Reforma układu linii od 2 kwietnia 2017

W niedzielę 2 kwietnia 2017 roku w Łodzi wprowadzona została reforma układu linii tramwajowych i autobusowych. Jednocześnie w życie weszła nowa taryfa biletowa, a także dokonano zmiany nazw wybranych przystanków i pętli końcowych. Dzięki gruntownym przygotowaniom cała operacja przebiegła bez większych problemów.

 

Ostatnia reforma układu linii tramwajowych miała miejsce w Łodzi w 2001 roku. Zmniejszono wówczas liczbę linii, które zaczęły kursować z większą częstotliwością. Początkowo zmiany oceniane były pozytywnie. Niestety, późniejsze ograniczenia oferty przewozowej spowodowały pogorszenie odbioru przez pasażerów całego systemu komunikacji miejskiej. Jednocześnie, władze Łodzi w ostatnich latach wiele zainwestowały w modernizację sieci komunikacyjnej w mieście. Powstała nowa trasa tramwajowa na Olechów. Dokonano całkowitej przebudowy głównej linii średnicowej, prowadzącej ze wschodu na zachód. Utworzono nowy przystanek przesiadkowy "Piotrkowska Centrum". Powstał też nowy układ komunikacyjny w rejonie przebudowanego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Wszystkie te elementy sprawiły, że kolejna reforma układu linii komunikacyjnych w mieście stała się konieczna.

 

Wprowadzony od 2 kwietnia 2017 roku nowy system transportowy z założenia pozwolić ma na bardziej efektywne wykorzystanie transportu publicznego. Tramwaje i autobusy w większości przypadków kursują odtąd według równego 12-minutowego taktu. W ramach nowych rozwiązań zaproponowano również obsługę ulic, na których do tej pory nie funkcjonowała komunikacja miejska, co w planach pozwolić miało na łatwiejszy i wygodniejszy dostęp do transportu zbiorowego. Zmiany to również korekta przebiegu tras i dostosowanie do zmieniający się potrzeb pasażerów. Nowa siatka połączeń wypracowana została na podstawie konsultacji z mieszkańcami, oraz szerokiej współpracy Biura Strategii z organizacjami społecznymi i Uniwersytetem Łódzkim. Przygotowania do reformy trwały przez wiele miesięcy. Początkowo projektem zmian zajmowało się konsorcjum firm z Krakowa. Ostatecznie jednak zdecydowano się stworzyć własny zespół, który zaproponował ostateczną nową siatkę połączeń. Długotrwałe przygotowania pozwoliły na w miarę gładkie przejście z poprzedniego do nowego układu linii i odpowiednie przygotowanie mieszkańców na zmiany. Tuż przed "godziną zero" miasto zostało dosłownie obklejone dużymi mapami z nowym układem linii. Umieszczono je na wiatach przystankowych oraz w pojazdach. Dodatkowo, na najważniejszych przystankach w pierwszych dniach po zmianach, pojawili się specjalni informatorzy, którzy rozdawali także pasażerom mapki z nowym układem linii.

Duże mapy ze sc...
Na przystankach...
Nowe rozkłady j...

Zmiany w sieci tramwajowej dotknęły praktycznie wszystkich linii. Łódzka sieć tramwajowa podzielona została na ciągi, które na nowym schemacie oznaczono dodatkowo danym kolorem. I tak tramwaje linii 2, 3, 6, 7 i 11 kursują po trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, czyli z północny na południe. Linie numer 8, 10 i 14 obsługują trasę Wschód - Zachód. Linie numer 4, 9, 12 i 13 kursują przez Nowe Centrum Łodzi, czyli w rejonie dworca Łódź Fabryczna. Linie numer 15, 16 i 17 poruszają się Aleją Politechniki, a linie numer 1 i 5 ulicą Kilińskiego. Osobny zbiór linii stanowią tramwaje podmiejskie numer 41, 43, 45 i 46. Tu pierwsza interesująca uwaga. Ostatecznie powrócono do historycznego układu linii podmiejskich, który od dnia 2 kwietnia ostatecznie uzupełniła linia numer 45, kursująca znów do Zgierza w miejsce dotychczasowej linii 16.
Warto zaznaczyć, że część linii kursuje w wariantach A i B. Dzięki temu, na wspólnym odcinku jeżdżą one z sumaryczną częstotliwością co 6 minut. Przykładowo, po ulicy Wyszyńskiego kursują linie 10A, 10B, 12A i 12B. W rezultacie, w godzinach szczytu tramwaje odjeżdżają z przystanków co 3 minuty.
W wyniku zmian pojawiły się nowe połączenia. Przykładowo, linię numer 7 skierowano z pętli "Koziny" przez przystanek "Piotrkowska Centrum" ulicą Piotrkowską i Przybyszewskiego na końcówkę "Cmentarz Zarzew". Linia numer 16 kursuje z pętli "Kurczaki" przez aleję Politechniki, następnie ulicą Kopernika do alei Włókniarzy i dalej na "Teofilów". Jest to pierwsza od wielu lat stała linia tramwajowa, kursująca z pominięciem ścisłego centrum miasta. Interesującym faktem jest również przywrócenie końcówki "Północna". Na dawny podmiejski dworzec tramwajowy znów zaczęła kursować linia 43.
Niestety nie wszystkie planowane pierwotnie zmiany udało się wdrożyć w życie. Tramwaje pokonane zostały przez sygnalizację świetlną w rejonie nowego dworca Łódź Fabryczna. Linie 9 i 13 pozostały na ulicy Narutowicza i nie podjeżdżają pod główne wejście na dworzec. Jak dotąd nikt nie okiełznał, ani nie wyłączył problematycznych sygnalizacji. Sytuacja jest tym bardziej bulwersująca, że na części skrzyżowań tramwaje krzyżują się tylko z innymi pojazdami komunikacji miejskiej oraz pieszymi. Skąd więc upór w utrzymywaniu sygnalizacji, które wydłużają czas przejazdu nawet o kilka minut?

