Aktualności
Powstały dwa nowe składy 2x105Na z rozłączonych pociągów 3x105Na
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: sobota, 26, październik 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1234
Z początkiem września bieżącego roku liczba pociągów 2x105Na po raz kolejny się zmniejszyła. W rezultacie, na kilka tygodni zniknęły one z linii 13, kursując wyłącznie na dwóch szczytowych brygadach linii 49. W ostatnich dniach składy stopiątek powróciły jednak na trzynastkę. Jednocześnie, rozłączono dwa pociągi 3x105Na, tworząc z nich składy 2x105Na.
Liczba pociągów złożonych z wagonów 105Na w Krakowie systematycznie ulega zmniejszeniu. Na początku września, w wyniku najechania trójskładu 105Na - RZ226+RZ228+RZ229 na wagon Stadler Tango Lajkonik II numer HY714 na pętli Czerwone Maki P+R, doszło do przełączeń pomiędzy pozostałymi w ruchu stopiątkami. W rezultacie, powstały dwa nowe trójskłady: RZ231+RZ233+RZ239 i RZ234+RZ228+RZ229, utworzone z dotychczasowego składu 105Na - RZ234+RZ233, natomiast wagony RZ226 i RZ232 wycofano z eksploatacji. Od tego czasu, w ruchu pozostawały tylko 3 pociągi 2x105Na. Dwa z nich były kierowane do obsługi szczytowych brygad linii 49. Jeden pozostawał w rezerwie. Dzięki temu, stopiątki zupełnie zniknęły z linii 13.
Początek okresu nocnych przymrozków przyniósł jednak powrót składu 2x105Na na linię 13, konkretnie na brygadę 13-05, która jako pierwsza codziennie w dzień roboczy rozpoczyna kursowanie z pętli w Nowym Bieżanowie. Do jej obsługi w piątek tydzień temu po raz pierwszy skierowano skład 2x105Na - RZ231+RZ233, powstały z trójskładu poprzez odczepienie trzeciego wagonu numer RZ239. Wczoraj dołączył do niego drugi obcięty trójskład. Na linii 13 w godzinach popołudniowych pojawił się nowy skład 2x105Na - RZ278+RZ279, który stracił trzeci wagon numer RZ280. Oba składy kursują z odbierakami prądu poniesionymi na każdym wagonie.
W skutek powyższych przełączeń, liczba składów 2x105Na zwiększyła się z trzech do pięciu, natomiast liczba pociągów 3x105Na zmniejszyła się z ośmiu do sześciu. Obecnie na linii 52 wykorzystywane są cztery trójskłady. Zajezdnia Podgórze do obsługi pozostałych brygad linii 52 kieruje wagony PESA 2014N. Z jednej strony rozwiązanie to jest korzystne dla pasażerów, którzy mają mniejsze szanse na trafienie wysokopodłogowego tramwaju na pięćdziesiątce dwójce. Jednocześnie jednak, po raz kolejny ubyło najbardziej pojemnych pociągów tramwajowych w naszym mieście. Na razie nie wiadomo, jaka przyszłość czeka odłączone wagony RZ239 i RZ280. Czy jeszcze pojawią się na mieście?
Komentarze
Zatem jest tylko 5 gotowych do ruchu trójskładów.
Czy MPK zdecysuje się 1 XI na obsadzenie jakihkolwiek brygad 83 stopiątkami?
Czy 2 i 3 XI wyjedzie tabor wysoki na ulice Krakowa?