/** */

Rugby L (Durant) - 19

Jest najstarszym i zarazem jednym z najciekawszych autobusów zachowanych w Polsce. Wyprodukowany został w 1929 roku. Swoim wyglądem zachwycał już wtedy, gdy nie mógł jeszcze samodzielnie przemieszczać się. W czerwcu 2010 roku już o własnych siłach na ulice Krakowa powrócił Rugby L, bardziej znany pod nazwą Durant.

Czytaj więcej...

Przyczepa Gottfried Lindner

Przyczepy w komunikacji autobusowej nigdy nie były popularnym rozwiązaniem na ulicach Krakowa. Pierwsze z nich pojawiły się w naszym mieście dopiero na początku lat czterdziestych ubiegłego wieku. W 2021 roku zaprezentowano odnowioną przyczepę Gottfried Lindner z 1943 roku, nawiązującą do pojazdów sprowadzonych do naszego miasta w trakcie II wojny światowej.

Czytaj więcej...

San H01B - 86

Po drugiej wojnie światowej szybko przystąpiono do produkcji pojazdów ciężarowych, niezbędnych przy odbudowie kraju ze zniszczeń. Równocześnie starano się zaspokoić rosnące potrzeby przewozu ludzi, wytwarzając na podwoziu samochodów ciężarowych autobusy. Takie rozwiązanie jednak od początku sprawiało wiele problemów, więc traktowano je jako tymczasowe. Stąd decyzja o budowie zupełnie nowego autobusu była tylko kwestią czasu.

Czytaj więcej...

Ikarus 620 - 118

W dniu 11 czerwca 2017 roku podczas Wielkiej Parady Autobusów, zorganizowanej w ramach dziewięćdziesiątej rocznicy uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie, po raz pierwszy szerokiej publiczności zaprezentowany został autobus Ikarus 620. Odnowiony pojazd tym samym dołączył do bogatego zbioru historycznego taboru krakowskiego MPK.

Czytaj więcej...

Przyczepa Karosa B40 - 600

W 2018 roku krakowskie MPK zakończyło renowację przyczepy autobusowej Karosa B40. Pojazd ten pochodzi z 1957 roku, natomiast do Krakowa trafił w 2017 roku. W naszym mieście utworzył parę z Ikarusem 620 numer 118. Jest to druga przyczepka autobusowa znajdująca się w kolekcji historycznego taboru krakowskiego MPK.

Czytaj więcej...

Nysa N59M - 28

W powojennej Polsce szybko podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji zarówno autobusów jak i pojazdów ciężarowych. Brakowało jednak samochodów pośrednich, które mogłyby wypełnić powstałą lukę. Stąd, w 1957 roku podjęto decyzję o powstaniu pojazdu dostawczego, który mógłby służyć również jako mikrobus do przewozu niewielkiej liczby osób.

Czytaj więcej...

Nysa 522 - 803

W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku krakowskie MPK rozpoczęło eksploatację mikrobusów Nysa N59M. Używane były przede wszystkim do obsługi technicznej. W połowie lat siedemdziesiątych w naszym mieście pojawiły się nowsze modele tych pojazdów, czyli Nysy 521 i 522. Posłużyły one do uruchomienia sieci bardzo popularnych połączeń mikrobusowych na terenie miasta.

Czytaj więcej...

Jelcz 272 MEX + przyczepa P01 - 341+608

Pierwsze autobusy marki Jelcz RTO w wersji miejskiej, oznaczonej symbolem MEX 272, wyjechały z fabryki w Jelczu w 1963 roku. Produkowane były na podstawie umowy licencyjnej jaką zawarto z Czechosłowacją w grudniu 1958 roku. Zanim rozpoczęto montaż autobusów w Jelczu, w Czechosłowacji zakupiono dużą partię pojazdów Škoda 706 RTO, którego polskim odpowiednikiem miał być Jelcz RTO.

Czytaj więcej...

Pogotowie techniczne Jelcz RTO - 130

W trakcie parady historycznych i współczesnych tramwajów i autobusów w dniu 26 września 2021 roku zaprezentowane zostały między innymi dwa nowe pojazdy, wchodzące w skład kolekcji historycznego taboru komunikacji miejskiej. Jednym z nich było pogotowie techniczne, zbudowane na bazie autobusu Jelcz RTO.

Czytaj więcej...

Jelcz 021 - 549

Po wielu latach starań, w sobotę 21 lipca 2012 roku na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej zaprezentowany został odnowiony przegubowy Jelcz 021. Prace nad przywróceniem go do świetności trwały od 2007 roku. Obecnie jest to jedyny czynny pojazd tego typu w Polsce i prawdopodobnie ostatni zachowany egzemplarz licznej grupy autobusów przegubowych, które zapełniły ulice dużych polskich miast na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.

