Aktualności
Prezentacja autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell w Krakowie
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: poniedziałek, 13, maj 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 878
Dziś w zajezdni Płaszów miała miejsce prapremiera autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell. Przegubowiec zasilany wodorem został zaprezentowany przez firmę Daimler Buses Polska. W pokazie uczestniczyli również przedstawiciele miejskich przewoźników z całej Polski. Na debiut liniowy nowego pojazdu trzeba jednak będzie jeszcze trochę poczekać.
Przypomnijmy, że autobusy wodorowe są obecne na krakowskich ulicach od czerwca 2022 roku. Ich testy mogły się rozpocząć dzięki lokalizacji w zajezdni w Płaszowie mobilnej stacji do tankowania wodoru. Dotychczas w Krakowie można było zobaczyć trzy typy autobusów zasilanych ogniwem wodorowym. Wszystkie one były jednak dwunastometrowe. Dodatkowo, w dniu 14 września 2022 roku w Krakowie miała miejsce światowa premiera autobusu Solaris Urbino 18 IV hydrogen, jednak prezentowany przegubowiec nie wyjechał wówczas do obsługi żadnej linii. Pierwsi pasażerowie mogli nim podróżować w lutym i marcu bieżącego roku.
Mercedes poszedł w ślady Solarisa i również zdecydował się zaprezentować swój pojazd po raz pierwszy w Krakowie. Autobus eCitaro fuel cell jest pierwszym Citaro wyposażonym w ogniwa paliwowe, które wykorzystują wodór i tlen z powietrza do generowania energii elektrycznej dla silników elektrycznych podczas jazdy. W pojeździe zastosowano układ zasilania z baterią o dużej pojemności i kompaktowym ogniwem paliwowym. Ogniwo wodorowe eCitaro fuel cell nie jest głównym źródłem energii, natomiast pozwala na zwiększenie zasięgu. Dodatkowo, w przeciwieństwie do pojazdów napędzanych czystym wodorem z niewielką baterią buforową, eCitaro fuel cell jest w stanie znacznie lepiej magazynować w swoich dużych bateriach energię odzyskiwaną w ramach rekuperacji. W ruchu miejskim, gdzie autobus często musi zwalniać, ma to znaczący wkład w ogólny bilans energetyczny. Wreszcie, duża pojemność baterii pozwala na wykorzystanie dużej mocy napędowej na dłuższych dystansach, na przykład na wzniesieniach terenu w obszarach górskich, bez konieczności pracy ogniwa paliwowego w górnym, a tym samym nieefektywnym zakresie mocy.
Dzięki inteligentnemu systemowi sterowania przepływem energii z baterii i ogniwa paliwowego oraz optymalnemu rozkładowi masy baterii, a także ogniwa paliwowego i komponentów instalacji wodorowej, w pełni elektryczny eCitaro fuel cell osiąga maksymalny zasięg bez konieczności doładowywania, jednocześnie umożliwiając zmaksymalizowanie zdolności przewozowej. To sprawia, że jest on nie tylko praktycznym, ale także wyjątkowo opłacalnym rozwiązaniem w komunikacji miejskiej, w której kursy realizowane są na dużych odległościach. Mercedes-Benz eCitaro fuel cell jest zatem idealnym uzupełnieniem dla operatorów posiadających już w swych flotach pojazdy bateryjno-elektryczne, którzy chcą obsługiwać swoje długie trasy bez doładowywania i angażowania dodatkowych autobusów.
W stosowanych ogniwach paliwowych Daimler Buses wykorzystuje sprawdzony już moduł firmy Toyota w najnowszej II generacji. Cechuje się on wysoką wydajnością, a jego moc maksymalna wynosi 60 kW. W eCitaro fuel cell ogniwo działa bardzo efektywnie w zakresie optymalnego punktu przy około 20 kW. W eCitaro fuel cell wodór wykorzystywany jest w postaci gazowej i znajduje się pod ciśnieniem 350 bar. W autobusie 12-metrowym stosowanych jest pięć zbiorników, których całkowita pojemność pozwala zabrać w trasę 25 kg wodoru. Natomiast w autobusie przegubowym, w zależności od życzenia klienta, znajduje się sześć lub siedem zbiorników mieszczących 30 lub 35 kg wodoru. Dzięki regulacji przyśpieszenia eCitaro fuel cell pomaga także kierowcy w oszczędzaniu energii podczas jazdy oraz wpływa na łagodny i przyjazny dla pasażerów styl jazdy.
Zaprezentowany w Krakowie wodorowy autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell potrafi na trasie o średnich wymaganiach pokonać nawet do 400 kilometrów. Podstawą jest tu napęd bateryjno-elektryczny. Ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, będące wodorowym generatorem prądu, służy do zwiększenia zasięgu. Dzięki korzystnemu rozkładowi masy technologia ta umożliwia uzyskanie dużej zdolności przewozowej. Ze względu na duży zasięg, nie przewiduje się doładowywania baterii na trasie. Ładowanie odbywa się zawsze w zajezdni za pomocą złącza plug-in. Pojazd zaspokaja zatem wysokie wymagania przewoźników dotyczące zasięgu, w związku z czym może bezproblemowo zastąpić autobusy miejskie z silnikami spalinowymi.
W ramach dzisiejszej prezentacji, autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell nie wyjechał do obsługi żadnej linii. Testy z pasażerami zostały jednak zapowiedziane, więc pewnie się odbędą w niedalekiej przyszłości. Na koniec warto wspomnieć, że krakowskie MPK złożyło wniosek o dofinasowanie zakupu 10 autobusów wodorowych. Gdy tylko uzyska on akceptację, zostanie ogłoszony przetarg na dokonanie zakupu. Jednocześnie, przygotowywana jest modernizacja zajezdni Płaszów w celu dostosowania jej do obsługi autobusów zasilanych wodorem.
Więcej zdjęć autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell można zobaczyć tutaj.