Trolejbusy w Polsce

Trolejbusy w Tychach

Tychy są typową "sypialnią", których wiele spotkać można na terenie Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Pierwsze wzmianki o Tychach pochodzą już z XV wieku. Dopiero jednak po drugiej wojnie światowej, w 1951 roku, Tychy uzyskały prawa miejskie. Odtąd trwał burzliwy rozwój miasta. Ośrodek ten od początku budowany był z myślą o stworzeniu tu zaplecza mieszkaniowego dla GOP-u. W latach dziewięćdziesiątych Tychy przyciągnęły wielu inwestorów, czego skutkiem jest powolna zmiana głównej funkcji miasta. 

 

W Tychach eksploatowana jest obecnie najmłodsza i zarazem najmniejsza sieć trolejbusowa w Polsce. Pierwsze trolejbusy wyjechały na ulice miasta w 1982 roku. Był to efekt swoistego eksperymentu. Poszukiwano bowiem tańszego i bardziej ekologicznego środka transportu. Od czasu powstania, tyskie trolejbusy cały czas się rozwijały, obejmując swoją siecią całe centrum miasta wraz z najważniejszymi osiedlami.

 

Dzisiejszą sieć trolejbusową w mieście obsługuje firma Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o. w Tychach, która powstała jako samodzielna spółka w wyniku wydzielenia komunikacji trolejbusowej ze struktur Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. Obecnie zatrudnia około 100 pracowników. Tyskie Linie Trolejbusowe obsługują 5 linii trolejbusowych o oznaczeniach literowych: A, B, C, D i E. Na stanie firmy znajdują się 22 trolejbusy. Początkowo w mieście eksploatowane były trolejbusy radzieckiej produkcji typu ZIU. W 1989 roku zakupiono pierwsze pojazdy marki Jelcz. Początkowo były to Jelcze PR110E, a później również 120MT. Trolejbusy te na lata zdominowały tyskie ulice. Obecnie zostały one w dużej części wymienione na Solarisy Trollino. Już w latach 2002 - 2006 zakupiono pierwsze 6 pojazdów, natomiast w latach 2012 - 2013 zrealizowano projekt, w ramach którego do miasta trafiło 15 nowych Solarisów. Zastąpiły one przede wszystkim starsze Jelcze PR110E, ale również większość Jelczy 120MT. Dzięki temu średnia wieku pojazdów w 2013 roku wynosiła zaledwie 4 lata przy 87% udziale trolejbusów niskopodłogowych. Najnowsze Solarisy Trollino mają możliwość przejazdu bez sieci trakcyjnej odcinka o długości nawet 5 kilometrów. Rozwiązanie to możne być użyteczne zarówno w sytuacjach awaryjnych, jak i w planowej obsłudze tras nie wyposażonych w sieć trakcyjną.

 

Obecnie połączenia trolejbusowe realizowane są na liczącej około 40 km sieci trakcyjnej. Układ linii komunikacyjnych zapewnia połączenie dworca PKP, z dzielnicami mieszkaniowymi (osiedla B, D, E, F, G, H, K, O, R, T, W) oraz ośrodkiem rekreacyjnym nad jeziorem Paprocańskim i zakładami przemysłowymi zlokalizowanymi w podstrefie tyskiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zajezdnia Tyskich Linii Trolejbusowych zlokalizowana jest obecnie na terenie zajezdni autobusowej, zlokalizowanej przy ulicy Towarowej.

Wyprodukowany w...
Trolejbus Jelcz...
Pierwszy tyski ...
Nieistniejący j...
Numer Jelcza pr...
Zmodernizowany ...
Pętla trolejbus...
Kolejny zmodern...
Trolejbus Jelcz...
Trolejbus Jelcz...
Jeden z kilku t...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 282 gości oraz 2 użytkowników.