czego skutkiem są również olbrzymie ilości paliwa i oleju zużywanego podczas eksploatacji.

Czytaj więcej...

SP45, SU45, ST45

Wzrost przewozów na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, a także zakończenie dostaw parowozów zmusił PKP do wprowadzenia na szerszą skalę trakcji spalinowej. Polskie koleje dotychczas nie posiadały jednak lokomotyw spalinowych dużej mocy, dlatego też opracowanie takiego pojazdu zlecono Ośrodkowi Badawczo-Rozwojowemu Pojazdów Szynowych w Poznaniu.

Czytaj więcej...

SU46

Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku w zakładach Cegielskiego w Poznaniu opracowano i wdrożono do produkcji projekt nowej lokomotywy spalinowej typu SP45, przeznaczonej do prowadzenia pociągów pasażerskich. Pojazdy te, mimo że sprawowały się bez większych problemów, z uwagi na małą moc silnika spalinowego nie były w stanie prowadzić ciężkich pociągów osobowych, nie wspominając już o elektrycznym ogrzewaniu składu. W związku z tym konieczne stało się opracowanie projektu nowej lokomotywy o większej mocy.

Czytaj więcej...

SP47

Miała być hitem eksportowym zakładów Cegielskiego z Poznania. Najnowocześniejsza lokomotywa spalinowa wyprodukowana w Polsce i jedna z najnowocześniejszych w tamtym czasie w Europie. Jedna decyzja polityczna sprawiła jednak, że "sen o potędze" prysł, a wyprodukowane dwa prototypy, w swej niezbyt długiej historii pracy na PKP, więcej stały niż jeździły.

Czytaj więcej...

SM48 i ST48

Spalinowe lokomotywy SM48 zostały zakupione w Związku Radzieckim z myślą o obsłudze ruchu manewrowego na stacjach zlokalizowanych w pobliżu wschodniej granicy. W pracy zastąpiły przede wszystkim pracujące na szerokich torach przedwojenne parowozy Ty23. Obecnie wykorzystywane są nie tylko podczas manewrów, ale również do prowadzenia pociągów towarowych po całej Polsce, przede wszystkim przez prywatnych przewoźników.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 155 gości oraz 2 użytkowników.