Zajezdnia Telefoniczna

W momencie powstania była największą zajezdnią tramwajową w Polsce. Do 2013 roku był to również najmłodszy i najnowocześniejszy obiekt tego typu w naszym kraju. Zapraszamy do fotograficznej wizyty w zajezdni tramwajowej przy ulicy Telefonicznej w Łodzi.

 

Decyzja o budowie nowej zajezdni podjęta została w związku z brakiem możliwości powiększenia i modernizacji dotychczasowego zaplecza przy ulicy Tramwajowej w centrum Łodzi. Z tego względu zaplanowano stworzenie zupełnie nowego obiektu, położonego w północno-wschodnich obrzeżach miasta. Prace przy budowie zajezdni rozpoczęły się w 1978 roku i trwały przez kolejne 8 lat. Obiekt przy ulicy Telefonicznej oficjalnie oddano do użytku w dniu 15 marca 1986 roku. Była to wówczas największa i najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w naszym kraju. Miano to straciła dopiero w 2013 roku, gdy w Poznaniu oddano do użytku nową zajezdnie na Franowie.

 

Zajezdnia przy ulicy Telefonicznej zajmuje powierzchnię 10 hektarów, na których zlokalizowano między innymi liczącą 6 torów halę przeglądową oraz posiadającą 8 torów halę napraw. Obie hale połączone są  budynkiem  warsztatowo-socjalnym. Wybudowano także dwutorową halę myjni oraz budynek podstacji trakcyjnej. Na terenie zajezdni położono 12 kilometrów torów, które łączy 89 zwrotnic. Na placu postojowym znajduje się wiązka zawierająca aż 28 torów służących do garażowania taboru.

 

Powered by JoomlaGadgets

W początkowym okresie funkcjonowania zakładu stacjonowało tu 160 wagonów typu 803N i 805N. Od 2002 roku w zajezdni rozpoczęto eksploatację pierwszych nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów Bombardier Cityrunnery. W 2007 roku dołączyły do nich wagony PESA 122N. Po likwidacji spółek MKT i TP obsługujących trasy podmiejskie do Ozorkowa i Lutomierska, łódzkie MPK przejęło większość floty obu przedsiębiorstw. W ten sposób w 2012 roku do zajezdni przy ulicy Telefonicznej trafiały używane wagony różnego typu. Na przełomie 2015 i 2016 roku miała miejsce ostatnia dostawa nowego taboru. Do zajezdni przydzielono wozy PESA Swing 122NaL.

 

Obecnie w zajezdni przy ulicy Telefonicznej stacjonuje prawie 300 wagonów tramwajowych. W wyniku realizacji ostatniej dostawy, obiekt wykorzystany jest niemal w granicach swoich fizycznych możliwości. Tramwaje garażowane są dosłownie w każdym możliwym miejscu. Eksploatacji nie ułatwia niestety bardzo zróżnicowany park taborowy, składający się z kilku rodzajów używanych pojazdów (Duewag GT6 - 6 sztuk, Duewag GT8N - 10 sztuk, Duewag GT8ZR - 2 sztuki, Duewag M6S - 6 sztuk), cztery odmian tramwajów generacji 805Na, wyposażonych w różną aparaturę elektryczną (ponad 100 składów), czy w końcu trzech typów nowych, niskopodłogowych tramwajów (Bombardier Cityrunner - 15 sztuk, PESA 122N - 10 sztuk, PESA 122 NaŁ - 22 sztuki). Wszystkie wagony tworzą w sumie 180 pociągów tramwajowych. Zajezdnia w dni powszednie kieruje do ruchu około 125 brygad.

 

Łódzka zajezdnia przy ulicy Telefonicznej przez wiele lat była najnowszym i najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Podczas budowy zastosowano pewne nowatorskie rozwiązania, których celem było ułatwienie eksploatacji taboru. Jednym z nich była lokalizacja w hali remontowej szyn na słupach. Dzięki temu, pracownicy mają swobodny dostęp do podwozia tramwajów. Tam, gdzie ich nie zastosowano, pracę ułatwiały specjalne podesty i wyjmowane kraty podłogowe. Dzięki dużej przestrzeni pomiędzy torami w halach, nie ma również problemów z manewrowaniem na przykład wózkiem widłowym.

 

W 2007 roku w związku z zakupem wagonów firmy PESA rozpoczęto szeroko zakrojoną modernizację istniejącej infrastruktury torowej, w tym wymianę zwrotnic, łuków i nawierzchni międzytorza. Ponadto, rozbudowano plac postojowy oraz przebudowano układ torowy przy wjeździe do zajezdni, tworząc tam trzy tory: dwa służące do zjazdów oraz jeden do wyjazdów. W sumie długość torów na terenie zajezdni zwiększyła się o około 800 metrów długości. Zainstalowano również nowoczesną myjnię do mycia wagonów tramwajowych, sterowaną automatycznie, z zamkniętym obiegiem wody. W halach pojawiły się również pomosty ułatwiające dostęp do aparatury zainstalowanej na dachach w najnowszych tramwajach. Zabudowano także instalację centralnego odkurzacza na torach przeglądowych oraz urządzenia do automatycznego uzupełniania piasku. Jedną z najnowszych inwestycji, którą zrealizowano w 2015 roku, była zabudowa nowoczesnej szlifierki podtorowej.

 

Pomimo opisywanych inwestycji i funkcjonowania zajezdni, wciąż posiada ona tylko jedno połączenie z siecią tramwajową w mieście.

 

Impuls & PSMKMS

Połączenie zaje...
Hala remontów w...
Hala myjni. Fot...
Wagon GT8ZR poz...
Cityrunner w ha...
Wagon techniczn...
Hala obsługi co...
Pesa 122N na po...
Niskopodłogowy ...
Hala przeglądów...
Tramwaje podcza...
Nowa szlifierka...
Wóz M6S w hali ...
Plac postojowy....
Zajezdnia przy ...
Wnętrze myjni. ...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 264 gości oraz 2 użytkowników.