Tramwaje w Krakowie

GT8S, GT8C

W sierpniu 2009 roku do Krakowa sprowadzono pierwszy wagon tramwajowy GT8S - 3037 z Dusseldorfu. Tym samym po raz kolejny i na razie ostatni, poszerzyła się lista używanego taboru w naszym mieście, a kilkadziesiąt kolejnych składów 2x105Na mogło być wycofane z eksploatacji.

 

Tramwaje Düwag GT8S są pojazdami dwukierunkowymi, które wyprodukowane zostały dla przedsiębiorstwa komunikacyjnego w Dusseldorfie w latach 1973 - 1975. W sumie zakupiono 69 sztuk, z czego w późniejszym okresie 40 egzemplarzy przystosowanych zostało do eksploatacji na trasie premetra. Wagony te oznaczone zostały symbolem GT8SU, a z zewnątrz wyróżniają się między innymi drzwiami przystosowanymi do wysokich peronów. Kraków sprowadził w sumie 28 wagonów GT8S. W Dusseldorfie pozostało 31 sztuk przebudowanych wozów typu GT8SU. Każdy ze sprowadzonych wagonów kosztował 40 tysięcy Euro. 

 

Wozy GT8S są pojazdami trójczłonowymi, posiadającymi cztery wózki, z czego dwa skrajne są napędowe, wyposażone po jednym silniku o mocy 150kW. Pojazdy przystosowane są do eksploatacji dwukierunkowej. Na pokład mogą zabrać 51 osób na miejscach siedzących oraz 190 pasażerów na miejscach stojących. Wozy mają aż 27450 mm długości i 2470 mm szerokości, dzięki czemu ich wnętrze jest niezwykle przestronne. Wadą GT8S jest mała liczba drzwi. Każdy z pojazdów posiada ich bowiem tylko cztery pary. Brakuje drzwi w tylnej części wozu.     

 

Pierwszy GT8S przybył do Krakowa 26 sierpnia 2009 roku. Wóz o numerze 3037 przez kolejne tygodnie przygotowywany był do eksploatacji w naszym mieście. Podczas prac przygotowawczych, zmieniono barwy pojazdu, pozostawiając jednak oryginalny wzór malowania za wyjątkiem niebieskiego paska na wysokości reflektorów. W krakowskim MPK uznano bowiem, że wagon nie powinien jeździć po mieście "smutny". Końcowy efekt przemalowania był tak udany, że identyczny schemat barw postanowiono zastosować na uruchamianym równolegle norymberskim wagonie N8S - 3006. Co ciekawe, pojazd ten wyjechał na ulice miasta kilka tygodni przed wozem z Dusseldorfu. W marcu 2010 roku na ulice Krakowa wyjechał drugi GT8S numer 3049, w którym skorygowano układ barw. Od tego wozu, biały pas na burtach jest węższy, na korzyść podokiennego pasa granatowego. Taki schemat malowania zastosowano w kolejnych GT8S i przyjęto za standard, również we wszystkich podgórskich wozach N8S. 

 

Poza nowymi barwami, tramwaje wchodzące do ruchu otrzymują pełny komplet wyświetlaczy. Tablice pokazujące numer linii oraz nazwę końcówki znajdują się na ścianach czołowych pojazdu, z boku zamontowano po dwie (z każdej strony) tablice elektroniczne. Całość uzupełniają dwie brygadówki, dwie "choinki" wewnątrz oraz dwa wewnętrzne wyświetlacze na kabinach motorowych. Wagony wyposażane są również w automat do biletów. Początkowo pozostawiono również oryginalne miękkie siedzenia. Zmieniona została jedynie tapicerka, dzięki czemu GT8S szybko zdobyły sobie opinię zdecydowanie najwygodniejszych tramwajów kursującym po Krakowie. Niestety, oryginalne siedzenia stopniowo zaczęły być zastępowane przez tradycyjne fotele stosowane w pozostałych pojazdach MPK Kraków. Ponadto, zadecydowano o wymianie okien na posiadające większą powierzchnię otwieralną. Taki standard przyjęto dla wszystkich krakowskich wozów GT8S. Tramwaje, które weszły do ruchu wcześniej, również z biegiem czasu przeszły identyczną modernizację wnętrza.   

 

Premiera pierwszego tramwaju z Dusseldorfu na linii w Krakowie odbyła się 28 listopada i poprzedzona została nocnymi jazdami próbnymi oraz szkoleniem motorowych. Wagon skierowany został do obsługi linii numer 23, jednak już następnego dnia wyjechał na linię numer 19, do której przypisany został na stałe. Do końca 2009 roku w naszym mieście pojawiły się kolejne trzy wozy tego typu numer 3047, 3049 i 3054. Następne wagony zaczęły przychodzić wiosną 2010 roku. Pod koniec sierpnia w Krakowie było już 21 wozów GT8S, z czego 14 sztuk weszło do eksploatacji. 

