/** */

Aktualności

Obchody 140-lecia dotarcia kolei do Skawiny

W niedzielę 9 września zorganizowane zostały obchody 140-lecia funkcjonowania kolei w Skawinie. Z tej okazji przygotowano liczne atrakcje. Do najciekawszych należała możliwość przejazdu pociągiem retro, prowadzonym parowozem Ty42 - 107, po trasie ze Skawiny do Spytkowic. Nie zabrakło też stoisk kolejowych spółek, a nawet wystawy taboru... autobusowego.

 

Kolej dotarła do Skawiny w 1884 roku. Pierwsza otwarta linia kolejowa prowadziła z obecnej stacji Kraków Płaszów do Spytkowic i dalej do Oświęcimia. W jej śladzie przebiega współczesna linia numer 94. W tym samym roku otwarto trasę w kierunku Suchej Beskidzkiej, czyli obecną linię numer 97, zapewniając tym samym połączenie ze słynną Galicyjską Koleją Transwersalną, która powstała w tym samym czasie. W naszych czasach kolej w Skawinie ma się bardzo dobrze. W ostatnich latach zmodernizowano obie linie kolejowe przebiegające przez miasto, a także budynek stacyjny i infrastrukturę peronową. Tuż obok powstał parking P+R oraz pętla autobusowa. Przez Skawinę przejeżdżają pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Oświęcimia, jak również połączenia regionalne do Bielska-Białej, Suchej Beskidzkiej i Zakopanego. Jedyne, do czego można się przyczepić, to usunięcie rozkładowych postojów pociągów spółki PKP Intercity w tym mieście. Ich brak rekompensuje jednak bogata oferta połączeń wojewódzkich. W takiej sytuacji były powodu do świętowania i musiało być ono huczne.

 

Niedzielne obchody rozpoczęły się o godzinie 10:00 uroczystością nadania imienia płk Andrzeja Hałacińskiego dworcowi kolejowemu w Skawinie. Od godziny 11:00 można było podziwiać tabor kolejowy oraz autobusowy zgromadzony na stacji. Nie zabrakło też stoisk poszczególnych spółek kolejowych. Wśród nich było PKP PLK S.A., Polregio S.A., Koleje Małopolskie, a nawet Ostatnia Kolejka z Czernichowa. Pod wiatą przy budynku dworcowym członkowie Stowarzyszenia Miłośników Kolei z Krakowa zaprezentowali natomiast bogatą kolekcję historycznych pamiątek związanych z koleją. Możliwe było też oglądnięcie samego odnowionego budynku dworcowego od środka.

 

Największym powodzeniem cieszyły się jednak przejazdy specjalnymi pociągami. Główną atrakcją był pociąg retro zestawiony z parowozu Ty42 - 107 i wagonów pochodzących ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, który uzupełniony został o dwa ryflaki i wagon klasy drugiej, sprowadzony do Skawiny z Zagórza przez SKPL. Na końcu składu jechał natomiast elektrowóz EP07 - 201, posiadający historyczne, oliwkowe malowanie. Taki zestaw dwukrotnie pokonał trasę Skawina - Spytkowice - Skawina, obsługując pociągi "Hałaciński" oraz "Kazimierz Wielki" i zatrzymując się na dłużej w Brzeźnicy, gdzie również zorganizowano wystawę kolejowego taboru, w tym maszyn torowych oraz lokomotywy SU42 - 536, także posiadającej oliwkowe malowanie.

 

Oprócz składu z parowozem, dwukrotnie trasę Skawina - Kraków Płaszów - Skawina pokonała jednostka EN71 - 001, która niedawno wyjechała z modernizacji, jednocześnie otrzymując historyczne, żółto-granatowe malowanie. Obsługiwała ona dwa pociągi noszące nazwę "Karliński" i "Kosiński". Warto podkreślić, że był to prawdopodobnie pierwszy od dłuższego czasu, ogólnodostępny pociąg pasażerski, który przejechał ze stacji Kraków Bonarka bezpośrednio do Płaszowa. Obecnie bowiem, wszystkie pociągi pasażerskie korzystają z nowej łącznicy w kierunku Krakowa Głównego.

 

W ramach wystawy taboru autobusowego krakowskie MPK zaprezentowało dwa historyczne autobusy SAN H-01 numer 86 oraz Ikarus 620 numer 118. Oprócz nich, pokazano elektryczny autobus Irizar ie bus 12 numer DE637. Prawdopodobnie była to pierwsza wizyta tego pojazdu w Skawinie.

 

Cała impreza cieszyła się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców Skawiny i nie tylko. Trzeba przyznać, że organizatorzy stanęli na wysokości zadania i ze wszystkich atrakcji można było skorzystać bez większych problemów. Również sam pociąg retro posiadał maksymalną długość ze względu na dostępne perony, składając się aż z 8 wagonów i zabierając na pokład wszystkich chętnych. Można bez większego ryzyka stwierdzić, że skawińskie obchody połączenia miasta koleją były znacznie lepsze zorganizowane, niż obchodzone dwa lata temu uroczystości 175-lecia dotarcia kolei do Krakowa. Wówczas nie przygotowano nawet żadnego ogólnodostępnego pociągu, nie wspominając już o przejeździe składem retro z parowozem na czele.

Pociąg retro z ...
Pociąg retro z ...
Pociąg retro z ...
Elektrowóz EP07...
Jednostka EN71 ...
Jednostka EN71 ...
Wystawa history...
Wystawa pamiąte...
Stoiska kolejow...
Stoisko Ostatni...
Wystawa taboru ...
Historyczny aut...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 315 gości oraz 0 użytkowników.