Zajezdnia Chocianowice

W południowo-zachodniej części Łodzi zlokalizowana jest zajezdnia Chocianowice, która powstała z myślą o obsłudze położonej tuż obok trasy podmiejskiej do Pabianic. Obecnie garażujące tu wagony obsługują przede wszystkim linie tramwajowe kursujące po Łodzi.

 

Zajezdnia Chocianowice uruchomiona została w 1901 roku, jako element jednej z pierwszych tras ówczesnej kolei podmiejskiej, prowadzącej z obecnego placu Niepodległości w Łodzi przez Rudę Pabianicką do Pabianic. Zajezdnię zlokalizowano mniej więcej w połowie linii, przy szosie Pabianickiej. W pierwszych latach funkcjonowania obsługiwała ona wyłącznie linie podmiejskie i należała do Konsorcjum Łódzko-Pabianickie Elektryczne Wąskotorowe Koleje Podjazdowe. Decyzje o powstaniu wąskotorowej kolejki musiało wydać Ministerstwo Komunikacji Cesarstwa Rosyjskiego. Można zatem uznać, że Chocianowice w pierwszych latach funkcjonowania były lokomotywownią.

 

Obiekt zaplecza technicznego początkowo posiadał niewielką, czterotorową halę o powierzchni 692 metrów kwadratowych. Rok później powiększono ją o kolejne 595 metrów kwadratowych. Od samego początku trasa kolei wraz z zapleczem zasilana była z własnej elektrowni.

 

Do obsługi linii zakupiono liczące blisko 11 metrów czteroosiowe wagony pulmanowskie GE58 „Berlinka”, które zestawiono z dwuosiowymi doczepami typu GE. To właśnie te pojazdy jako pierwsze trafiły do Chocianowic.

 

Od 1908 zajezdnia należała do spółki akcyjnej Towarzystwa Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych. Rozbudowa kolejnych linii podmiejskich skutkowała zwiększeniem zakresu pracy zajezdni, a w konsekwencji dalszą jej rozbudową. W 1910 roku powstały kolejne linie podmiejskie, w tym odnoga do Rudy Pabianickiej, trasa do Aleksandrowa Łódzkiego i Konstantynowa Łódzkiego. Do obsługi części tych linii tabor kierowała również zajezdnia w Chocianowicach. Z tego powodu zakupiono nowe, czteroosiowe wagony silnikowe typu U104 z Rygi, które były dłuższe od "Berlinek" o ponad dwa metry. W sumie w latach 1909 - 1910 do Łodzi sprowadzono 17 takich pojazdów, które kursowały z 34 dwuosiowymi doczepami. Część z nich stacjonowała w Chocianowicach. Pozostałe trafiły do zajezdni w Brusie i Helenówku.

 

W 1916 roku wydłużono trasę z Rudy do Tuszyna. Ze względu na brak możliwości elektryfikacji, do jej obsługi zakupiono parowozy, które były utrzymywane również w zajezdni Chocianowice. W 1927 roku dokonano elektryfikacji tuszyńskiej linii głównie ze względu na słynny pożar. Od iskier parowozu zapalił się bowiem niemal cały Rzgów. Po 1927 roku  parowozy jeszcze przez kilka lat wykorzystywany były do prowadzenia pociągów towarowych. W okresie międzywojennym zakupiono pierwsze autobusy które garażowane były w Chocianowicach do końca II wojny światowej. Po zakończeniu działań wojennych, Towarzystwo Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych włączone zostało w powstający Miejski Zakład Komunikacyjny, który w 1951 roku przekształcono w Miejskiej Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

 

Powered by JoomlaGadgets

Od 1959 roku zajezdnia Chocianowice zaczęła obsługiwać również linie miejskie numer 6 i 11. Rok później na terenie obiektu wybudowano tory postojowe i sprowadzono dużą partię wagonów typu 2N+2ND, wycofując dzięki temu stare i wyeksploatowane przedwojenne pojazdy. Nowe tramwaje swoim komfortem jak i konstrukcją niestety odbiegały od swoich starszych o blisko pół wieku poprzedników.

 

W następnych latach zajezdnia Chocianowice stopniowo przejmowała obsługę kolejnych linii miejskich. W latach 1972-1973 trafiły tu pierwsze szybkobieżne wagony przegubowe typu 102NaW, a po nich również identyczne z wyglądu, ale posiadające inny system rozrządu pojazdy typu 803N. W następnej dekadzie do zajezdni przydzielono pierwsze wozy typu 805N i 805Na.

 

Przemiany gospodarcze zapoczątkowane w naszym kraju po 1989 roku przyniosły reorganizację łódzkiego systemu szynowego transportu zbiorowego. W 1992 roku z MPK wydzielono dwie spółki MKT i TP, których zadaniem była obsługa linii podmiejskich. Zajezdnia Chocianowice, mimo że od początku związana z trasą pabianicką, pozostała w strukturach MPK i od tego czasu obsługiwała wyłącznie linie kursujące po terenie Łodzi. Stan ten trwał do 2004 roku, gdy łódzkie MPK ponownie przejęło obsługę trasy do Pabianic. Dzięki temu zajezdnia Chocianowice znów zaczęła wysyłać tramwaje poza granice Łodzi.

 

Obecnie w Chocianowicach stacjonuje około 100 składów dwuwagonowych typu 805Na, uzupełnionych przez czternaście używanych wagonów typu M8C. Do ruchu w dzień powszedni wysyłanych jest około 80 pociągów pierwszego typu oraz kilka wagonów M8C. Te ostatnie kierowane są niemal wyłącznie na linię 41, kursującą do Pabianic. W zajezdni stacjonuje również pierwszy zmodernizowany niskopodłogowy M8CN, który kursuje na linii numer 16.

 

Zajezdnia Chocianowice na początku obecnego wieku zyskała nową wiązkę torów postojowych. Ich budowa była możliwa między innymi dzięki likwidacji dotychczasowej pętli tramwajowej, która przeniesiona została około kilometr dalej w kierunku Pabianic, w rejon powstałego centrum handlowego. W najbliższych latach planowana jest budowa kolejnej wiązki torów, które zlokalizowane będą na wolnym terenie pomiędzy obecnym starym i nowym placem postojowym. Zajezdnia ma się również doczekać modernizacji i remontu głównej hali, w tym budowy nowoczesnej myjni. Dzięki temu, w obiekcie w należyty sposób będą mogły być eksploatowane kolejne zmodernizowane wozy M8CN, a także pierwsze, zupełnie nowe niskopodłogowe tramwaje, których zakup także jest planowany.

 

Impuls & PSMKMS

Cityrunner na l...
Główna hala zaj...
Wagon techniczn...
Teren starych t...
Pojedyncze tram...
Stary plac post...
Odstawione wago...
Czynne wagony M...
Skład 5N+5ND st...
Skład 5N+5ND od...
Wagony M8C ocze...
Stanowisko myjn...
Ręczna myjnia w...
Wagony M8C na s...
Pług w hali zaj...
Hala obsługi co...
Hala z obniżoną...
Fragment hali, ...
Stanowiska prze...
Tablice liniowe...
Pomnik tramwaja...
Historyczny wag...
Pług i skasowan...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 268 gości oraz 2 użytkowników.