Olsztyn - Nowa sieć tramwajowa

W dniu 19 grudnia 2015 roku w Olsztynie uruchomiona została piętnasta sieć tramwajowa w naszym kraju. Tym samym, udało się doprowadzić do szczęśliwego finału niezwykły projekt przywrócenia, po pół wieku przerwy, na ulice obecnej stolicy województwa Warmińsko-Mazurskiego miejskiego transportu szynowego.

 

O historii sieci tramwajowej w Olsztynie, jej upadku i późniejszej odbudowie, pisaliśmy już tutaj. Dziś wiemy, że projekt ten zakończył się sukcesem. W tym artykule chcielibyśmy się więc skupić na opisie nowego systemu transportowego w stolicy województwa Warmińsko-Mazurskiego, uruchomionego w dniu 19 grudnia 2015 roku.

 

Nowa olsztyńska sieć tramwajowa liczy niecałe 11 kilometrów długości i składa się z jednej podstawowej trasy, od której odchodzą trzy linie boczne. Głównym odcinkiem sieci jest linia z "Dworca Głównego" do końcówki „Kanta”, która przebiega przez miasto w osi północ-południe. Z końcówki przy dworcu kolejowym odchodzi liczący około jednego kilometra dojazd do zajezdni tramwajowej. Kolejna odnoga zrealizowana została w centrum miasta wzdłuż alei Piłsudskiego i umożliwia dojazd do końcówki „Wysoka Brama”. Ostatnia trasa boczna prowadzi wzdłuż ulicy Tuwima do końcówki „Uniwersytet - Prawocheńskiego”.

 

Końcówka "Dworzec Główny" zlokalizowana została na środku ronda położonego na placu Konstytucji 3 Maja, dokładnie na przeciw dworca kolejowego. Właśnie w tym miejscu zlokalizowane są przystanki dla pasażerów. Za przejazdem, po wschodniej stronie skrzyżowania, umieszczono tory końcowe. Na południe, wzdłuż ulicy Dworcowej prowadzi trasa do zajezdni. Natomiast na zachód, wzdłuż ulicy Kościuszki, rozpoczyna się podstawowa linia tramwajowa. Warto zaznaczyć, że układ torowy w tym rejonie jest dość specyficzny. Nie ma bowiem możliwości wyjazdu z zajezdni bez pominięcia przystanku "Dworzec Główny". Aby jednak wjechać na przystanek, trzeba skręcić w prawo na końcówkę i dokonać zmiany kierunku.

Tory postojowe ...
Peron przystank...
Przystanek tram...
 

Po przejechaniu odcinka o długości około 1,2 kilometra i minięciu jednego przystanku "Filharmonia", docieramy do pierwszego ważnego węzła na olsztyńskiej sieci tramwajowej. Mowa tu o skrzyżowaniu ulicy Kościuszki i alei Piłsudskiego. Tuż za skrzyżowaniem, w kierunku południowym, znajduje się przystanek "Skwer Wakara". Wcześniej jednak odchodzi linia w kierunku zachodnim, wzdłuż alei Piłsudskiego, do położonej w samym centrum miasta końcówki "Wysoka Brama". Na liczącej blisko 800 metrów trasie znajduje się tylko jeden pośredni przystanek "Centrum". Jednotorowa końcówka zlokalizowana jest natomiast na ulicy 11 Listopada, około 100 metrów przed planowanym pierwotnie zakończeniem trasy. Wcześniej projektowano bowiem końcówkę tramwaju dokładnie pod Wysoką Bramą, czyli już za placem Jedności Słowiańskiej. Z uwagi na przedłużające się prace archeologiczne, na razie zdecydowano się wcześniej zakończyć trasę tramwajową.
Wracając do głównej trasy, warto podkreślić, że na skrzyżowaniu ulicy Kościuszki i Piłsudskiego zbudowane zostały wszystkie relacje torowe, przy czym tylko dwie wykorzystywane są przez tramwaje liniowe. Tory prowadzące z północy na zachód na razie używane są tylko do wyjazdów i zjazdów z zajezdni.

