/** */

Scania 113ALB - 38030

Scanie 113ALB eksploatowane były w Krakowie w liczbie 30 sztuk w latach 1992 - 2015. Stanowiły one pierwszą większą grupę autobusów przegubowych, zakupionych do naszego miasta od producenta z Europy Zachodniej. Gdy ich ponad 20-letnia służba na ulicach Krakowa zakończyła się, zdecydowano się zachować ostatnią Scanię, jako pojazd historyczny.

 

Krakowskie MPK, jako pierwsze przedsiębiorstwo komunikacyjne w naszym kraju, na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku podjęło decyzję o zakupie autobusów pochodzących od producenta z Europy Zachodniej. Początkowo prowadzono rozmowy z firmą MAN, dzięki czemu w naszym mieście pojawił się przegubowiec oznaczony typem SG242. Zakup większej liczby autobusów niemieckiego producenta ostatecznie nie doszedł do skutku. W związku z tym podjęto rozmowy z innymi firmami. Dzięki temu, w Krakowie w 1992 roku pojawiły się pierwsze przegubowe Scanie 113ALB.

 

W latach 1992 - 1993 do Krakowa trafiło w sumie 20 przegubowych Scanii 113ALB. W 1996 roku dostarczono 10 kolejnych sztuk, które posiadały nieco mocniejsze silniki, inne skrzynie biegów, a także były montowane już w Polsce w Słupsku. Szwedzkie przegubowce bardzo szybko zyskały sobie sympatię zarówno pasażerów, jak i kierowców i pracowników zaplecza technicznego. Pod każdym względem były lepsze od eksploatowanych dotychczas w Krakowie Ikarusów 280. Przez ponad 15 lat komplet zakupionych autobusów z powodzeniem kursował po krakowskich ulicach. Dopiero pod koniec 2009 roku zdjęto ze stanu pierwsze autobusy tego typu.

 

Najdłużej w naszym mieście eksploatowane były dwie Scanie 113ALB. Wóz numer PE095 po raz ostatni pojawił się na linii w dniu 19 stycznia 2015 roku, natomiast PE100 w dniu 22 stycznia 2015 roku. Ten drugi przegubowiec w dniu 5 lutego 2015 roku uczestniczył w uroczystym zakończeniu eksploatacji autobusów Scania 113ALB w Krakowie, odbywając ostatni przejazd na trasie z przystanku Dworzec Główny Zachód na pętlę Osiedle Podwawelskie. Stąd Scania zjechała do zajezdni, kończąc ponad 22-letnią historię szwedzkich przegubowców na ulicach Krakowa.

Scania 113ALB n...
Scania 113ALB n...
Scania 113ALB n...

Scania 113ALB numer PE100 jako jedyna nie trafiła na złom. Od razu po zakończeniu liniowej służby, uzupełniła bogaty zbiór historycznego taboru komunikacji miejskiej, należącego do krakowskiego MPK. W ciągu kilku dni przywrócono jej oryginalny numer 38030, a także wymontowano elektroniczne wyświetlacze, przywracając oryginalne "filmy". Scania podczas służby w Krakowie przeszła modernizację wnętrza, stąd niestety w środku nie zobaczymy już oryginalnych, miękkich foteli. Poza tym jednak autobus prezentuje się bardzo dobrze. W dniu 21 lutego 2015 roku Scania po raz pierwszy, już jako pojazd historyczny, uczestniczyła w specjalnym przejeździe zorganizowanym przez sympatyków komunikacji miejskiej w związku z zakończeniem liniowej eksploatacji tych autobusów w Krakowie. Fotorelację z tego wydarzenia można zobaczyć tutaj.

 

Historyczna Scania 113ALB numer 38030 okazjonalnie pojawia się na ulicach naszego miasta, przede wszystkim w okresie letnich wakacji, gdy kursuje na różnych specjalnych trasach, uruchamianych w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

Scania 113ALB n...
Scania 113 ALB ...
Scania 113 ALB ...

Komentarze  

 
-1 #1 Robert C 2020-05-29 01:27
Kiedy szorowanie przegubu?
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 204 gości oraz 0 użytkowników.