Aktualności
Łącznica kolejowa w Chabówce rozpoczęła funkcjonowanie
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: wtorek, 02, styczeń 2024 16:06
- PSMKMS
- Odsłony: 2852
Praktycznie bez żadnego rozgłosu, tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, uruchomiono nową łącznicę kolejową w Chabówce, pomiędzy liniami kolejowymi nr 98 Sucha Beskidzka - Chabówka i 99 Chabówka - Zakopane. Dzięki realizacji tej inwestycji, w końcu jadąc z Krakowa do Zakopanego nie ma konieczności zmiany kierunku jazdy pociągu.
Trasa kolejowa z Krakowa do Zakopanego praktycznie od początku powstania w 1899 roku była swoistym fenomenem. Podróż pociągiem wymagała bowiem aż trzykrotnej zmiany kierunku jazdy: w Krakowie Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i Chabówce. O ile trudno było oczekiwać od zaborcy austriackiego działań mających na celu poprawę tego stanu, to jednak po powstaniu Polskich Kolei Państwowych przez dziesięciolecia nie uczyniono nic, aby wyeliminować kłopotliwe i czasochłonne zmiany kierunku jazdy. Na rozwiązanie trzeba było czekać do lat dwudziestych dwudziestego pierwszego wieku.
Jako pierwsza ruszyła budowa łącznicy kolejowej w Krakowie w 2015 roku. Jednak jeszcze przed jej ukończeniem uruchomiono łącznicę w Suchej Beskidzkiej, której budowa ruszyła w 2016 roku, natomiast pociągi pojechały po niej w czerwcu 2017 roku. Na krakowską łącznicę pierwsze składy pasażerskie wpuszczono natomiast w grudniu 2017 roku. W międzyczasie w czerwcu 2023 roku otwarto jeszcze jedną łącznicę w Kalwarii Zebrzydowskiej, która pozwoliła na skrócenie czasu podróży pociągiem z Krakowa do Bielska-Białej. Budowę ostatniej łącznicy w Chabówce zrealizowano w 2023 roku. Pierwsze pociągi pasażerskie pojechały po niej w dniu 22 grudnia. Łącznica otrzymała numer 633.
Oglądając uruchomioną łącznicę, aż trudno uwierzyć, że powstała ona jako ostatnia. Mimo, że linie kolejowe nr 98 Sucha Beskidzka - Chabówka i 99 Chabówka - Zakopane w Chabówce rozchodzą się pod względem wysokościowym dość mocno, tak naprawdę realizacja łącznicy nie była zadaniem skomplikowanym. Zwłaszcza porównując tę inwestycję do krakowskiej łącznicy. Nawet w Suchej Beskidzkiej zakres prac był większy, ponieważ trzeba było zbudować dodatkowy most na rzece Stryszawie.
Z nowej łącznicy w Chabówce korzystają pociągi dalekobieżne, takie jak EIC Tatry, IC Karłowicz, IC Halny, IC Witkacy czy TLK Małopolska, a także pociąg Luxtorpeda Kolei Małopolskich czy Sprinter Ornak Kolei Śląskich. Większość tych połączeń, poza ekspresem Tatry, zatrzymuje się na nowym przystanku Chabówka Stadion, zlokalizowanym na linii 99, tuż za włączeniem łącznicy. Wszystkie składy regionalne przejeżdżają natomiast przez stację w Chabówce. Nie wjeżdżają one do Rabki ze względu na trwającą modernizację linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza.
Dzięki realizacji aż czterech łącznic kolejowych w ostatnich latach, podróż pociągami w naszym regionie zdecydowanie się usprawniła. W najbliższym czasie powinny powstać co najmniej jeszcze dwie łącznice w Gorlicach oraz w Jaworznie. Pierwsza z nich ułatwi dojazd z Krakowa do centrum Gorlic, z pominięciem stacji w Zagórzanach. Druga łącznica skróci czas podróży z Krakowa do Olkusza. Przydałaby się jeszcze łącznica w Muszynie, ale tej na chwilę obecną nie ma chyba w żadnych bliskich planach.
Komentarze
A już kursuje w nowych barwach - niebieskie graffiti.