Tramwaje historyczne w Krakowie

Tramwaj konny

Wagony tego typu pojawiły się w Krakowie w 1882 roku kiedy to oddano do użytku pierwszą linię tramwaju konnego z Mostu Podgórskiego do Dworca Głównego. Linia miała 2,8 km długości. Szerokość toru wynosiła 900 milimetrów.

 

Czytaj więcej...

SN1 - 37

20 stycznia 1913 roku w Krakowie otwarto pierwszą linię tramwaju normalnotorowego. Do jej obsługi na przełomie 1912 i 1913 roku zakupiono 10 wagonów, oznaczonych w naszym mieście symbolem SN1, wyprodukowanych przez zakłady w Sanoku.

 

Czytaj więcej...

SN2+PN2 - 87+530 i PN2 - 524

W drugiej połowie lat trzydziestych liczba pasażerów przewożonych przez krakowskie tramwaje systematycznie rosła. Jedynym rozwiązaniem problemu był zakup nowych tramwajów, które zamówiono w Zjednoczonej Fabryce Maszyn, Kotłów i Wagonów – L. Zieleniewski i Fitzner-Gamper, Spółka Akcyjna, Fabryka Sanocka

Czytaj więcej...

PN3 - 546 i 555

W 1941 roku sprowadzono z Norymbergi kilkanaście wagonów, wśród których były doczepy Man Bw, oznaczone później w Krakowie typem PN3. Wozy te wyprodukowane zostały w 1909 roku. Do naszego miasta trafiły w sumie 23 egzemplarze tego typu. Ostatni z nich eksploatowany był do 1960 roku.

Czytaj więcej...

SN4 - 151

Kolekcja czynnych, historycznych wagonów tramwajowych należących do krakowskiego MPK od wielu lat systematycznie się rozszerza. W 2015 roku zbiór wzbogacony został o kolejny niezwykle cenny i zarazem bardzo urokliwy tramwaj serii SN4, pochodzący z 1910 roku.

 

Czytaj więcej...

LH - 1076

W 1924 roku wrocławskie zakłady Linke-Hofmann Werke opracowały dla miejscowego przewoźnika nowy model standardowego wagonu tramwajowego. Tramwaj oznaczony symbolem LH mierzył 9 600 mm długości i ważył 11 ton. Pojazd wyróżniał się stalową konstrukcją pudła, co w ówczesnych Niemczech było zupełnie nowatorskim rozwiązaniem. W celu wyciszenia wozu i poprawy komfortu pasażerów, w konstrukcji podwozia zastosowano potrójne resorowanie.

Czytaj więcej...

N+ND - 26+538 i N+ND - 20+511

Po II wojnie światowej, począwszy od 1949 roku w Sanoku, a później także w chorzowskim "Konstalu" rozpoczęto produkcję znormalizowanego wagonu tramwajowego typu N. Pojazd charakteryzujący się bardzo prostą konstrukcją, wywodził się bezpośrednio z opracowanego na potrzeby gospodarki wojennej przez Niemców, modelu KSW (Kriegsstraβenbahnwagen). W polskiej wersji dokonano dalszych uproszczeń, co znacznie ułatwiło wdrożenie jego produkcji w naszym kraju, wciąż odbudowującym się ze zniszczeń wojennych.

Czytaj więcej...

102N - 203

Pierwsze dwa wagony typu 102N wyprodukowane zostały w roku 1967 i 1968. W roku 1969 wyprodukowano resztę pojazdów. Była to bardzo krótka seria, zaledwie 42 wagonów. Pod koniec roku 1969 Kraków otrzymał z Konstalu siedem tramwajów tego typu, które dostały numery od 201 do 207.

Czytaj więcej...

102Na - 210

Wagony typu 102Na były następcami wozów 102N. Kraków od 1970  do roku 1973 otrzymał 58 stodwójek. W 1983 roku ściągnięte zostało 5 kolejnych wagonów tego typu z Gorzowa Wielkopolskiego, a w 1988 roku w zamian za stopiątki, sprowadzono z Gdańska ponad czterdzieści 102Na.

Czytaj więcej...

102NaD - 155

W 1983 trzy, a w 1985 roku dwa następne wagony typu 102Na zostały przebudowane na doczepy czynne. Modernizacji poddano pojazdy, których przody zostały uszkodzone w wyniku wypadków. Przebudowane stodwójki oznaczono symbolem 102NaD i kursowały wyłącznie w Krakowie.

 

Czytaj więcej...

T4+B4 - 127+527

W 1989 roku MPK Kraków nawiązało ścisłą współpracę z zakładem komunikacji miejskiej w Norymberdze. W jej wyniku dokonano zakupu kilkudziesięciu wycofanych tam z ruchu wozów tramwajowych silnikowych i doczepnych. Wagony początkowo miały być eksploatowane do śmierci technicznej i zastępowane kolejnymi.

Czytaj więcej...

T4 - 220

Wagony T4 eksploatowane były w Krakowie od 1989 do 2002 roku. Po zakończeniu ich służby do celów muzealnych zachowano jeden wóz numer 127, wraz z przyczepką B4 - 527. Przy okazji dostawy ostatniego wagonu GT6 numer 362 (obecnie 166) w dniu 22 października 2004 roku do Krakowa przybył też wóz T4 - A46 (norymberski 220). 

Czytaj więcej...

GT6 - 187

Pierwsze norymberskie tramwaje przybyły do Krakowa w 1989 roku. Były to składy T4+B4. W 1994 z Norymbergi sprowadzono przegubowe wozy typu GT6, których eksploatację rozpoczęto rok później w zajezdni Nowa Huta. Norymberskie tramwaje od początku cieszyły się sporym uznaniem zarówno motorowych jak i pracowników zaplecza.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 314 gości oraz 0 użytkowników.