/** */

Aktualności

Koniec eksploatacji wagonów 105Na w zajezdni Nowa Huta

Wczoraj po raz ostatni z zajezdni Nowa Huta wyjechały składy złożone z wagonów 105Na, by obsłużyć liniowe kursy. Po zakończeniu pracy na liniach 49 i 52, tramwaje te zjechały do zajezdni Podgórze, tym samym kończąc 48-letnią historię eksploatacji w nowohuckiej zajezdni.

 

Wagony generacji 105N były eksploatowane w nowohuckiej zajezdni nieprzerwanie od początku 1975 roku. Właśnie tutaj trafiły pierwsze pojazdy tego typu. Do zajezdni Podgórze stopiątki dostarczono dopiero kilka lat później. W latach 1975 - 1979 chorzowski Konstal wyprodukował dla naszego miasta 163 wozy typu 105N. W latach 1980 - 1992 dostarczono natomiast 316 wagonów typu 105Na. O planach unifikacji taboru w krakowskich zajezdniach pisaliśmy blisko rok temu tutaj. W stosunku do naszych przewidywań, cały proces opóźnił się o wiele miesięcy, między innymi z powodu powolnego tempa wprowadzania do ruchu nowych tramwajów Stadler Tango Lajkonik II, zwłaszcza wiosną bieżącego roku. Jednocześnie, ostatecznie zdecydowano się zgromadzić wszystkie pociągi 3x105Na w zajezdni Podgórze, chociaż przed rokiem zakładaliśmy pozostawienie najdłuższych składów w obu krakowskich zajezdniach.

 

W zajezdni Nowa Huta do samego końca eksploatowane były trzy składy 2x105Na: HZ246+HZ247, HZ261+HZ289, HZ267+HZ269 oraz cztery pociągi 3x105Na: HZ255+HZ256+HZ257, HZ264+HZ265+HZ260, HZ273+HZ275+HZ276, HZ278+HZ279+HZ280. Dwa tygodnie temu, podczas przekazywania wszystkich składów E1+c3 z zajezdni Podgórze do Nowej Huty, w drogę przeciwną udał się jeszcze jeden trójskład 105Na - HZ250+HZ262+HZ251. Do chwili obecnej nie wyjechał on jednak na ulice miasta z podgórskiej zajezdni, podobnie zresztą jak wszystkie składy wiedeńskie przekazane do Nowej Huty.

 

Krakowskie MPK opublikowało natomiast wczoraj informację, że obecnie we flocie pozostaje pięć składów 2x105Na i 8 pociągów 3x105Na, a także 12 składów E1+c3 i 8 wagonów E1. Oznaczałoby to kasację dwóch składów 2x105Na i dwóch pociągów 3x105Na oraz 3 zestawów E1+c3. Tego stanu nie potwierdza na razie tabela na stronie internetowej miejskiego operatora. Dotychczas pewnym wydają się być tylko zmiany dotyczące składu E1+c3 - HW140+HB540 i wagonu E1 - HW119. Wóz HW140 we środę 20 września po raz pierwszy wyjechał na linię 21, jako solówka. Pozostałe wagony natomiast już raczej o własnych siłach z zajezdni nie wyjadą.

 

W związku ze zgrupowaniem wagonów 105Na w podgórskiej zajezdni, będą musiały zajść zmiany w tramwajowym rozdziale taboru. Już dzisiaj wysokopodłogowe wagony pojawiły się najpewniej tylko na linii 52. Do jej obsługi skierowano przynajmniej jeden pociąg 3x105Na. Wysokopodłogowy tabor zniknął natomiast całkowicie z linii 21, na której jeszcze tydzień temu jeździły dwa składy 2x105Na. Jednocześnie krakowskie MPK pochwaliło się, że linia 22 będzie kolejną obsługiwaną wyłącznie przez niskopodłogowe wagony. Tak więc znikną z niej dwa podgórskie składy 3x105Na, które kursowały na tej linii niemal od początku wakacji. Zmniejszenie o dwa liczby trójskładów oznacza niestety, że o tyle mniej dłuższych pociągów pojawi się na linii 24 lub 52. Na chwilę obecną nie ma ich czym zastąpić.

 

Na koniec jeszcze o dostawach nowych wagonów Stadler Tango Lajkonik II. Trzy ostatnie wozy tego typu weszły do liniowej eksploatacji w dniu 4 września. Od tego czasu do Krakowa sprowadzono jeszcze dwa wagony, dzięki czemu ich liczba zwiększyła się do 55. Żaden z tramwajów oczekujących w naszym mieście nie został wprowadzony do ruchu. Z tego względu z Siedlec do Krakowa nie może zostać przetransportowane ostatnie 5 Stadlerów Tango Lajkonik II.

Skład 3x105Na -...
Skład 2x105Na -...
Wagon E1 - HW14...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 227 gości oraz 1 użytkownik.