Czytaj więcej...

Jelcz PR110M - 21413

Jelcz PR110 był pojazdem, który miał zrewolucjonizować komunikację miejską w naszym kraju. Autobus nie spełnił jednak pokładanych w nim nadziei, a poszczególni użytkownicy przez lata borykali się z jego awaryjnością spowodowaną nieprzystosowaniem konstrukcji do znaczących obciążeń. Wersja zmodernizowana PR110M miała wyeliminować najważniejsze wady.

Czytaj więcej...

Ikarus 280 - 34260 i 24575

Autobusy marki Ikarus kursowały po ulicach Krakowa od 1981 do 2007 roku. W naszym mieście eksploatowane były zarówno pojazdy krótkie, czyli Ikarusy 260, jak i przegubowe Ikarusy 280. Po wycofaniu ich z ruchu, zachowane zostały cztery autobusy tego typu, w tym dwa w wersji 260 oraz dwa w wersji 280.

Czytaj więcej...

Ikarus 260 - 45151

Ikarusy 260 eksploatowane były w naszym mieście w latach 1985 - 2000. Do samego końca w ruchu pozostało dziewięć pojazdów, z których jeden noszący numer PH118 przekazano do Muzeum Inżynierii Miejskiej celem zachowania dla przyszłych pokoleń. Niestety, trzynaście lat później aby mieć w Krakowie czynnego historycznego Ikarusa 260, trzeba było sprowadzić go aż z Warszawy.

Czytaj więcej...

Pogotowie techniczne Ikarus - 856

Pojazdy techniczne wciąż bardzo rzadko zasilają w naszym kraju zbiory historycznego taboru komunikacji miejskiej. Na szczęście sytuacja ta z biegiem czasu ulega poprawie. W Krakowie w 2018 roku jednym z zabytkowych pojazdów stał się wóz Pogotowia technicznego, zbudowanego na bazie autobusu marki Ikarus.

Czytaj więcej...

Jelcz M11 - 12240

Autobusy Jelcz M11 eksploatowane były na ulicach Krakowa w latach 1986 - 2001. W chwili zakończenia ich służby w naszym mieście zdecydowano o zachowaniu do celów muzealnych jednego egzemplarza. Jednak gdy po wielu latach przyszło do jego uruchomienia, podobnie jak w przypadku Ikarusa 260, lepiej było sprowadzić czynny pojazd z innego miasta.

Czytaj więcej...

MAN SG242 - 36001

Jest pierwszym autobusem zakupionym do naszego miasta poza Krajami Demokracji Ludowej. Do Krakowa trafił w marcu 1992 roku i pozostawał w eksploatacji aż do września 2013 roku. Oczywistym było, że autobus ten powinien zasilić zbiory historycznego taboru krakowskiego MPK. Na ulice miasta powrócił po kilkuletniej przerwie w czerwcu 2019 roku.

Czytaj więcej...

Scania 113ALB - 38030

Scanie 113ALB eksploatowane były w Krakowie w liczbie 30 sztuk w latach 1992 - 2015. Stanowiły one pierwszą większą grupę autobusów przegubowych, zakupionych do naszego miasta od producenta z Europy Zachodniej. Gdy ich ponad 20-letnia służba na ulicach Krakowa zakończyła się, zdecydowano się zachować ostatnią Scanię, jako pojazd historyczny.

Czytaj więcej...

Autosan H6 - 10108

Autosany H6 eksploatowane były na krakowskich ulicach w latach 1996 - 2009. Miniaturowe autobusy zakupiono z myślą o obsłudze linii o najmniejszej frekwencji pasażerów. Po zakończeniu ich służby w naszym mieście, jeden z pojazdów tego typu o numerze BA108 został zachowany, wzbogacając kolekcję historycznego taboru krakowskiego MPK.

Czytaj więcej...

Jelcz 120 - 21004

Jelcz 120M numer 21004 jest reprezentantem licznej grupy 130 autobusów tej marki, jakie zostały zakupione do Krakowa w latach 1993 - 1995. Miały być tylko pojazdami przejściowymi, niezbędnymi do uzupełnienia braków taborowych na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W służbie liniowej w naszym mieście pozostały jednak aż na 15 lat.

Czytaj więcej...

Scania 113CLL - PS001

W latach 1994 – 2018 eksploatowano w Krakowie wozy Scania 113CLL. Były to pierwsze częściowo niskopodłogowe autobusy w naszym mieście. Gdy po 24 latach ostatnie pojazdy tego typu kończyły liniową służbę, wśród nich była pierwsza Scania, którą zdecydowano się zachować do celów muzealnych.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 909 gości oraz 0 użytkowników.