/** */

Aktualności

Prezentacja poznańskiego 102Na i warszawskiej 13N w Krakowie

Wczoraj w zajezdni Nowa Huta oficjalnie zaprezentowane zostały wagony: 102Na - 71 z Poznania oraz 13N - 503 z Warszawy. Tramwaje te wymienione zostały za inne krakowskie, zabytkowe pojazdy, które na okres wakacji pojechały do obu miast. Już niedługo, zarówno "Księżniczka", jak i "Parówka" debiutują w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

 

Jak już informowaliśmy kilka dni temu, w tym roku po raz kolejny doszło do wymiany historycznego taboru tramwajowego Krakowa z Warszawą i Poznaniem. Tym razem do naszego miasta trafił wóz numer 102Na - 71, czyli historyczna, poznańska stodwójka, określana tam mianem "Księżniczki". W zamian, do stolicy Wielkopolski pojechał z Krakowa warszawski wagon K numer 437. Warto podkreślić, że taka wymiana historycznego taboru pomiędzy krakowskim i poznańskim MPK ma miejsce po raz trzeci. Wagon 102Na - 71 były eksploatowane na ulicach Poznania przez ponad 40 lat. Do miasta trafił jako ostatni. W chorzowskim Konstalu wyprodukowano go pod koniec 1972 roku. Z linii zjechał w 2013 roku. Od tego czasu jest historycznym pojazdem.

 

Jednocześnie, w tym roku po raz drugi dokonano wymiany historycznego taboru z Warszawą. Do stolicy pojechał norymberski wóz typu GT6 numer 187. W zamian do Krakowa przybył wagon 13N numer 503, czyli najstarsza „Parówka”. Wymiana ta jest szczególnie ciekawa dla obu miast. Po Warszawie nigdy nie kursował bowiem żaden wagon typu GT6. Na ulice Krakowa natomiast nigdy nie wyjechał żaden wagon typu 13N. Tramwaje te były zresztą najbardziej charakterystyczne dla warszawskiej sieci tramwajowej. Określane w tym mieście "parówkami", były powszechnie lubiane przez ponad 50 lat liniowej eksploatacji. Ostatnie z nich zjechały z ulic miasta w dniu 31 grudnia 2012 roku.

 

Warszawski wagon K, który pojechał do Poznania, wprawdzie nigdy po tym mieście nie jeździł. Jednak po zakończeniu II wojny światowej, gdy udało się rewindykować z Berlina tramwaje pierwotnie zamówione dla Warszawy, części z nich przechodziła remonty w zakładach Cegielskiego w Poznaniu. Istnieje prawdopodobieństwo, że krakowski wóz 437 już był w stolicy Wielkopolski przed ponad 75 laty.

 

Wczoraj oba historyczne tramwaje zostały oficjalnie zaprezentowane w zajezdni Nowa Huta. W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej będzie je można po raz pierwszy zobaczyć w niedzielę 23 czerwca.

Poznański wagon...
Poznański wagon...
Poznański wagon...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1171 gości oraz 1 użytkownik.