Ciekawostki tramwajowe

Wagony 105NG ( 105N )

W 1973 roku chorzowski Konstal wyprodukował pierwszy prototypowy egzemplarz nowego wagonu tramwajowego, który oznaczono symbolem 105N. Rok później rozpoczęto jego seryjną produkcję. W styczniu 1975 roku pierwsze "stopiątki" trafiły do Krakowa. Wagony 105N były produkowane do 1979 roku. W sumie w zajezdni Nowa Huta znalazły się 163 wozy tego typu.

Czytaj więcej...

Wagony 105NT

Rozruch oporowy, zastosowany w wagonach 105N, już na początku ich produkcji uznawany był za przestarzały. Przykładowo, w Czechosłowacji w tym samym czasie podjęto decyzję o stosowaniu w tramwajach rozruchu tyrystorowego. W Polsce tymczasem dopiero wchodzono w etap prób tego typu sterowania.

Czytaj więcej...

Tramwaj Kawiarnia

Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, po którym kursuje tramwaj przerobiony na jeżdżącą kawiarnię. Takie wykorzystanie wagonów tramwajowych, często spotykane w miastach na Zachodzie Europy, powoli wkracza do naszego kraju. Właścicielem na razie tego jedynego w swoim rodzaju pojazdu, jest fundacja "Cracow for You".

Czytaj więcej...

Śląskie 111N w Krakowie

10 i 11 lipca 2006 roku do Krakowa przybyły dwa śląskie wagony typu 111N. Pojazdy wypożyczone zostały z Gliwic w zamian za dwie krakowskie stopiątki na okres niemal roku, po to aby obsługiwać krótki fragment nowego torowiska wzdłuż ulicy Pawiej.

 

Czytaj więcej...

Skład 105Na - 943+944, 876+877 i 913+914 (obecnie 461+462)

 

W lutym 2007 roku zakończyła się naprawa główna składu 105Na - 943+944. Podczas remontu, drugi wagon przebudowany został na doczepę czynną. Na tym można by zakończyć charakterystykę tego składu, gdyby nie prace, które przeprowadzono w nim kilka miesięcy później. W maju tego samego roku, w obu wagonach znów pojawili się pracownicy zajezdni, aby tym razem zamontować w środku dodatkowe i jak na razie jedyne w swoim rodzaju, wyposażenie.

Czytaj więcej...

Skład 105Na - 804+807 (obecnie 454+455)

Pod koniec 2006 roku z naprawy głównej wyszedł skład 105Na - 804+807, z czego drugi wóz przebudowany został na doczepę czynną. Nie byłoby w tym nic ciekawego, gdyby nie fakt, że w obu wagonach zastosowano nowatorskie rozwiązania, dotychczas niespotykane w wozach generacji 105Na w Polsce.

Czytaj więcej...

Składy 105N z wyświetlaczami

Pierwsze wyświetlacze zaczęły być stosowane w pojazdach komunikacji miejskiej w naszym kraju na początku lat dziewięćdziesiątych. Urządzenia te, od dawna używane na Zachodzie, szybko zaczęły wypierać standardowe "blachy".

Czytaj więcej...

Krakowskie wagony z Dusseldorfu w Poznaniu

W ramach przygotowań do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 w Poznaniu w 2011 roku zaplanowano liczne remonty torowisk. Poznańska sieć tramwajowa rozchodzi się z centrum promieniście. Brakuje również połączeń alternatywnych. W związku z tym w sytuacji konieczności przeprowadzenia prac torowych na którymś ze skrzyżowań, dochodzi do odcięcia sporych odcinków sieci. Aby zniwelować ten negatywny efekt, zdecydowano się na użycie taboru dwukierunkowego.

Czytaj więcej...

Krakowskie wagony 105N na Śląsku

Problemy taborowe poszczególnych przedsiębiorstw komunikacyjnych w naszym kraju sprawiają, że od wielu lat starają się one uzupełniać braki taborowe używanymi wagonami sprowadzanymi z innych miast. Po 1989 roku niektórzy przewoźnicy rozpoczęli ściąganie używanego taboru z Zachodu. Jednak nie wszystkie firmy zdecydowały się na taki krok. Tramwaje Śląskie wybrały inną drogę uzupełniania braków taborowych. W latach 2006 - 2009 zakupiły w Krakowie w sumie 37 wagonów typu 105Na. A wszystko przez potrzebę sprowadzenia do Krakowa wagonów dwukierunkowych, w celu obsługi ślepo zakończonej linii tramwajowej na ulicy Pawiej.

Czytaj więcej...

Gdańskie NGT6 w Krakowie

Wagony NGT6, popularnie zwane Bombardierami, eksploatowane są w Krakowie od 1999 roku. Dotychczas, nasze miasto było jedynym w Polsce, które zdecydowało się na tego typu pojazdy. Pod koniec 2007 roku, sytuacja ta uległa jednak zmianie. Tramwaje Bombardier Flexity Classic, poza Krakowem, wyjechały również na ulice Gdańska.

Czytaj więcej...

Gdański N8C w Krakowie

W niedzielę, 27 kwietnia 2008 roku, w zajezdni Podgórze rozładowano kremowo-czerwony tramwaj z charakterystycznym napisem "poruszamy Gdańsk". Wagon N8C numer 1133, bo o nim mowa, długo nie mógł dotrzeć do Krakowa, mimo że jego obecność od kilku dni była bardzo oczekiwana.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 289 gości oraz 0 użytkowników.