Solaris Tramino...
Skrzyżowanie ul...
Solaris Tramino...
Przystanek Cent...
Solaris Tramino...
Przejście na je...
Solaris Tramino...

Za przystankiem "Skwer Wakara" trasa tramwajowa opuszcza centrum Olsztyna. Tory skręcają najpierw w lewo w ulicę Żołnierską, by kawałek dalej skręcić w prawo w ulicę Obiegową, która jest nową arterią miejską, zrealizowaną przy okazji budowy linii tramwajowej. Trasa ta ma charakter obwodnicowy, a celem jej budowy było odciążenie układu ulicznego znajdującego się w centrum.
My tymczasem jedziemy dalej na południe. Kolejny ważny węzeł znajduje się na czwartym przystanku, którym jest "Galeria Warmińska". Stąd od trasy podstawowej, rozpoczyna się druga odnoga do końcówki „Uniwersytet - Prawocheńskiego”. Na skrzyżowaniu ulicy Sikorskiego i Tuwima również przygotowano wszystkie relacje torowe, przy czym tylko dwie wykorzystywane są przez tramwaje. Tym razem po łukach z zachodu na południe na razie nic nie jeździ.
Sama odnoga licząca nieco ponad 1900 metrów wyróżnia się na tle pozostałej olsztyńskiej sieci tramwajowej. Jest bowiem jednotorowa. Na trasie, poza końcówką, zlokalizowane zostały dwa przystanki pośrednie. Na jednym z nich przygotowano mijankę dla tramwajów. Sama końcówka posiada natomiast dwa tory postojowe.
Wróćmy jednak do trasy podstawowej, która prowadzi dalej na południe. Torowisko w końcu skręca w lewo w ulicę Witosa. Po przejechaniu pięciu przystanków od węzła "Galeria Warmińska", tramwaje wjeżdżają na czterotorową końcówkę "Kanta". Tu kończy się główna trasa, której długość wynosi 7,3 kilometra.

Solaris Tramino...
Solaris Tramino...
Przystanek Pstr...
Solaris Tramino...
Końcówka Kanta....

Warto zaznaczyć, że na nowej olsztyńskiej sieci tramwajowej nie ma żadnej pętli. Projektując nowy system szynowy od razu założono bowiem, że tramwaje będą dwukierunkowe, a trasy zakończone końcówkami.

 

Wrócimy teraz z powrotem pod dworzec kolejowy, skąd odchodzi jeszcze jeden odcinek torowiska. Mowa tu o dojeździe do zajezdni tramwajowej, która położona jest na terenie należącym do MPK Olsztyn w kwartale ulic: Towarowa, Leonharda i Kołobrzeska. Trasa do zajezdni liczy około 1 kilometra długości, jest w całości dwutorowa i nie posiada żadnego przystanku. Tory prowadzą najpierw wzdłuż ulicy Dworcowej, po czym skręcają na wschód w ulicę Towarową. Właśnie z tej ulicy zlokalizowany jest wjazd na zajezdnię.

Torowisko do za...
Solaris Tramino...
Dojazd do zajez...

Zajezdnia tramwajowa wygospodarowana została z terenu dotychczasowej zajezdni autobusowej. Pomimo takiego rozwiązania, udało się stworzyć przestronny obiekt, na terenie którego znalazła się hala do obsługi codziennej, hala myjni czy szlifierki podtorowej i w końcu zamknięta hala postojowa.

Zajezdnia tramw...
Hale obsługi co...
Hala postojowa.
Wnętrze hali po...
Hala przygotowa...
Hala obsługi co...
Kanał i stanowi...

Budowa nowej olsztyńskiej sieci tramwajowej zrealizowana została do końca 2015 roku. W dniu 19 grudnia dokonano oficjalnego uruchomienia systemu transportowego. Wówczas ruszyła linia numer 1, łącząca końcówki "Wysoka Brama" i "Kanta". Linia numer 2 rozpoczęła funkcjonowanie w dniu 27 grudnia na trasie "Dworzec Główny" - "Kanta". Linia numer 3 wyjechała na ulice Olsztyna w ostatnim dniu 2015 roku, łącząc "Dworzec Główny" z końcówką "Uniwersytet - Prawocheńskiego". Do końca 2015 roku przejazd olsztyńskimi tramwajami był bezpłatny. Od 1 stycznia 2016 roku w życie wprowadzona została reforma układu linii autobusowych, które dostosowano do funkcjonującego tramwaju. Jednocześnie zmieniono numerację linii autobusowych na "wielkomiejski" system. Odtąd, olsztyńskie autobusy mają numerację na 1xx i 2xx.

