/** */

Aktualności

Nadchodzi nowy rozkład jazdy pociągów

W połowie grudnia tradycyjnie wprowadzany jest w życie nowy, kolejowy rozkład jazdy. Podobnie będzie w tym roku. Stanie się to w najbliższą niedzielę 15 grudnia. Wówczas obowiązywanie rozpocznie nowy roczny rozkład jazdy 2024/2025. Spore nowości dla pasażerów pociągów czekają również w naszym regionie.

 

Wprowadzenie nowego rocznego rozkładu jazdy wiąże się najczęściej nie tylko z korektą godzin kursowania poszczególnych połączeń, ale również z uruchomieniem nowej oferty, takiej jak skierowanie pociągów na nowe trasy czy rozpoczęcie funkcjonowania nowych przystanków. W rejonie Krakowa taka sytuacja będzie mieć miejsce na odcinku linii kolejowej numer 95 od stacji Kraków Batowice do Podłęża. Mowa o trasie, która prowadzi przez Nową Hutę i objeżdża nasze miasto od północnej i wschodniej strony. Wprawdzie w ostatnich latach, dzięki modernizacji Krakowskiego Węzła Kolejowego, nie było większych problemów, aby odbyć podróż po tak zwanej dużej, kolejowej obwodnicy Krakowa. Jednak po raz pierwszy od wielu lat, wraz z obecnie wprowadzanym rozkładem jazdy, przygotowana została oferta kolejowa dla mieszkańców tej części miasta. W sumie uruchomionych zostanie 14 par pociągów kursujących w relacji Kraków Główny - Kraków Nowa Huta - Podłęże. Czas przejazdu będzie wynosił 34 minuty. Połączenia będą obsługiwane przez Przewozy Regionalne, niestety najpewniej jednostkami EN57, kursując co około godzinę w szczytach przewozowych i co około dwie godziny w okresie międzyszczytowym. Pociągi zatrzymają się zarówno na istniejących stacjach i przystankach: Kraków Batowice, Kraków Lubocza i Kraków Nowa Huta, jak i trzech zupełnie nowych przystankach: Kraków Piastów, Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek, które powstawały przez ostatnie miesiące. Zapewnią one możliwość korzystania z kolei dla mieszkańców osiedla Piastów, Kościelnik oraz rejonu Przylasku Rusieckiego. Czas przejazdu pociągiem z tych przystanków do centrum Krakowa będzie bezkonkurencyjny w stosunku do każdego innego środka transportu.

 

Na tym nie koniec nowości. Poprawa oferty przewozowej przygotowana została na trasie SKA1. Na odcinku Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia pociągi będą kursować z 30-minutową częstotliwością od godziny 5:00 aż do 22:00. Ponadto, pierwszy kurs ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia wyruszy już o 4:11, a więc godzinę wcześniej niż obecnie, natomiast ostatni kurs do Wieliczki odjedzie ze stacji Kraków Główny o 23:38, czyli godzinę później niż dotychczas. Dodatkowy pociąg pojawi się także na trasie SKA3 Kraków – Trzebinia – Oświęcim. W szczycie porannym w dni robocze połączenia pomiędzy godziną 7:30 a 8:30 będą więc realizowane co 30 minut.

 

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy na małopolskie tory powróci pociąg Luxtorpeda, obsługiwany przez Koleje Małopolskie. Przypomnijmy, że kursuje on w relacji Kraków Główny - Zakopane. Będzie on funkcjonował nie tylko w okresie ferii zimowych i wakacji letnich, ale we wszystkie weekendy przez cały rok. Jego godziny kursowania pozwolą na jednodniowy wyjazd do Zakopanego umożliwiając spędzenia na miejscu niemal 10 godzin. W tym przypadku jednak czas przejazdu nadal nie będzie zbyt konkurencyjny i bliski 3 godzin, mimo oddania do użytku trzech łącznic, pozwalających na uniknięcie zmiany kierunku. Wciąż daleko do rozkładowego czasu przejazdu legendarnego pociągu Kasprowy, który na jednostkach EN57 EN71 w latach dziewięćdziesiątych był w stanie dotrzeć z Krakowa do Zakopanego w 2 godziny i 30 minut przy trzech zmianach kierunku. Na pocieszenie pozostaje fakt, że pociąg EIC Tatry z Krakowa do Zakopanego pojedzie w rekordowe 2 godziny i 1 minutę.

 

PKP Intercity przyszykowało jeszcze jedną ciekawostkę. Pociąg IC Beskidy relacji Warszawa - Wisła będzie kursował przez Kraków, zatrzymując się dodatkowo na przystanku Zator Park Rozrywki. Pozwoli to nie tylko na bezpośrednią podróż ze stolicy do Energylandii, ale również z Krakowa do Wisły. Takiego połączenia zdecydowanie brakowało i jak dotąd koleje regionalne nie zdecydowały się na jego uruchomienie.

 

Pewną ciekawostkę stanowić będzie również kursowanie pociągu Kolei Śląskich Ornak relacji Częstochowa - Katowice - Zakopane w okresie do 6 stycznia 2025 roku przez Czechowice Dziedzice, Oświęcim i Skawinę. Związane to jest z rozpoczęciem remontu linii kolejowej Sucha Beskidzka - Żywiec i opóźnieniem zakończenia prac na trasie Kalwaria Zebrzydowska-Lanckorona - Wadowice - Bielsko-Biała. Niestety, na odcinku tym nie przewidziano postojów handlowych, chociaż na stacji w Skawinie będzie dokonywana zmiana kierunku jazdy.

Komentarze  

 
+1 #1 Marcin 2024-12-09 21:10
EN57 - świetnie.
Oby same klasyczne wersje :)
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 307 gości oraz 0 użytkowników.