/** */

Jelcz 272 MEX + przyczepa P01 - 341+608

Pierwsze autobusy marki Jelcz RTO w wersji miejskiej, oznaczonej symbolem MEX 272, wyjechały z fabryki w Jelczu w 1963 roku. Produkowane były na podstawie umowy licencyjnej jaką zawarto z Czechosłowacją w grudniu 1958 roku. Zanim rozpoczęto montaż autobusów w Jelczu, w Czechosłowacji zakupiono dużą partię pojazdów Škoda 706 RTO, którego polskim odpowiednikiem miał być Jelcz RTO.

 

Pierwsze, jeszcze czechosłowackie "ogórki", przybyły do Krakowa w maju 1959 roku. Montowane w Polsce autobusy, zaczęły jeździć po naszym mieście cztery lata później. Poza standartową wersją miejską, Jelcz 272 MEX, w Krakowie eksploatowano także dwie wersje przegubowe: dłuższą Jelcz AP 02 oraz krótszą AP  021, wersję dalekobieżną 043 CAR oraz przyczepy P01. 

 

Pojazdy te stosunkowo szybko zdominowały komunikację miejską w naszym mieście. W latach 1969 - 1978 były jedynymi autobusami w krakowskim MPK. "Ogórki" rozpoczęto wycofywać z ruchu dopiero w połowie lat siedemdziesiątych. W 1979 zniknęły autobusy przegubowe, a w 1985 roku ostatnie Jelcze 272 MEX.

 

Historia przyczep P01 jest znacznie krótsza. Ich produkcja rozpoczęła się w 1964 roku. Pojazdy te, miały stanowić uzupełnienie "ogórków" na trasach międzymiastowych. Jednak duże potrzeby przewozowe sprawiły, że postanowiono użytkować je również w miastach. Niestety, nie zdecydowano się na zastosowanie drzwi automatycznych, sterowanych przez kierowcę, mimo że w tym samym czasie produkowano na eksport, przyczepy właśnie tak wyposażone. Pierwsze przyczepy trafiły na ulice Krakowa w grudniu 1975 roku, jednak ze względu na kłopoty związane z brakiem automatycznych drzwi, zaprzestano ich eksploatacji już wiosną 1977 roku. 

 

Po piętnastu latach od zakończenia eksploatacji, przystąpiono w Krakowie do odbudowy charakterystycznego "ogórka" w lutym 2001 roku. Prace nad renowacją nadwozia zlecono Zakładom Samochodowym w Jelczu. Z kolei remontem podwozia zajęli się pracownicy Stacji Obsług Autobusów Wola Duchacka. Rozpoczęto także odbudowę, zachowanej w Muzeum Inżynierii Miejskiej, przyczepy P01, której renowacją zajęli się pracownicy Stacji Obsług Autobusów Bieńczyce. Wiosną 2002 roku wszystkie prace zostały szczęśliwie zakończone. 20 kwietnia 2002 roku, w 75 rocznicę uruchomienia pierwszej regularnej linii autobusowej w Krakowie, w byłej zajezdni tramwajowej przy ulicy św. Wawrzyńca dokonano oficjalnej prezentacji lśniącego Jelcza 272 MEX numer 341 oraz przyczepy P01 numer 608. Oba pojazdy są jednymi z najlepiej odrestaurowanych autobusów tego typu w Polsce. Jelcz 272 MEX jest również jednym z dwóch czynnych w Polsce. 

 

"Ogórek" wraz z doczepą stacjonuje w zajezdni Wola Duchacka. Autobus bardzo często można zobaczyć na ulicach Krakowa, gdyż jest szczególnie chętnie wynajmowany na różne okazje, imprezy czy wesela. Od 2006 roku, popularny "ogórek" w okresie wakacji powraca na jedną z normalnych linii autobusowych. W 2006 roku kursował na linii 100, w 2007 roku na linii 102, w 2008 roku na linii 103, a w 2009 na 122 i 142.

 

Dane techniczne
Typ Jelcz 272 MEX - 341

Jelcz P01 - 608

Rok produkcji 1971 1976
Długość [mm]  10520 6924
Szerokość [mm] 2500 2500
Wysokość [mm] 2980 2865
Rozstaw osi [mm] 5450 3700
Masa pojazdu [kg] 8420 3860
Liczba miejsc siedzących 28 31
Liczba miejsc stojących 53 -
Typ silnika Skoda 706 RT -
Moc silnika [kW] 118 -
Konstrukcja nośna ramowa -
Prędkość maksymalna [km/h] 75 -

Oficjalna preze...
Ogórek i ...
... przyczepka ...
Ogórek z przycz...
Krakowski Ogóre...
W wakacje 2006 ...
Zabytkowy Ogóre...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 157 gości oraz 0 użytkowników.