/** */

Aktualności

Testy autobusu Mercedes e-Citaro Fuel-Cell na ulicach Krakowa

Dzisiaj na ulice Krakowa wyjechał kolejny autobus, którego napęd zasilany jest wodorem. Tym razem możemy zobaczyć w naszym mieście Mercedesa e-Citaro Fuel-Cell. Pojazd ma przebywać na testach do 8 stycznia przyszłego roku. W tym czasie będzie kursował na liniach: 128, 143, 148 i 300.

 

Przypomnijmy, że autobusy wodorowe są obecne na krakowskich ulicach od czerwca 2022 roku. Ich testy mogły się rozpocząć dzięki lokalizacji w zajezdni w Płaszowie mobilnej stacji do tankowania wodoru. Dotychczas w Krakowie można było zobaczyć trzy marki autobusów zasilanych ogniwem wodorowym. W większości były one dwunastometrowe. Jako pierwszy pojawił się Solaris Urbino 12 hydrogen. Później dołączył do niego ARTHUR H2 BUS oraz Autosan 12LFH. Dodatkowo, w dniu 14 września 2022 roku w Krakowie miała miejsce światowa premiera autobusu Solaris Urbino 18 IV hydrogen, jednak prezentowany przegubowiec nie wyjechał wówczas do obsługi żadnej linii. Pierwszych pasażerów na linii przewiózł dopiero wczesną wiosną bieżącego roku. W dniu 13 maja 2024 roku pokazany został natomiast przegubowy Mercedes e-Citaro Fuel-Cell.

 

Teraz w Krakowie pojawiła się dwunasometrowa wersja autobusu Mercedes e-Citaro Fuel-Cell. Jak informuje producent, pojazd ten jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. To wszystko sprawia, że zasięg tego wozu może robić wrażenie – na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 kilometrów. Wystarczy to spokojnie do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni. Mercedes e-Citaro Fuel-Cell może zabrać na pokład 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojazd wyposażony jest w inteligentne systemy mające na celu wsparcie kierowcy, szczególnie w zakresie bezpiecznego prowadzenia. Autobus posiada w pakiet GRS-B – pięć radarów wspieranych przez kamerę, które rozpoznają możliwość kolizji autobusu z samochodami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście. Pasażerowie na pewno zwrócą uwagę na wygląd autobusu, na fotelach jest elegancki skaj, a na ścianach motywy związane z wodorem.

 

Pojazd jest fabrycznie nowy. Został zarejestrowany w naszym kraju zaledwie 25 listopada bieżącego roku. Pasażerowie z Krakowa mogą się nim przejechać jako pierwsi. Na czas testów w naszym mieście otrzymał numer PE697. Pozostanie na jazdach próbnych do 8 stycznia 2025 roku. W tym czasie będzie kursował na liniach: 128, 143, 148 i 300. Dzisiaj po raz pierwszy wyjechał do obsługi linii 143 w szczycie popołudniowym.

Autobus Mercede...
Autobus Mercede...
Autobus Mercede...
Autobus Mercede...
Pulpit kierowcy...
Przedział pasaż...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 309 gości oraz 0 użytkowników.