Tramwaje historyczne w Krakowie

SN4 - 151

Kolekcja czynnych, historycznych wagonów tramwajowych należących do krakowskiego MPK od wielu lat systematycznie się rozszerza. W 2015 roku zbiór wzbogacony został o kolejny niezwykle cenny i zarazem bardzo urokliwy tramwaj serii SN4, pochodzący z 1910 roku.

 

Wagony tramwajowe, które w późniejszym okresie trafiły do Krakowa, wyprodukowane zostały przez zakłady Gottfried Linder Waggonbau AG w Ammendorf dla niemieckiego miasta Eberswalde. Pojazdy posiadały pudło o konstrukcji drewnianej, osadzone na dwuosiowym wózku za pomocą resorów piórowych. Cechą charakterystyczną tramwajów były otwarte pomosty, w których nie było drzwi. W przedziale pasażerskim znalazły się ławki, z których korzystać mogło 18 pasażerów. Tramwaj zabierał na pokład łącznie około 40 osób.

 

Po likwidacji sieci tramwajowej w Eberswalde, w 1941 roku cztery wagony silnikowe przekazano do okupowanego przez Niemców Krakowa. Trzy otrzymane tramwaje wyprodukowane zostały w 1910 roku jako silnikowe. Czwarty i prawdopodobnie ostatni wóz pierwotnie był doczepą, którą w 1916 roku przebudowano na wagon silnikowy.

 

Tramwaje w Krakowie oznaczone zostały serią SN4. Początkowo ze względu na małą pojemność wykorzystywane były jako wagony doczepne. Niedługo później, pojazdy przeszły modernizację, w ramach której zabudowano pomosty, czy też zlikwidowano większość ławek. Tramwaje otrzymały kremowe malowanie oraz numery z przedziału od 150 do 153. Odtąd służyły głównie jako wozy technicznie. Prawdopodobnie do 1948 roku sporadycznie wykorzystywane były do ruchu liniowego. W 1959 roku dwa pojazdy przekazano do ośrodka wczasowego MPK w Osieczanach jako altany. Ostatni czynny SN4 zakończył służbę jako wagon techniczny w 1972 roku.

 

W połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku wrak jednego z tramwajów SN4 udało się odnaleźć i przetransportować do składnicy wagonów historycznych, która mieściła się w obecnej hali Muzeum Inżynierii Miejskiej. Na początku drugiej dekady dwudziestego pierwszego wieku rozpoczęły się działania zmierzające do odbudowy jedynego w swoim rodzaju wagonika. Efekt pieczołowicie prowadzonych prac można było zobaczyć w trakcie parady pojazdów, zorganizowanej w dniu 27 września 2015 roku z okazji 140-lecia funkcjonowania Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Odrestaurowany tramwaj SN4 otrzymał numer taborowy 151, który prawdopodobnie oryginalnie posiadało odnalezione pudło. Wagon, ze względu na niezwykle urokliwy wygląd, cieszy się sporym zainteresowaniem wynajmujących, dzięki czemu bardzo często można zobaczyć go na ulicach Krakowa. Pojazd jest łączony w skład z doczepą PN3 numer 555.

 

Dane techniczne
Typ SN4
Rodzaj wagonu Silnikowy
Producent Gottfried Linder Waggonbau AG w Ammendorf
Lata produkcji 1910
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 8000
Szerokość [mm] 2100
Wysokość [mm] 3358
Masa własna [t] 5,5
Liczba miejsc siedzących 18
Liczba miejsc stojących 29
Liczba osi 2
Liczba silników 2

Wagon SN4 - 151...
Widok z boku na...
Wagon SN4 prowa...
Skład SN4+PN3 -...
Skład SN4+PN3 -...
Skład SN4+PN3 -...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 232 gości oraz 2 użytkowników.