Trzy dziesiątki...
Tramwaje linii ...
Zmodernizowany ...
Tramwaj linii 1...
Wagon M6C na li...
Skład 805Na na ...
 

Zmiany zaszły także w przypadku większości linii autobusowych. Tutaj najciekawszym aspektem wprowadzanych zmian jest podjęta próba zwiększenia penetracji łódzkich osiedli przez linie autobusowe. Co ciekawe, w kilku przypadkach zakończyła się ona porażką. Jeszcze zanim uruchomiono nowe połączenia, przeciwko nim zaprotestowali mieszkańcy. W rezultacie zrezygnowano z wjazdu autobusów w głąb osiedla na Janowie, na Retkini i na ulicy Brzóski. Linię numer 85 skierowano na ciekawą trasę przez ulicę Franciszkańską, Szklaną i Marysińską, co również wzbudziło negatywne emocje, chociaż autobus porusza się najkrótszą trasą w kierunku centrum. Mniej kontrowersyjna jest obsługa nowej końcówki "Żubardź", do której dociera linia 87. Warto też wspomnieć o uruchomieniu dedykowanej linii, zapewniającej połączenie dworców Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska z lotniskiem. Na tej trasie kursuje autobus numer 88.
Pojawiły się nowe relacje międzydzielnicowe. Przykładowo linia 70 z pętli "Matek Polskich" w dzielnicy Stare Chojny kursująca dotychczas do Dworca Fabrycznego została skierowana do pętli "Rondo Powstańców 1863r.", znajdującego się w dzielnicy Marysin. Linia ta jednocześnie wchłonęła dawną linię numer 85, która na znacznym odcinku dublowała się z tramwajem. Również linia 99, łącząca Radogoszcz z Retkinią została skierowana nową trasą z pominięciem centrum, dzięki czemu mniej pokrywa się z liniami tramwajowymi.

Przegubowy Merc...
Nowa linia 85A ...
Autobus linii 8...
Nowa linia 88 z...

W ramach reformy dokonano także zmiany nazw wybranych przystanków i końcówek. I tak między innymi końcówka "Wyszyńskiego" zmieniła się na "Retkinia", "Lodowa" na "Cmentarz Zarzew" a "Strykowska" na "Doły". Równocześnie zmieniona została taryfa biletowa, która jest także podwyżką. Zlikwidowano bilety jednorazowe, które i tak pełniły już marginalną rolę ze względu na dominację taryfy czasowej. W zamian pojawiła się na przykład interesująca oferta biletów grupowych.

 

Reakcje mieszkańców Łodzi w pierwszych dniach funkcjonowania nowej siatki połączeń były nad wyraz wyważone. Duża w tym zasługa dobrego przygotowania zmian i informacji o nich. Pozytywny efekt przyniosła także możliwość darmowego korzystania z tramwajów, autobusów, a nawet pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w granicach miasta w dniach 2-4 kwietnia. Dzięki temu mieszkańcy nie ponosili dodatkowych kosztów w związku z poznawaniem nowej sieci komunikacyjnej, czy poszukiwaniem optymalnych połączeń. Oczywiście pojawiły się różne głosy krytyki i już wprowadzane są pierwsze korekty, przede wszystkim w rozkładach jazdy. Tego typu sytuacje są jednak nieuniknione przy wdrażaniu tak dużej reformy komunikacyjnej. Miejmy nadzieję, że za nową siatką połączeń pójdą dalsze inwestycje zarówno w infrastrukturę tramwajową w mieście, jak i zakup nowego taboru. Podpisana właśnie z firmą PESA umowa na dostawę 12 nowych niskopodłogowych tramwajów, to wciąż kropla w morzu potrzeb łódzkiego MPK. Problem stanowią także będące w coraz gorszym stanie linie podmiejskie. W chwili wprowadzania reformy, tramwaje nie kursowały do Lutomierska i wciąż nie było wiadomo, czy powrócą.

 

Szczegóły dotyczące łódzkiej reformy komunikacyjnej dostępne są tutaj.

Komentarze  

 
+2 #2 Piotr Zaleski 2017-04-05 11:02
Jako osoba z Krakowa mająca do czynienie z Łodzią od 10 lat muszę powiedzieć że ostatnia reforma tamtejszej KM, wbrew temu co zapowiadano faktycznie jest ograniczeniem oferty KM dla mieszkańców przy równoczesnej podwyżce cen. Zapowiadany takt dotyczy jedynie godzin szczytu. Tragicznie wygląda oferta KM na niedziele (czyżby władze Łodzi przygotowywały się do zakazu handlu) Przykład duże osiedle Teofilów Tramwaj: wycofana linia 5 w zamian jest lina 16 kursująca tylko pn-pt takt 35 minut ! Autobusy do centrum zamiast 96 i 78 jest linia 96 -owszem w godzinach szczytu pn-pt takt 6 minut (niby super) ale w niedzielę takt 20 minut (dawniej przeplatało to się z linią nr 78). Kiedy 10 lat temu obserwowałem KM w Łodzi wydawała mi się dużo sprawniejsza od tej krakowskiej, a dziś jest na odwrót. Śledzę opinie mieszkańców pod artykułami prasowymi na temat tej reformy i nie znalazłem ani jednego pozytywnego komentarza. Wszystko wskazuje że reforma jest wymuszona brakiem środków finansowych na KM.
 
 
+1 #1 JemCebuleJakJablko 2017-04-05 02:13
O wypadku autosana na petofiego nic nie bedzie??
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 270 gości oraz 2 użytkowników.