/** */

Aktualności

Prezentacja doczepy Wismar numer 506

Dzisiaj w zajezdni Podgórze zaprezentowany został wagon doczepny Wismar, oznaczony numerem 506. Tego typu pojazdy nigdy nie kursowały po Krakowie. Ze względu jednak na swoją wyjątkową konstrukcję, zdecydowano się go włączyć do kolekcji historycznego taboru krakowskiego MPK. Już niedługo będzie można odbyć nim podróż w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

 

Tego typu wagony tramwajowe były produkowane w latach trzydziestych ubiegłego wieku przez zakłady Waggonfabrik Wismar na zamówienie przedsiębiorstwa tramwajowego ze Szczecina. Pojazdy te, jak na czas powstania, były bardzo nowoczesnymi tramwajami. Posiadały bowiem wejście z obniżoną podłogą, znajdujące się w środkowej części wozu. Sama konstrukcja wagonu wykonana została z lekkich profili stalowych, połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. W ten sposób uzyskano zarówno lekkość konstrukcji, jak i nowoczesny wygląd. We wnętrzu dla pasażerów czekały wygodne siedzenia i chromowane elementy wyposażenia.

 

Wagony silnikowe produkowane były w zakładach we Wrocławiu. Tam dla Szczecina powstało 15 wozów. W zakładach Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar) zbudowano natomiast 10 wagonów doczepnych. W Szczecinie były eksploatowane od 1930 roku. Większość z nich przetrwała II wojnę światową. W 1946 roku część z nich przekazano do Poznania, gdzie były określane mianem "szczeciniak duży". Zarówno w Szczecinie, jak i w Poznaniu były eksploatowane do lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku.

 

Jeden z poznańskich wagonów został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową. Dzięki temu przetrwał do czasów współczesnych. Na początku obecnego stulecia na jednej z podpoznańskich działek odnaleźli go miłośnicy komunikacji miejskiej. Wagon udało się wydobyć i wysłać na renowację do Krakowa. Prace przy nim zakończono w 2023 roku. Oznaczony został numerem 423. W dniu 21 listopada 2023 roku zaprezentowano go w zajezdni Podgórze, po czym przetransportowano do Poznania. Jego premiera w stolicy Wielkopolski miała miejsce w dniu 26 listopada, podczas uroczystej parady tramwajów z okazji 125-lecia istnienia tramwajów elektrycznych. Wagon S2D numer 423 został połączony z wozem KSW numer 158, który również był odnawiany w Krakowie. Więcej o obu wozach można przeczytać tutaj.

 

Równolegle zaczęła powstawać replika dla Krakowa. Tego typu tramwaje nigdy nie kursowały po naszym mieście, jednak wyjątkowość konstrukcji sprawiła, że krakowskie MPK zdecydowało się włączyć ten pojazd do wciąż powiększanej kolekcji historycznego taboru. Dzisiaj o godzinie 13:00 został on po raz pierwszy zaprezentowany w zajezdni Podgórze. Połączono go z gdańskim wozem Ring numer 272. Taki historyczny skład odbył podróż do pętli Czerwone Maki P+R.

 

Już niedługo wszyscy będą mogli przejechać się dawną szczecińską przyczepą w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Początek tegorocznego sezonu zaplanowano na 9 czerwca. Wzorem lat ubiegłych, linia 0 będzie kursować w każdą wakacyjną niedzielę i dodatkowo 15 sierpnia. Nie zabraknie też innych atrakcji, zarówno jeśli chodzi o inne dodatkowe linie tramwajowe, jak i autobusowe, obsługiwane historycznym taborem. Wagon Wismar będzie drugim tegorocznym debiutantem. W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej po raz pierwszy wyjedzie też wagon SN3 Zeppelin, który uroczyście zaprezentowano w lutym bieżącego roku.

Odnowiona docze...
Szczecińska doc...
Wnętrze krakows...
Skład Ring+Wism...
Historyczny skł...
Oba tramwaje bę...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1346 gości oraz 2 użytkowników.