Przedłużenie PST do Dworca Głównego

W 2013 roku w ramach artykułu o inwestycjach komunikacyjnych realizowanych w Poznaniu na turniej EURO 2012 opisywałem między innymi powstające przedłużenie trasy PST do kolejowego Dworca Głównego. Trasa ta ostatecznie została oddana do eksploatacji jesienią 2013 roku.

 

Gdy pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku powstawał Poznański Szybki Tramwaj, szybko okazało się, że największą wadą szybkiej trasy jest punkt włączenia jej do reszty sieci tramwajowej Poznania. Pasażerowie ekspresowo docierali bowiem na skrzyżowanie przy moście Teatralnym i tu utykali w zatorach tramwajowych. Na jednym wlocie skrzyżowania spotykały się bowiem linie tramwajowe z całego północnego Poznania. Już w trakcie budowy PeSTki planowano przedłużyć ją w wykopie wzdłuż torów kolejowych do Dworca Głównego. Zabudowano nawet pierwsze słupy trakcyjne, które na tory musiały czekać piętnaście lat.

 

Warto w tym miejscu podkreślić, że tuż obok w ulicy Dworcowej, istniało niegdyś torowisko. Tramwaje zjeżdżały z mostu w ciągu ulicy Święty Marcin wprost pod budynek dworca kolejowego. Trasa ta została jednak zlikwidowana w 1970 roku. Po latach odbudowano coś na wzór tego połączenia, z tym że torowisko tramwajowe znalazło się tym razem po zachodniej stronie stacji kolejowej, a nie w jej środku.

 

Nowa trasa, będąca przedłużeniem PeSTki, kończy się przystankiem "Dworzec Zachodni". Stąd przejściem podziemnym można udać się na wszystkie perony dworca Poznań Główny. W bliskim sąsiedztwie tego przystanku powstała pętla tramwajowa, która obecnie wykorzystywana jest przez szczytową linię numer 19. Pozostałe tramwaje korzystają z włączenia nowej trasy do ulicy Głogowskiej. W ten sposób zapewnione zostało alternatywne połączenie względem istniejącej trasy tramwajowej w ulicy Roosevelta.

Nowa trasa poło...
W pobliżu dworc...
Zadaszony przys...
Nowa pętla tram...
Widok z mostu T...
Przystanek Dwor...

Równolegle trwają prace związane z rewitalizacją terenów po zachodniej stronie torów kolejowych, wzdłuż ulicy Roosevelta. Poza przebudową ronda Kaponiera, wykonano również parking wielopoziomowy pod jezdnią ulicy Roosevelta. Zwieńczeniem prac w tym rejonie wraz z przywróceniem ruchu tramwajowego na rondzie Kaponiera planuje się w 2015 roku.

Powstający park...
Gotowa konstruk...
Przebudowywane ...

PSMKMS & Impuls

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 268 gości oraz 2 użytkowników.