/** */

Aktualności

Tramwaje z Wiednia kończą służbę w zajezdni Podgórze

W piątek 8 września pociągi E1+c3 najpewniej po raz ostatni wyjechały z zajezdni Podgórze, by kursować na linii 13. Popołudniu tramwaje te zjechały już do nowohuckiej zajezdni, w której będą teraz stacjonować. Tym samym zakończyła się ponad 10-letnia historia służby składów wiedeńskich w podgórskiej zajezdni.

 

Pierwszy wagon E1 z Wiednia został sprowadzony do Krakowa w listopadzie 2003 roku. W lutym 2004 roku debiutował na linii 7, kursującej wówczas z Dąbia na Krowodrzę Górkę. Tramwaje wiedeńskie od początku eksploatowane były w zajezdni Nowa Huta. W marcu 2009 roku po raz pierwszy wozy E1 zaczęły nocować w zajezdni Podgórze. Sposób ich stacjonowania był jednak specyficzny. Wyjeżdżały on bowiem z zajezdni Nowa Huta na początku tygodnia, przez kolejne dni obsługiwały linie 18 i 23 nocując jednocześnie w zajezdni Podgórze, natomiast w weekend ponownie powracały do zajezdni Nowa Huta. Pojazdy te obsługiwane były jeszcze przez motorowych z Nowej Huty, jednak już wtedy rozpoczęły się szkolenia prowadzących z Podgórza. Na przekazanie pierwszych składów E1+c3 z zajezdni Nowa Huta do Podgórza trzeba było czekać na koniec września 2012 roku. Początkowo były to trzy pociągi, które wysyłano do obsługi linii 10. W listopadzie dołączyły do nich kolejne składy, tak że ich liczba w podgórskiej zajezdni osiągnęła poziom 16 pociągów. Decyzja o przeniesieniu związana była z wprowadzeniem przy okazji otwarcia trasy do Czerwonych Maków od 19 listopada 2012 roku tak zwanej remarszrutyzacji. Uruchomiono wówczas między innymi linię 52, kursującą z Osiedla Piastów do Czerwonych Maków P+R, a składy z Wiednia stanowiły podstawę jej obsługi. Oprócz tego, podgórskie wiedeńce można było spotkać na liniach: 9, 10 czy 22. Z biegiem czasu pojawiały się na wielu innych, typowo podgórskich liniach, nawet takich jak: 3 czy 18. 

 

Ostatnie miesiące ich służby, poza linią 22, związane były przede wszystkim z obsługą brygad szczytowych linii 13. Do samego końca, w liniowej eksploatacji w zajezdni Podgórze pozostały następujące składy: RW132+RB539, RW134+RB554, RW148+RB548, RW149+RB549 i RW155+RB555. W piątek 8 września po raz ostatni wyjechały do obsługi brygad: 13-02, 13-04, 13-06 i 13-13. Po szczycie popołudniowym, zamiast do Podgórza, zjechały do zajezdni Nowa Huta. Trafiły tam jednak tylko cztery składy. Pociąg RW134+RB554 pozostał w Podgórzu. Zapewne niedługo przekonamy się, jaka czeka go przyszłość.

 

W zamian za cztery podgórskie wiedeńce, zajezdnia Nowa Huta przekazała do Podgórza trójskład 3x105Na - HZ250+HZ262+HZ251. Składy E1+c3 nie znikną jednak całkowicie z linii 13. Zajezdnia Nowa Huta będzie wysyłać jeden taki zestaw do obsługi brygady, która wyjeżdża na linię 13 tylko w trakcie popołudniowego szczytu.

Skład E1+c3 - R...
Skład E1+c3 - R...
Skład E1+c3 - R...
Skład E1+c3 - R...

Komentarze  

 
+4 #1 Impuls 2023-09-09 21:01
W sumie eksploatowano w Podgórzu 22 różne zestawy wiedeńczyków. W szczytowym okresie było eksploatowanych 19 składów.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 234 gości oraz 1 użytkownik.