Tramwaje techniczne w Krakowie

Skład 105Na do odladzania sieci trakcyjnej

W Krakowie przez ostatnie dekady starano się ograniczać liczbę wagonów technicznych. Tym razem jednak zmiany pogodowe skłoniły krakowskie MPK do stworzenia specjalnego pociągu tramwajowego, służącego do odladzania sieci trakcyjnej. Do tej funkcji przystosowany został skład najstarszych krakowskich wagonów 105Na - 271+266, które w ten sposób doczekać mają swojej docelowej historycznej roli.

 

W ostatnich latach obserwujemy swoiste zmiany klimatyczne, których skutkiem jest dosłowne przesunięcie pór roku o około miesiąc. W 2013 roku zima trwała do połowy kwietnia. Z kolei w 2014 roku w Krakowie śnieg padał dosłownie przez tydzień. Coraz większym problemem staje się natomiast marznący deszcz, który powoduje olbrzymie zamieszanie zarówno na drogach, jak i w przypadku pojazdów szynowych zasilanych z sieci trakcyjnej. Przykładowo, w styczniu 2014 roku doszło do dosłownego paraliżu polskiej kolei w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego, gdzie oblodzona sieć unieruchomiła kilka pociągów.

 

Podobne problemy występują również na krakowskiej sieci tramwajowej. Wieloletnią normą stało się wysyłanie na pierwszy kurs z Kurdwanowa składu 105Na wyposażonego w dwa podniesione odbieraki prądu. Właśnie na tej trasie oblodzenie sieci występuje najczęściej, jednak nie tylko. Krakowskie MPK w najbardziej zagrożone noce wysyła na ulice miasta tramwaje do przecierania sieci. O ile jednak w poprzednich latach ich głównym zadaniem było odśnieżanie torów, o tyle teraz ma być właśnie odladzanie sieci trakcyjnej.

 

Aby ułatwić to zadanie, zdecydowano się przygotować specjalny skład tramwajowy, który służyć ma właśnie do odladzania sieci. Do nowej funkcji przystosowany został pociąg 105Na - 271+266, czyli skład stopiątek, który w przyszłości służyć ma za historyczny. Są to obecnie najstarsze wagony tego typu w naszym mieście, które przynajmniej teoretycznie opuściły zakłady Konstal w Chorzowie w 1975 roku z numerami fabrycznymi 36 i 31. Przez kolejne dekady woziły krakowian po ulicach miasta. W 2010 roku tramwaje przekształcone zostały w skład do nauki jazdy. Na przełomie 2013 i 2014 po raz kolejny zmieniły swoją funkcję.

 

W styczniu 2014 roku skład 105Na - 271+266 przystosowany został do nowej roli. W pierwszym wagonie w miejscu dotychczasowego pantografu założono nowy, połówkowy odbierak prądu, wyposażony dodatkowo w dysze służące do podawania pod ciśnieniem dwóch różnych substancji. Jedna zabezpiecza sieć przed oblodzeniem, natomiast druga umożliwia bezpieczne usuwanie lodu, gdy już się pojawi. Z przodu ślizgu znalazł się specjalny czujnik wykrywający i załączający odpowiednią dyszę (tę, która znajduje się pod drutem jezdnym). Ponadto, we wnętrzu wozu zainstalowano agregat, z którego wężami do ślizgacza doprowadzana jest ciecz do odladzania. Nad całością pracy systemu czuwa motorowy, który w kabinie ma specjalny panel służący do sterowania urządzeniem do odladzania sieci.

 

Tak przygotowany skład 20 stycznia 2014 roku debiutował na ulicach Krakowa. Oblodzenie sieci szybko zweryfikowało wytrzymałość pierwotnie zastosowanego, niezbyt masywnego odbieraka prądu. W związku z tym w drugiej wersji postanowiono zastosować wytrzymalszy pantograf, identyczny jak stosowane w krakowskich Bombardierach.

Techniczny skła...
Techniczny skła...
Zbliżenie na pa...

Komentarze  

 
+2 #3 Marcin 2014-06-05 10:21
Takie posuniecie ze strony Mpk było podyktowane tym że jest coraz mniej składów na zajezdniach. A jeżeli pesa dostarczy nowe tramwaje do Krakowa, to większość ufoków może być odstawiona. Wtedy taki skład będzie jedynym który na 2 pantografach by mógł przecierać sieć.
 
 
0 #2 Artegor 2014-06-04 22:08
Czyli nie będzie już przecieraków na 24?
 
 
0 #1 Piotr Cholewa 2014-06-04 22:06
Ładny egzemplarz! Jakby go trochę odszpicowali na wygląd pierwotny to by sie nadawał na zabytkowy! Mam tylko nadzieje że przed przekazaniem go na Wawrzyńca założą mu historyczny pantograf. :-)
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 293 gości oraz 2 użytkowników.