Tramwaje w Krakowie

105Na

Wagony tramwajowe, których przedstawiać nie trzeba. Do dnia dzisiejszego eksploatowane są we wszystkich polskich miastach posiadających sieć tramwajową. Mimo, że koncepcja tego pojazdu powstała prawie 40 lat temu, a układ elektryczny ma bardzo dużo wspólnego z amerykańskim tramwajem z lat trzydziestych ubiegłego wieku, wagony typu 105N wciąż możemy spotkać na wszystkich sieciach tramwajowych w kraju, a podtyp 105Na jest ich najliczniejszą odmianą. Po latach dominacji, ich liczba w wielu polskich miastach, w tym również w Krakowie w ostatnim czasie bardzo mocno spadła, a kres eksploatacji jest coraz bliższy.

Czytaj więcej...

105Nb

W czerwcu 1988 roku w ramach ciągłego unowocześniania tramwajów typu 105Na chorzowski Konstal wyprodukował prototypowy egzemplarz wagonu, który oznaczono symbolem 105Nb (numer fabryczny 2552). Zastosowano w nim po raz pierwszy większą kabinę motorniczego, dwa okna służące jako wyjścia ewakuacyjne, inne podwieszenie sprzęgów oraz małe klapy w dachu.

Czytaj więcej...

105NaD

Zakończenie produkcji wagonów typu N wiązało się także z kresem wytwarzania tramwajów doczepnych, nie posiadających zarówno silników, jak i stanowiska motorniczego. Wszystkie produkowane później wozy generacji: 13N, 102N i 105N były zdolne do samodzielnej jazdy. Nie oznaczało to jednak rezygnacji z budowy doczep czynnych, wyposażonych w silniki, ale już bez kabiny motorniczego.

Czytaj więcej...

N8S

W 1989 roku krakowskie MPK rozpoczęło sprowadzanie używanych wagonów z Norymbergi. Początkowo były to wozy T4, B4, a potem również GT6. Ostatni z nich przyjechał do Krakowa w październiku 2004 roku. Nie oznaczało to jednak końca współpracy przedsiębiorstw - krakowskiego i norymberskiego. W lipcu 2006 roku wznowiono dostawy używanych wozów z Norymbergi. W zajezdni Podgórze rozładowany został tramwaj typu N8S numer 364, tym samym rozpoczynając kolejny etap współpracy.

Czytaj więcej...

N8C

W lipcu 2006 roku do Krakowa dotarł pierwszy norymberski, dwukierunkowych wagon tramwajowy typu N8S. W sumie, do 2011 roku do naszego miasta sprowadzono 11 wozów tego typu plus dwa wagony w wersji wąskotorowej, typu M8S, pochodzące z Essen. W związku z tym, że pojazdy te od samego początku miały być eksploatowane dłużej, niż przez kilka lat, opłacalne było więc podjęcie działań zmierzających do ich modernizacji.

Czytaj więcej...

GT8S, GT8C

W sierpniu 2009 roku do Krakowa sprowadzono pierwszy wagon tramwajowy GT8S - 3037 z Dusseldorfu. Tym samym po raz kolejny i na razie ostatni, poszerzyła się lista używanego taboru w naszym mieście, a kilkadziesiąt kolejnych składów 2x105Na mogło być wycofane z eksploatacji.

Czytaj więcej...

EU8N

Krakowskie MPK od wielu lat poszukuje rozwiązań mających na celu przyspieszenie wymiany taboru tramwajowego na nowocześniejszy i bardziej przyjazny pasażerom. Przez całe lata dziewięćdziesiąte do naszego miasta sprowadzane były używane wagony z Norymbergi, a później również z Wiednia. Wśród nich były wysokopodłogowe wozy przegubowe, w których w ramach modernizacji wstawiono dodatkowy człon niskopodłogowy. Postanowiono nawiązać do tego rozwiązania. Efektem działań było stworzenie wagonu tramwajowego oznaczonego symbolem EU8N.

Czytaj więcej...

NGT6

Kraków jest czwartym miastem w Polsce po Warszawie, Poznaniu i Gdańsku, które zdecydowało się na zakup tramwajów niskopodłogowych. Pierwsze wagony typu NGT6 przybyły do Krakowa w grudniu 1999 roku. Miasto zakupiło w sumie 14 wozów, które sukcesywnie wchodziły do eksploatacji do października 2000 roku. Tylko cztery wagony montowane były w całości w Niemczech. Resztę wozów złożono w halach krakowskiego MZNT. Dzięki temu obniżono cenę tramwaju, jak również pracownicy zaplecza technicznego mieli szansę przyjrzeć się wszystkim szczegółom nowych pojazdów i zapoznać się z nimi w trakcie montażu.

Czytaj więcej...

NGT8

Kraków od 1998 roku niezmiennie kupuje wagony tramwajowe kanadyjskiej firmy Bombardier. W przeciągu dziesięciu lat miały miejsce trzy przetargi, w wyniku których do naszego miasta trafiło 50 wozów typu NGT6. Nowe tramwaje, mimo że cechowały się wieloma zaletami, miały też jedną podstawową wadę. Na większość krakowskich linii były po prostu za małe. Problem dostrzeżono już po kilku miesiącach eksploatacji pierwszej serii wagonów i w kolejnych dwóch przetargach starano się zakupić większe pojazdy. Niestety, wciąż brakowało na to pieniędzy. Dopiero w czerwcu 2009 roku ogłoszony został czwarty przetarg, w ramach którego zamierzano zakupić 24 wagony tramwajowe o długości minimum 31 metrów.

Czytaj więcej...

405N-Kr

Kraków był miastem, w którym najdłużej w naszym kraju kursowały w ruchu liniowym pociągi 3x105Na. Przez ostatnie lata ich służby, w eksploatacji było nawet 30 składów i to pomimo wycofywania z ruchu coraz większej liczby wagonów typu 105Na spowodowanej zakupami nowego, niskopodłogowego taboru począwszy od 1999 roku, a także trwającego znacznie dłużej importu używanych wagonów z Zachodu. Pociągów 3x105Na nie dało się bowiem w łatwy sposób zastąpić. Jednak i na nie w końcu przyszła pora. Pierwszy krok w tym kierunku uczyniono w 2011 roku, ogłaszając przetarg na przebudowę trzech wagonów 105Na w jeden, liczący nieco ponad 40 metrów pojazd.

Czytaj więcej...

PESA 2014N

Kraków jest jednym z ostatnich miast w Polsce, które eksploatuje pociągi 3x105Na. Te bardzo pojemne składy tramwajowe z czasem również zaczęły wymagać wymiany na nowszy tabor. Od początku wiadomym jednak było, że nie mogą zastąpić ich typowe niskopodłogowe tramwaje, znane z innych polskich miast.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 321 gości oraz 0 użytkowników.