Tramwaje historyczne w Krakowie

LH - 1076

W 1924 roku wrocławskie zakłady Linke-Hofmann Werke opracowały dla miejscowego przewoźnika nowy model standardowego wagonu tramwajowego. Tramwaj oznaczony symbolem LH mierzył 9 600 mm długości i ważył 11 ton. Pojazd wyróżniał się stalową konstrukcją pudła, co w ówczesnych Niemczech było zupełnie nowatorskim rozwiązaniem. W celu wyciszenia wozu i poprawy komfortu pasażerów, w konstrukcji podwozia zastosowano potrójne resorowanie.

 

Podczas II wojny światowej kilka wagonów trafiło do Katowic, a po jej zakończeniu kilkanaście sztuk zabrano do Warszawy, gdzie były eksploatowane do połowy lat sześćdziesiątych. We Wrocławiu wozy typu LH kursowały o dziesięć lat dłużej.

 

Wagony Linke-Hofmann pewnie nigdy nie miałyby nic wspólnego z Krakowem, gdyby nie sprowadzenie jednego wrocławskiego egzemplarza do powstającego w naszym mieście muzeum komunikacji miejskiej na początku lat osiemdziesiątych. Tramwaj o numerze 1076 został odmalowany, wystąpił w filmie i czekał na lepszą przyszłość przez dwadzieścia lat. Na początku obecnego wieku wagon trafił do zajezdni w Nowej Hucie, gdzie pod dachem oczekiwał na remont. W lutym 2005 roku grupa miłośników krakowskiej komunikacji miejskiej wraz z pracownikami Stacji Obsługi w Nowej Hucie rozpoczęła remont tramwaju. Prace przy wagonie trwały piętnaście miesięcy.

 

Odnowiony i w pełni sprawy wóz LH ponownie wyjechał na krakowskie tory tramwajowe na początku czerwca 2006 roku. Poza Krakowem, wagony tego typu zachowane zostały również w Warszawie oraz we Wrocławiu.

 

Dane techniczne
Typ LH
Rodzaj wagonu Silnikowy
Producent Linke Hofmann Werke
Lata produkcji 1925 - 1929
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 9600
Masa własna [t] 11
Liczba osi 2
Liczba silników 2
Moc silnika [kW] 28 - 49

Wagon LH - 1076...
Wagon LH ostatn...
Tramwaj przez w...
Wagon LH, już p...
Oficjalna preze...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 231 gości oraz 2 użytkowników.