Aktualności
Przystanek Kraków Grzegórzki otwarty
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: niedziela, 03, wrzesień 2023 19:34
- PSMKMS
- Odsłony: 943
Dziś o godzinie 10:00 dokonano uroczystego otwarcia nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki, zlokalizowanego w ścisłym centrum miasta, tuż obok Hali Targowej. Pierwsze pociągi zaczęły zatrzymywać się tutaj od wczesnych godzin porannych, wraz z wejściem w życie najnowszej korekty kolejowego rozkładu jazdy.
Przystanek Kraków Grzegórzki zlokalizowany jest w ścisłym centrum miasta, tuż obok Hali Targowej, zaledwie 800 metrów od Rynku Głównego. Dla porównania, z peronów dworca Kraków Główny odległość ta wynosi 1100 metrów. Nie dziwi więc fakt, że przystanek ten był oczekiwany przez pasażerów i ma szansę stać się jednym z najważniejszych na terenie miasta. Przystanek powstał w ramach modernizacji linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Inwestycja ta rozpoczęła się w 2017 roku. W tym czasie między innymi wykonano dodatkową parę torów na odcinku Kraków Główny - Kraków Płaszów, rozbudowano wiadukt kolejowy nad ulicą Grzegórzecką oraz uruchomiono nowy przystanek kolejowy Kraków Złocień. Oddanie do użytku przystanku Kraków Grzegórzki jest jednym z ostatnich elementów inwestycji. W dzisiejszej uroczystości przekazania przystanku do eksploatacji, tak jak we wczorajszym oddaniu trasy tramwajowej na Górkę Narodową, udział wziął między innymi Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski oraz Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Sam przystanek niewątpliwie jest bardzo potrzebny, jednak pod wieloma względami już teraz pasażerowie mogą nie być w pełni usatysfakcjonowani. Nad wyglądem zadaszenia peronów nie będę się rozwodził. Zostało to już dość jednoznacznie ocenione. Sam żałuję, że nie zrealizowano projektu, który widziałem przed laty. Zakładał on budowę szklanej hali nad dwoma wyspowymi peronami. W zamian zbudowano perony zlokalizowano tylko przy zewnętrznych torach. Z jednej strony jest to naturalne rozwiązanie, ponieważ środkowe tory od początku miały służyć do obsługi ruchu dalekobieżnego, natomiast zewnętrzne dla ruchu aglomeracyjnego i wojewódzkiego. Niestety, wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy, nie wszystkie połączenia regionalne będą się zatrzymywać przy nowych peronach. Pociągi z kierunku Tarnowa na razie wytrasowane zostały po torach dalekobieżnych. Po krytyce w mediach, Koleje Małopolskie zdecydowały o zmianie przebiegu swoich składów. Ma to nastąpić w ciągu 21 dni. Nikt na razie nie mówi o połączeniu relacji pociągów docierających do Krakowa. Składy dojeżdżające od strony Miechowa i Sędziszowa powinny kontynuować trasę w kierunku Skawiny, Oświęcimia i Suchej Beskidzkiej. Analogicznie, pociągi od strony Katowic i Tarnowa powinny jechać dalej w kierunku Tarnowa. Jest to standardowe rozwiązanie kolejowego ruchu aglomeracyjnego stosowane na świecie. Dzięki temu, pasażerowie jadący od strony północnej miasta i regionu, mogliby bezpośrednio dotrzeć na południe. Duże zastrzeżenia można mieć do również do samego dojścia do peronów. Okazuje się, że pasażerowie będą mieć do dyspozycji zwykłe klatki schodowe i po jednej windzie średniej wielkości na każdy z peronów. Zabrakło niestety schodów ruchomych, które w takiej lokalizacji powinny być oczywistym rozwiązaniem.
Nowy przystanek ma natomiast pozytywny aspekt dla miłośników kolei. W ścisłym centrum Krakowa powstało bowiem miejsce, na którym będzie można wykonać w sposób bezpieczny i legalny bardzo ładne zdjęcia przejeżdżających składów, praktycznie przez cały dzień, od rana do popołudnia jadące od strony stacji Kraków Główny, a w godzinach wieczornych również od strony Krakowa Płaszowa.
Jak już wspominaliśmy na początku, dzisiaj weszła w życie korekta kolejowego rozkładu jazdy pociągów. W ruchu regionalnym w naszym województwie niewiele się zmieni. Ponownie nie będą kursować pociągi do Zakopanego. Prawdopodobnie po raz ostatni. Na trasie do Nowego Sącza również prowadzone będą roboty. Więcej pozytywnego dzieje się natomiast w ruchu krajowym. PKP Intercity uzyskało bowiem rekordowe czasy przejazdu między innymi na trasie z Krakowa do Warszawy, który w tym przypadku będzie wynosił 2 godziny i 10 minut (dotychczas 2 godziny i 25 minut) oraz z Krakowa do Gdańska wynoszący 4 godziny i 50 minut (dotychczas 5 godzin i 7 minut).