 

W nocy z 21 na 22 kwietnia 2010 roku na ulice Krakowa wyjechał po raz pierwszy i jak na razie jedyny skład GT8S złożony z wagonów 3049 i 3037. Tramwaje połączone były jedynie mechanicznie, a nie elektrycznie. Chodziło bowiem o sprawdzenie, czy taki długi skład zmieści się na krakowskich przystankach. Podczas testów odwiedzono Borek Fałęcki, Bieżanów Nowy, Bronowice Małe i Wzgórza Krzesławickie.

 

W 2011 roku wszystkie planowane duisseldorfskie wagony GT8S pojawiły się w naszym kraju, ale bynajmniej nie w Krakowie. Wagony numer 3045, 3046, 3048, 3052, 3053 i 3055 trafiły bowiem do Poznania w ramach wypożyczenia. W ślad za nimi do stolicy Wielkopolski pojechały krakowskie wozy 3059 i 3065. Pod koniec roku większość wypożyczonych tramwajów powróciła do Krakowa. W Poznaniu pozostały jedynie wozy numer 3046, 3048 i 3055, które w końcu przetransportowano do Krakowa w sierpniu 2012 roku. 

 

W 2011 roku doszło również do przenumerowania pierwszego krakowskiego wagonu GT8S numer 3037 na 3050. Zmiana taka podyktowana była koniecznością zwolnienia numeru 3037 dla dodatkowego wozu EU8N. Numer 3050 pozostał natomiast wolny po skasowanym jeszcze w Dusseldorfie wozie GT8S.

 

W maju 2012 roku na kilka dni 13 wagonów GT8S zostało zamkniętych na odcinku pomiędzy ulicą Karmelicką i Bronowicami Małymi, gdzie kursowały na zastępczej linii tramwajowej numer 74, odjeżdżającej z przystanku w godzinach szczytu nawet co 4 minuty. Wszystko z powodu konieczności wymiany rozjazdów na skrzyżowaniu ulicy Karmelickiej, Dunajewskiego i Podwale. Tym razem jednak postanowiono utrzymać ruch na odciętym odcinku, a dwukierunkowe tramwaje mogły przejechać z jednego toru na drugi dzięki zastosowanej pierwszy raz od wielu lat w Krakowie nakładkowej zwrotnicy przejazdowej. Rozwiązanie to bardzo dobrze sprawdziło się w praktyce, podobnie jak wszystkie GT8S, które przez te kilka dni w ogóle nie zjeżdżały do zajezdni.  

 

Na początku sierpnia 2012 roku na ulicach Krakowa debiutował w końcu wóz GT8S - 3060. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że tramwaj ten w trakcie przygotowywania do ruchu w naszym mieście zyskał nowe ściany czołowe z tworzywa sztucznego. Drugą ciekawostką był fakt, że pojazd ten spędził na przygotowaniu do ruchu niemal trzy lata. Niemniej, efekt końcowy modernizacji ścian czołowych okazał się być całkiem niezły.

 

Dane techniczne
Typ GT8S
Rodzaj wagonu Silnikowy, dwukierunkowy
Producent DÜWAG
Lata produkcji 1973 - 1975
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 27450
Szerokość całkowita [mm] 2470
Masa własna [t] 37
Liczba miejsc siedzących 51
Liczba miejsc stojących: 190
Liczba osi 8
Moc godz. silników [kW] 2x150
Prędkość maksymalna [km/h] 70

Duisseldorfski ...
GT8S - 3037 pod...
Na ulicy Wielic...
Przedział pasaż...
Kabina motornic...
Na ulicy Kalwar...
Ujęcie z profil...
Pierwszy krakow...
Drugi krakowski...
W nocy z 21 na ...
Pierwszy krakow...
GT8S - 3057 jak...
GT8S - 3039 na ...
Od początku sie...
Wagony GT8S na ...
GT8S - 3060 wyj...
Wagon GT8S nume...
Wagon GT8S nume...

W 2013 roku rozpoczęła się modernizacja pierwszego sprowadzonego do Krakowa wozu GT8S numer 3050, który początkowo oznaczony był numerem 3037. Przebudowa pojazdu trwała wiele miesięcy. W jej wyniku tramwaj zyskał nie tylko nowy, niskopodłogowy człon, ale również dodatkowe jednoskrzydłowe drzwi z tyłu, nowe ściany czołowe identyczne jak w zmodernizowanych wagonach N8C, a także sterowanie chopperowe. Całkowicie odświeżono również wnętrze pojazdu, upodabniając je do wozów NGT8. W odróżnieniu od przebudowywanych w tym samym czasie norymberskich wozów N8S, GT8S - 3050 pozostał pojazdem dwukierunkowym. Tramwaj posiada również stare drzwi harmonijkowe. W związku ze zmianą systemu sterowania, został on oznaczony symbolem GT8C. Pierwsze jazdy próbne wagonu miały miejsce w wakacje 2014 roku. Po nich rozpoczęły się szkolenia motorowych. Tramwaj debiutował na linii w dniu 2 września. Od tego czasu kursuje wymiennie z innymi wozami GT8S.

