Zajezdnia Praga

Jedyną zajezdnią Tramwajów Warszawskich, położoną na prawym brzegu Wisły, jest Zakład Realizacji Przewozów R2 - Praga, zlokalizowany przy ulicy Kawęczyńskiej 16. Obiekt ten w przyszłości ma być przeznaczony na stołeczne Muzeum Komunikacji.

 

Budowa zajezdni na Pradze rozpoczęła się w lipcu 1923 roku. Obiekt oddano do eksploatacji w dniu 1 marca 1925 roku. Mógł wówczas pomieścić 212 wozów i był największą zajezdnią tramwajową w przedwojennej Warszawie. Hala remizy początkowo była ślepo zakończona, jednak kilka lat po jej oddaniu do użytku, dobudowano wjazd od strony wschodniej. W trakcie II wojny światowej, hitlerowcy zaminowali i wysadzili w powietrze środkową część hali od strony zachodniej. Ostała się tylko wschodnia ściana frontowa oraz ściany boczne wraz z charakterystycznymi, narożnymi wieżyczkami. Odbudowa zajezdni ruszyła już we wrześniu 1944 roku, jednak ostatecznie wszystkie prace zakończyły się dopiero w 1950 roku. Powojenna hala jest nieco mniejsza od oryginału. W 2007 roku obiekty zajezdni Praga wpisane zostały do rejestru zabytków. W chwili obecnej istnieją plany przeznaczenia terenu zakładu pod Muzeum Komunikacji, które mogłoby powstać po budowie nowej zajezdni na Annopolu, w rejonie pętli Żerań Wschodni.

 

Powered by JoomlaGadgets

 

Na terenie zajezdni Praga, poza obiektami administracyjnymi, znajduje się jedna duża hala służąca zarówno do prowadzenia obsługi codziennej taboru, jak i jego garażowania. Obok hali znajduje się jeden tor postojowy, a także dodatkowy tor służący do wyjazdu poza obręb zakładu. Zresztą sposób wyjazdu z zajezdni w kierunku centrum miasta stanowi swoistą ciekawostkę. Po likwidacji torowiska w ulicy Ząbkowskiej i fragmencie ulicy Kawęczyńskiej, tramwaje wyjeżdżające w kierunku centrum Warszawy, muszą opuścić teren zajezdni, przejechać ulicę Kawęczyńską, ponownie wjechać na teren zajezdni i pokonując tor równoległy do hali mogą w końcu skręcić w stronę Dworca Wschodniego.

 

Obecnie, w praskiej zajezdni poza wagonami z rodziny 105N, stacjonuje również jedyny wóz 112N, a także zdecydowana większość wozów z rodziny 116N, które w ostatnich latach zostały tu zgrupowane. Skład taboru uzupełniają wagony PESA 120Na. W sumie stacjonuje tu około 130 wozów tramwajowych.

Tramwaje szczyt...
Północny narożn...
Zachodnia ścian...
Oryginalna ścia...
Nad zajezdnią n...
Jedyny tor post...
Wagony technicz...
Zajezdnia Praga...
Wnętrze hali. F...
Wagon 116Na na ...
Wagony PESA we ...
Przenośne stano...
Tablice tramwaj...
Uzupełnianie za...
Tramwaje podcza...

 

 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 262 gości oraz 2 użytkowników.