Aktualności
Coraz mniej składów 105Na na ulicach Krakowa
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: poniedziałek, 28, styczeń 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3321
Rok 2012 w krakowskiej komunikacji minął pod hasłem tak zwanej „małej remarszrutyzacji”, a także budowy i w końcu otwarcia trasy tramwajowej na Czerwone Maki. Oba te wydarzenia skutkowały zahamowaniem kasacji wagonów typu 105Na, mimo wchodzenia do ruchu zarówno nowych wozów NGT8, jak i używanego taboru z Wiednia i Dusseldorfu. Powyższy stan nie potrwa jednak długo i już w najbliższych miesiącach liczba wozów typu 105Na kolejny raz spadnie.
W ubiegłym roku skasowano zaledwie trzy składy 105Na, przy czym dwa z nich dopiero pod koniec roku. Potrzeba większej ilości pociągów tramwajowych, szczególnie o długości około 26-27 metrów, spowodowała zatrzymanie kasacji „stopiątek”. W zamian wycofano z ruchu wszystkie wozy GT6, które po zmianach w krakowskiej komunikacji miejskiej przestały być potrzebne. W chwili wejścia w życie tak zwanej „małej remarszrutyzacji” w dniu 19 listopada 2012 roku każdego dnia roboczego na ulice Krakowa wyjeżdżało 56 pociągów tramwajowych złożonych z wozów typu 105Na, w tym 30 pociągów dwuwagonowych i 26 pociągów składających się z trzech wagonów typu 105Na.
Zobaczmy, jak przedstawia się sytuacja w chwili obecnej. Po dwóch miesiącach obowiązywania nowej siatki połączeń tramwajowych, w dniu 21 stycznia 2013 roku liczba pociągów 105Na w ruchu wyraźnie spadła i wynosiła obecnie 51 pociągów. Po ulicach Krakowa kursuje obecnie jedynie 25 pociągów dwuwagonowych. Nie zmieniła się natomiast ilość składów 3x105Na, potocznie zwanych „ufokami”, która wciąż wynosi 26 pociągów. Taka sytuacja powinna się utrzymać przez dłuższy czas, a linie 4 i 24 jeszcze długo będą obsługiwane przez pociągi trójwagonowe.
Gdzie natomiast można liczyć na przejażdżkę składem 2x105Na? Na dzień 21 stycznia 2013 roku pozostało już właściwie pięć linii:
- linia numer 1 - brygady: 02, 06, 09, 11 z zajezdni Nowa Huta i 05, 12 z zajezdni Podgórze. Ilość składów na tej linii będzie się zmniejszać za sprawą wprowadzania do ruchu kolejnych składów E1+c3. Obecnie kończą się prace przy przystosowywaniu do ruchu trzech kolejnych składów E1+c3: 135+?, 136+? i 174+?. Wejście do ruchu tych składów spowoduje zmniejszenie ilości pociągów 2x105Na na linii numer 1, wysyłanych przez zajezdnię Nowa Huta. Poza tym niebawem powinny dotrzeć do Krakowa kolejne zamówione składy z Wiednia, których wprowadzenie do ruchu będzie skutkować zniknięciem składów 2x105Na z linii numer 1, być może jeszcze przed wakacjami. Jeśli chodzi o zajezdnię Podgórze, to składy E1+c3 stanowią również rezerwę dla wagonów NGT8 na linii numer 14. Gdy do ruchu wprowadzone zostaną wszystkie wozy NGT8, wówczas liczba wozów rezerwowych tego typu wzrośnie i składy E1+c3 przestaną się pojawiać na linii numer 14. Zwolnione w ten sposób podgórskie składy E1+c3 zapewne również trafią na dwie brygady linii numer 1, obsługiwane przez tę zajezdnię.
- linia numer 3 - brygady: 02, 04, 06 z zajezdni Podgórze. Należy się jednak spodziewać, że składy „stopiątek” szybko znikną z tej linii. Wprowadzenie kolejnych wagonów NGT8, które będą kierowane do obsługi kolejnych brygad linii numer 13 spowoduje przesunięcie wolnych wozów NGT6 na linię numer 3. Kwestią miesiąca jest zniknięcie wozów typu 105Na z trójki.
- linia numer 9 - brygady: 02, 03, 04, 07 z zajezdni Nowa Huta. Wyeliminowanie kursujących obecnie na linii numer 13 sześciu wozów NGT6 i zastąpienie ich przez wozy NGT8 spowoduje, że część krótszych Bombardierów poza trójką trzeba będzie wysłać na którąś z innych linii. Trudno jest dzisiaj przewidzieć, na którą linię pozostałe 3-4 wagony NGT6 zostaną skierowane. Wobec nadmiaru GT8S raczej nie będzie to linia, którą obsługują wagony z Dusseldorfu. Są więc szanse, że NGT6 trafią na linię numer 11, a zwolnione wozy N8S na linię numer 9, zastępując w ten sposób składy 2x105Na z zajezdni Nowa Huta.
- linia numer 10 - wszystkie osiem brygad. Składy z zajezdni Nowa Huta pozostaną na tej linii najpewniej jeszcze długo. Natomiast wobec nadmiaru GT8S zajezdnia Podgórza może zacząć wysyłać na dwie lub trzy brygady dziesiątki swoje dwukierunkowe wagony. Niemniej jednak linia numer 10 ma spore szanse być ostatnią, na której kursować będą składy 2x105Na w naszym mieście. .
- linia numer 20 - najczęściej któraś z brygad 04, 05 lub 07. Składy 2x105Na pojawiają się na linii numer 20 w zastępstwie za mocno eksploatowane wozy EU8N, które w dzień wykorzystywane są w ilości 24 wozów na 27 posiadanych, a dodatkowo w nocy wyjeżdża jeszcze 8 wagonów. W związku z awariami typowymi dla okresu zimowego, a także koniecznością dodatkowego sprzątania wozów kursujących w nocy (na przykład po wizycie bezdomnych), nie wszystkie wozy EU8N w ostatnich tygodniach są w stanie wyjechać rano na miasto, by obsługiwać założoną liczbę brygad. Dodatkowo dochodzi konieczność wspomagania wozów N8S na linii numer 11. Niemniej jednak, wiosną sytuacja powinna wrócić do normy i znów składy 2x105Na na linii numer 20 będą rzadkością.
Składy 2x105Na wciąż obsługują również dwa pociągi rezerwowe R51 i R52 z zajezdni Nowa Huta. Jednak i tu mogą nastąpić zmiany, szczególnie że wóz GT8S jako pociąg rezerwowy już kursuje po mieście.
Powyższa analiza pokazuje, że jeszcze przed wakacjami należy spodziewać się znacznej redukcji pociągów 2x105Na na ulicach Krakowa. W ubiegłym roku zniknęło zapotrzebowanie na wozy GT6, tak w tym roku podobna sytuacja będzie mieć miejsce ze składami „stopiątek”. Prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami linia numer 10 pozostanie jedyną, na której kursować będą składy 2x105Na. I tak po ponad trzydziestu latach najbardziej podstawowy, najpopularniejszy, najczęściej spotykany pociąg tramwajowy 2x105Na w Krakowie zejdzie na margines krakowskiej komunikacji.
Impuls
Komentarze
A 10 "nowych" EU8N to są w planach czy w marzeniach?