Zmodernizowany ...
Ujęcie z profil...

Modernizacja wozu GT8C numer 3050 chociaż bardzo udana, okazała się być również dość kosztowna. W związku z tym w przypadku kolejnego przebudowywanego wozu GT8S zdecydowano się zmniejszyć zakres ingerencji w pojazd. W 2016 roku niskopodłogowy człon zyskał wóz GT8S numer RF323, czyli dawny 3060, wyposażony wcześniej w nowe ściany czołowe. W wagonie dokonano estetyzacji wnętrza, zainstalowano nowy system informacji pasażerskiej, a także klimatyzację wnętrza. Pozostał jednak stary system rozruchu oraz dotychczasowe barwy. Pojazd debiutował na linii w dniu 17 listopada 2016 roku. 

Wyposażony w ni...
Zmodernizowany ...

Spośród sprowadzonych z Duisseldorfu wozu GT8S, wszystkie z wyjątkiem jednego wagonu są eksploatowane do dnia dzisiejszego. Jako jedyny skasowany został wóz GT8S numer 3053, który w dniu 19 lutego 2015 roku został staranowany na Rondzie Grunwaldzkim przez przejeżdżającą na czerwonym świetle wywrotkę. Tramwaj nie wrócił już do ruchu, a po kilku miesiącach został przewieziony na złom.

 

W czerwcu 2014 roku krakowskie MPK dokonało zmiany systemu numeracji tramwajów. Wozy GT8S otrzymały oznaczenie R - zajezdnia Podgórze i F - wozy GT8S oraz numery od 301 w górę. Jedyny zmodernizowany wóz GT8C zachował swój numer RF313.

 

Duisseldorfskie tramwaje początkowo kierowane były do obsługi linii 19, a potem również linii 9 i 10. Od 4 sierpnia 2010 roku cztery wagony obsługiwały linię numer 20, kursującą po nowym torowisku do końcówki "Szklarska". Dzięki temu po raz pierwszy liniowo wykorzystano możliwość dwukierunkowej jazdy wozów GT8S. Od 30 grudnia 2011 roku wagony zaczęły kursować po kolejnym nowym odcinku torowiska, tym razem na Ruczaj, wożąc pasażerów na liniach numer 12 i 18. W międzyczasie można je było również spotkać na liniach numer 3, 4, 8, 9, 10, 13, 14, 20, 22, 23, 24, 40 i 79.
Po zmianach wprowadzonych w Krakowie 17 listopada 2012 roku wozy z Dusseldorfu na stałe zagościły na liniach numer 6, 19 i 23. Pojedyncze sztuki można było również zobaczyć na linii numer 9, a także przy obsłudze pociągów rezerwowych. Wozy GT8S, chociaż sprawdzające się w eksploatacji, w wielu przypadkach okazały się zbyt małe do obsługi linii. Obecnie kursują one na trasach charakteryzujących się mniejszą frekwencją. Można zobaczyć je przede wszystkim na liniach: 7, 11, 12 i 23. Wciąż wykorzystywana jest ich możliwość jazdy dwukierunkowej. Przykładowo, w pierwszej połowie 2016 roku obsługiwały one linię 70, obsługującą tymczasową końcówkę "Bardosa" w związku z budową węzła drogi ekspresowej S7 z ulicą Igołomską i Ptaszyckiego w rejonie Kopca Wandy.

Komentarze  

 
-10 #3 Piotr Cholewa 2014-03-12 18:29
Sprzedadzą?! To ten szrot nie jest oddawany za darmo, a ile to on jest wart? 40 tysięcy Euro, na co importowac ten szrot skoro tyle kosztuje?
 
 
-7 #2 Arsents 2013-01-14 16:10
GT8S pozostal jeden zabytkowy , natomiast GT8SU jest 30 niemcy je remontuja wiec raczej nie sprzedadza
 
 
+5 #1 Impuls 2013-01-13 23:04
"W chwili obecnej w Dusseldorfie pozostało 29 wagonów GT8S i 32 typu GT8SU. MPK sprowadzi w sumie 28 GT8S. Każdy z nich kosztować ma 40 tysięcy Euro." Pozostało im chyba 31 GT8SU ni i nie mają GT8S.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 250 gości oraz 2 użytkowników.