Powrót tramwajów na Dworzec Główny

Bydgoszcz jest jednym z kilku polskich miast, które w ostatnich latach zdecydowały się zainwestować w trakcję tramwajową. O ile jednak Warszawa, Gdańsk, Wrocław czy Częstochowa skupiły się na realizacji brakujących połączeń do dużych miejskich "sypialni", o tyle Bydgoszcz postanowiła zbudować, a właściwie odbudować torowisko tramwajowe w samym centrum.

 

Historia bydgoskich tramwajów rozpoczęła się dokładnie 18 maja 1888 roku w rejonie Dworca Głównego. W jego pobliżu zbudowano zajezdnię przy ulicy Zygmunta Augusta. Stąd, ulicą Dworcową, pierwsze pojazdy konne wyruszyły po torze o szerokości 1000 mm na Wełniany Rynek. Co się wydarzyło, że nieco ponad 120 lat później, trasę na dworzec kolejowy oddano do użytku w Bydgoszczy jeszcze raz? 25 stycznia 1990 roku z powodu zagrożenia wybuchem gazu zawieszono liniową komunikację tramwajową w ciągu ulicy Dworcowej do pętli przy Dworcu Głównym. Przerwa w ruchu miała trwać kilka dni, jednak koniec końców liniowe tramwaje na dotychczasowe torowisko już nie powróciły. Sama trasa była przejezdna do 21 maja 1997 roku, gdy z byłej zajezdni, pełniącej już wówczas tylko rolę warsztatów naprawczych, wycofano ostatnie tramwaje.

 

Brak komunikacji tramwajowej na Dworzec Główny w Bydgoszczy od początku był odczuwalny. Trzeba było jednak dwóch dekad, by miejscy włodarze zdecydowali o odbudowie trasy. Co ciekawe, do realizacji przekazano wariant, który tylko częściowo pokrywa się ze starą linią, prowadzącą w całości ulicą Dworcową. W końcu jednak, 22 listopada 2012 roku w Bydgoszczy ponownie oddano do użytku trasę tramwajową na Dworzec Główny. Dwa dni później, do pętli przy ulicy Rycerskiej dojechały pierwsze liniowe tramwaje. Wśród nich była linia numer 3, którą skierowano tu z dotychczasowej końcówki "Wilczak". Dodatkowo, na trasę wysłano również nową linię numer 5, która kursuje z pętli "Glinik". Ponadto, w chwili robienia zdjęć widocznych poniżej, do pętli "Rycerska" kursowała również linia numer 2, której trasę tymczasowo zmieniono z uwagi na przebudowę skrzyżowania ulicy Gdańskiej i Chodkiewicza.

 

Nowa linia tramwajowa liczy 1750 metrów długości i rozpoczyna się w rejonie skrzyżowania ulicy Marszałka Focha i Królowej Jadwigi, gdzie nowe szyny połączono z istniejącą siecią. Tu znajduje się pierwszy przystanek, noszący nazwę "Garbary". Następnie tory poprowadzono wzdłuż ulicy Naruszewicza do mostu na Brdzie. Efektowny obiekt, któremu nadano imię króla Władysława Jagiełły, jest pierwszym w kraju mostem o konstrukcji wantowej, zbudowanym wyłącznie dla potrzeb tramwajów, pieszych i rowerzystów. Oczywiście, pojazdy w razie potrzeby mogą przejechać po torowisku, jednak obecnie most wykorzystywany jest wyłącznie przez tramwaje. Konstrukcja mostu mierzącego 70 metrów, podwieszona jest na stalowych linach do pochyłego pylonu o wysokości 30 metrów. Całość dodatkowo jest w nocy iluminowana na różne kolory. 
Za mostem zlokalizowano drugi przystanek na trasie, o nazwie "Matejki". Tuż za nim, tramwaj wjeżdża w ulicę Dworcową i odtąd torowisko biegnie po śladzie starej linii tramwajowej. Pod dworcem głównym tramwaj nie skręca w lewo, jak dawniej, ale kieruje się w prawo. Na placu przed stacją kolejową zlokalizowano trzeci przystanek "Dworzec Główny". Stąd już ostatnia prosta wzdłuż ulicy Zygmunta Augusta do pętli zlokalizowanej przy skrzyżowaniu z ulicą Rycerską. Właśnie od niej wzięła nazwę tutejsza końcówka. Poza pętlą tramwajową utworzono tu również dworzec autobusowy.  Na wszystkich przystankach wzdłuż trasy zlokalizowano elektroniczne tablice informacji pasażerskiej.

 

I tak po niemal 23 latach przerwy, bydgoski Dworzec Główny odzyskał połączenie tramwajowe z centrum miasta. Wartość całej inwestycji wyniosła około 80 mln zł, z czego 34 mln zł pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Na tym nie koniec rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Do 2015 roku powstać ma długo oczekiwana trasa do największej dzielnicy mieszkaniowej w Bydgoszczy - Fordonu. W dalszych planach jest budowa kolejnych połączeń.

Skład 805Na na ...
Torowisko począ...
Imponujący most...
Skład 805Na - 2...
Po niemal 23 la...
Tramwaj linii n...
Ostatnia prosta...
Dworzec tramwaj...
Historyczne już...
Pozostałości po...
Początek ulicy ...
Historyczna zaj...

Komentarze  

 
+2 #1 Piotr Cholewa 2014-07-08 19:52
Bardzo ładna fotorelacja! :-)
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 281 gości oraz 2 użytkowników.