 

Pewną ciekawostkę stanowi fakt, że do 1 stycznia 2016 roku w Olsztynie funkcjonowały jednocześnie linie tramwajowe i autobusowe o tych samych numerach: 1, 2 i 3. W związku z tym, aby odróżnić linie tramwajowe od autobusowych, numery tramwajowe oznaczone zostały dodatkowo kropką: "1.", "2." i "3.".

 

Częstotliwość linii tramwajowych jest zróżnicowana od dnia tygodnia. W dni powszednie oparto częstotliwość o takt co 15 minut, z którym kursują wszystkie trzy linie, przy czym linia numer 1 w krótki okresach szczytowych pojawia się na przystankach nawet co 7,5 minuty. W soboty i w dni świąteczne częstotliwość również jest zróżnicowana i wynosi odpowiednio 15/20 minut oraz 20/30 minut. Oczywiście, tramwaje pojawiają się na przystankach częściej w tych porach dnia, w których spodziewana jest większa frekwencja pasażerska. Warto również podkreślić, że linia numer 3 w dni powszednie wolne od zajęć studenckich ma pojawiać się na przystankach ze zmniejszoną częstotliwością co 30 minut.

 

Do obsługi nowej olsztyńskiej sieci tramwajowej zakupiono 15 wagonów tramwajowych Solaris Tramino S111O. Pojazdy te zaprojektowane zostały specjalnie z myślą o olsztyńskiej sieci. Posiadają bowiem nietypową szerokości pudła, jak na polskie warunki, czyli aż 2500 mm. Trójczłonowe, w pełni niskopodłogowe pojazdy, poruszają się po torach o szerokości 1435 mm, co również jest nowością. Oryginalne olsztyńskie tramwaje były bowiem wąskotorowe i korzystały z torów o szerokości 1000 mm. Solarisy Tramino posiadają blisko 30 metrów długości i są dwukierunkowe. Każdy z trzech członów wyposażony został w dwie pary dwuskrzydłowych drzwi, zlokalizowanych po obu stronach pudła. Tramwaj posiada więc aż 12 par drzwi. Poniżej zamieszczam trzy zdjęcia olsztyńskiego tramwaju, wykonane podczas Targów TRAKO 2015 w Gdańsku.

Solaris Tramino...
Pulpit motornic...
Przedział pasaż...

Okres zaledwie pół roku wystarczył, by potwierdzić zasadność przywrócenia sieci tramwajowej w Olsztynie. Mieszkańcy bardzo chętnie korzystają z tego środka transportu. Co więcej, eksploatacja tramwajów przynosi miastu oszczędności. Olsztyńskie MPK mniej wydaje obecnie na prąd do zasilania tramwajów, niż wcześniej musiało przeznaczyć na paliwo do autobusów. Olsztyńskie tramwaje szybko pozbyły się tak zwanych "chorób wieku dziecięcego". W tej chwili tworzą bardzo sprawny system transportowy. Miasto już myśli o dalszej rozbudowie dopiero co otwartej nowej sieci tramwajowej. Miejmy nadzieję, że plany te uda się realizować. Jak najbardziej trzymam kciuki na stolicę województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Tramwaj linii 2...
Tramwaj linii 2...
Tramwaj linii 1...
Tramwaj linii 1...
Końcówka Kanta.
Tramwaje linii ...
Tramwaj linii 3...
Końcówka linii ...
Tramwaj linii 3...

Komentarze  

 
0 #1 Marcin 2015-12-27 21:59
Opis dość ciekawy - piszesz w czasie przeszłym o uruchomieniu linii 3 za parę dni czy od zmianach od 1.1.2016 :)
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 290 gości oraz 2 użytkowników.