Tramwaje historyczne w Krakowie

T4 - 220

Wagony T4 eksploatowane były w Krakowie od 1989 do 2002 roku. Po zakończeniu ich służby do celów muzealnych zachowano jeden wóz numer 127, wraz z przyczepką B4 - 527. Przy okazji dostawy ostatniego wagonu GT6 numer 362 (obecnie 166) w dniu 22 października 2004 roku do Krakowa przybył też wóz T4 - A46 (norymberski 220). 

 

Tramwaj przez ostatnie lata swojej eksploatacji w Norymberdze pełnił funkcję wozu technicznego. Wagon przekazany został do Polski na części zamienne. Jednak po jego rozładunku w Krakowie okazało się, że "beżowa norymberga" znajduje się w niemal idealnym stanie. Jego pierwotne przeznaczenie stanęło pod znakiem zapytania. Po kilku miesiącach w końcu podjęto decyzję - wagon zostaje jako zabytkowy.

 

Odtąd wóz czekał na swoją kolej. Halę remontową w zajezdni Nowa Huta przez długi czas "blokował" odnawiany wóz LH. Po zakończeniu prac przy nim, można było przystąpić do małego remontu wagonu T4. Podczas trwających niespełna miesiąc prac, starano się w jak największym stopniu zachować oryginalny wygląd. Od początku jasnym było, że w wozie pozostać musi możliwie najwięcej norymberskich detali. Stąd niemieckie tabliczki, napisy we wnętrzu tramwaju, lampy, zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne, a także pantograf.

 

Poza odnowieniem powłoki lakierniczej, w wagonie wymieniono "filmy" na krakowskie oraz przywrócono oryginalny norymberski numer 220. Miłośnicy krakowskiej komunikacji miejskiej postanowili ponadto ozdobić sufit fotokopiami planów komunikacyjnych z minionych lat, obok których powieszono krótkie opisy innych wagonów zabytkowych, wchodzących w skład bogatej kolekcji MPK S.A. w Krakowie.

 

Wagon T4 - 220 nigdy nie jeździł po Krakowie. Stąd niektórzy początkowo pytali, po co nam ten wóz? Tym bardziej, że kilka lat wcześniej nie dało się zachować dwóch stodwójek. Jestem jednak zdania, że lepiej jest nie popełniać drugi raz błędów i dla zasady brnąć w nie dalej. Bardzo dobrze, że tramwaj ten wszedł do zbioru zabytkowych wagonów. Tym bardziej, że stanowi znaczący element wspólnej historii krakowskiego i norymberskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Miejmy nadzieję, że możliwie często będziemy go oglądać na ulicach Krakowa. Dzięki zachowanej instalacji nagłaśniającej w środku wozu, szczególnie wycieczki Niemców powinny być chętne do zwiedzenia naszego miasta "swoim" wagonem.

 

Tramwaj pierwszy raz pojawił się liniowo na mieście w niedzielę 13 sierpnia 2005 roku, by obsługiwać jedną z brygad na linii numer 18.

 

Dane techniczne
Typ T4
Rodzaj wagonu silnikowy
Producent - część mechaniczna MAN
Producent - część elektryczna SSW
Lata produkcji 1958 - 1960 ( dotyczy krakowskich wagonów )
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 14100
Masa własna [t] 16,4
Liczba miejsc siedzących 29
Liczba miejsc stojących: 67
Liczba osi 4
Liczba silników 2
Moc godz. silników [kW] 2x95

Wagon T4 - 220 ...
Wóz T4 - 220, p...
Wóz T4 - 220, w...
Spotkanie dwóch...

Komentarze  

 
0 #1 Wojdak Artur 2016-03-03 09:55
na linii 0 nim jechałem :-)
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 227 gości oraz 2 użytkowników.