/** */

Aktualności

20 lat eksploatacji wagonów E1 w Krakowie

Dzisiaj minęło dokładnie 20 lat od debiutu liniowego na ulicach Krakowa pierwszego wagonu E1 numer 101, sprowadzonego z Wiednia. Czerwono-biały, przegubowy tramwaj, sprowadzony dwa i pół miesiąca wcześniej do naszego miasta, skierowany został do obsługi linii 7. Tydzień później miała miejsce jego oficjalna prezentacja.

 

Aż trudno sobie wyobrazić, ale tramwaje wiedeńskie są obecne w naszym mieście od dwudziestu lat. Do dziś pamiętam moment, gdy po raz pierwszy zobaczyłem lawetę ze stojącym biało-czerwonym wagonem na poboczu ulicy Pachońskiego w dniu 25 listopada 2003 roku. Wcześniej poszukiwaliśmy tramwaju z Wiednia na bocznicy kolejowej przy ulicy Kamiennej. Dotychczas bowiem używane wagony z Norymbergi przyjeżdżały do Krakowa wyłącznie na platformach kolejowych. Co ciekawe, niemal w tym samym czasie właśnie przy Dworcu Towarowym po raz ostatni rozładowywano cztery norymberskie wozy GT6, które przyjechały transportem kolejowym. Wóz numer E1 - 4488, który później w naszym mieście otrzymał numer 101 i stał się pierwszym krakowskim wiedeńcem, został w nocy rozładowany na zajezdni w Nowej Hucie. Cztery dni później, w dniu 29 listopada do Krakowa dotarł wóz E1 numer 4490, który przeznaczono na części zamienne.

 

Wagon numer 4488 przez kolejne dwa miesiące przystosowywany był w zajezdni Nowa Huta do liniowej eksploatacji. W tym czasie zamontowano w nim tylne światła zespolone, prawe lusterko (w Wiedniu nie używano wówczas lusterek w wagonach E1), uchwyt na tablicę wewnętrzną oraz specjalnie zamówione pomarańczowe wyświetlacze (przypominające wiedeńskie tablice). Częściowo zabudowano też kabinę motorniczego. Po takich przygotowaniach, w sobotę 7 lutego 2004 roku, czyli dokładnie 20 la temu, pierwszy krakowski E1 wyjechał na ulice miasta. Wóz został oznaczony numerem 101. Tramwaj skierowano do obsługi pierwszej brygady linii numer 7, która wówczas kursowała z pętli Dąbie na Krowodrzę Górkę. Biało-czerwony wiedeniec w niedzielę również pojawił się na mieście, na linii numer 7. Na kolejny wyjazd trzeba było poczekać cały tydzień. W sobotę 14 lutego, w dzień świętego Walentego, odbyło się oficjalne wprowadzenie do eksploatacji pierwszego E1. Biało-czerwony tramwaj przez cały dzień woził zakochanych na trasie dookoła Plant. Wagon wyjechał wówczas po raz pierwszy przyozdobiony w herby Krakowa i Wiednia.

 

Przez kolejne dni trwały szkolenia motorowych. Początkowo wagon 101 miał jeździć w tygodniu na linii numer 5. Wiedeńskie E1 były jednak nieco węższe od norymberskich GT6 i w tramwaju było dość ciasno. Dlatego szybko skierowano go na stałe do obsługi brygady 7-02 od poniedziałku do soboty. W niedziele wagon pojawiał się na brygadzie 10-02.

 

Pozytywne wyniki pierwszych dni eksploatacji wozu numer 101 zadecydowały o podpisaniu umowy z wiedeńskim przewoźnikiem na zakup do Krakowa kolejnych tramwajów. Poza wagonami silnikowymi E1, postanowiono o sprowadzaniu również doczep biernych c3. Początkowo zakładano pozyskanie 10 składów E1+c3 rocznie przez 3 lata. W dniu 11 marca 2004 roku w Krakowie pojawił się kolejny wóz E1 numer 4651. Począwszy od tego wiedeńczyka, wszystkie następne przyjeżdżały bezpośrednio do zajezdni w Podgórzu, gdzie były rozładowywane i przygotowywane do ruchu w Stacji Obsługi i Remontów. W dniu 17 marca do naszego miasta przybyła pierwsza doczepa c3 numer 1176.

 

W sumie w latach 2003 – 2013 sprowadzono z Wiednia do Krakowa 86 wagonów E1 i 72 doczepy c3. Do ruchu wprowadzono 77 wozów E1 i 67 doczep c3. Resztę pozyskanych pojazdów przeznaczono na części zamienne. W latach 2013 - 2020 składy E1+c3 były najliczniej występującym typem taboru zarówno w inwentarzu jak i w ruchu liniowym. Pod koniec 2013 roku w inwentarzu było 66 składów E1+c3 i 10 wagonów E1 solo. Do ruchu w dni powszednie w godzinach szczytu kierowano 54 składy E1+c3 i 7 wagonów E1 solo.

 

Dzięki dostawom wagonów Stadler Tango Lajkonik i Lajkonik II w latach 2020 - 2023, większość krakowskich tramwajów z Wiednia została wycofana z eksploatacji. W ruchu pozostaje obecnie 11 składów E1+c3, kursujących w dni powszednie w godzinach szczytu na linii 44 oraz 8 wozów E1 solo, obsługujących wybrane brygady linii 16 i 21. Pierwszy krakowski wagon E1 numer 101, obecnie noszący numer HW101, od 20 lat pozostaje w liniowej eksploatacji i to pomimo udziału w poważnym zderzeniu z maszyną budowlaną na ulicy Igołomskiej. Tramwaj ten został odbudowany i najpewniej pozostanie w naszym mieście jako pojazd muzealny. Dodatkowo, w zajezdni Nowej Hucie w ostatnim czasie wagon E1 numer HW135 przekwalifikowano na holownik. W związku z tym otrzymał numer HT135.

Wagon E1 numer ...
Wagon E1 numer ...
Wagon E1 numer ...
Wagon E1 numer ...
Wagon E1 numer ...
Wagon E1 numer ...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 201 gości oraz 0 użytkowników.