/** */

Jelcz PR110M - 21413

Jelcz PR110 był pojazdem, który miał zrewolucjonizować komunikację miejską w naszym kraju. Autobus nie spełnił jednak pokładanych w nim nadziei, a poszczególni użytkownicy przez lata borykali się z jego awaryjnością spowodowaną nieprzystosowaniem konstrukcji do znaczących obciążeń. Wersja zmodernizowana PR110M miała wyeliminować najważniejsze wady.

 

Pojazd produkowany był w zakładach w Jelczu na licencji francuskiego Berlieta. Pudło wydłużone o 1 metr w stosunku do pierwowzoru posiadało dodatkowe trzecie drzwi za drugą osią. Autobus napędzany był polskim silnikiem SW680, produkowanym na licencji Leylanda.

 

Pierwsze egzemplarze PR110 wyprodukowane zostały w 1976 roku. Ich celem było zastąpienie przestarzałych Jelczy RTO, czyli charakterystycznych "ogórków". Krakowskie MPK otrzymało pierwsze PR110 dwa lata po rozpoczęciu produkcji. W ciągu dziesięciu lat eksploatacji, autobusy te musiały się zmierzyć z drogami złej jakości, nadmierną frekwencją pasażerów, a także całkowitym wycofaniem z ulic Krakowa autobusów przegubowych oraz brakiem części zamiennych. Nie dziwi więc fakt, że "ogórki" powróciły do łask bardzo szybko i pozostały w ruchu do czasu sprowadzenia pierwszych Ikarusów. Ostatnie Jelcze PR110 zniknęły z krakowskich ulic w 1988 roku.

 

Pojazd, który przez kilkanaście miesięcy stacjonował w Krakowie, początkowo po opuszczeniu fabryki trafił do MZK Puławy, gdzie eksploatowany był z numerem 119. Po zakończeniu służby liniowej, w 2011 roku został odkupiony przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Z powodu braku miejsca na jego stacjonowanie, autobus przekazano we wrześniu 2011 roku do Krakowa. Tutejsze MPK zapewniło mu dach nad głową oraz drobne prace naprawcze. Jednocześnie, mogło użytkować go w trakcie różnych okolicznościowych imprez i wydarzeń. Jelcz PR110M otrzymał w naszym mieście numer 21413, a także herb krakowski. W ruchu liniowym można go było zobaczyć po raz pierwszy w dniu 22 lipca 2012 roku, gdy wyjechał na linię 132. Autobus w maju 2013 roku opuścił Kraków i na dobre przeniósł się do Warszawy. Obecnie stopniowo jest przywracany do oryginalnego stanu. 

 

Dane techniczne
Typ Jelcz PR110M
Rok produkcji 1991
Długość [mm] 12000
Szerokość [mm] 2500
Wysokość [mm] 3040
Rozstaw osi [mm] 6100
Masa pojazdu [kg] 8800
Liczba miejsc siedzących 36
Liczba miejsc stojących 74
Typ silnika WSK Mielec SW680/78/1
Moc silnika [KM] 185
Konstrukcja nośna kratownicowa
Prędkość maksymalna [km/h] 75

Jedzie stare, a...
Prezentacja aut...
Autobus ten, mi...
Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...
Jelcz PR110M po...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 156 gości oraz 1 użytkownik.