Solaris Urbino 18 IV
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: wtorek, 16, styczeń 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3609
W 2016 roku krakowskie MPK otrzymało 60 zamówiony autobusów Solaris Urbino 12. Były to pierwsze w naszym mieście pojazdy IV generacji producenta z Bolechowa. Niemal rok później, w zajezdni Wola Duchacka zaprezentowano 77 przegubowych Solarisów Urbino 18 IV generacji. Dzięki temu, nowe Solarisy szybko zdominowały ulice Krakowa.
Premiera autobusu Solaris Urbino 12 IV generacji miała miejsce we wrześniu 2014 roku podczas targów IAA Nutzfahrzeuge w Hanowerze. Nowy model producenta z Bolechowa łączy w sobie innowacyjne rozwiązania, połączone z licznymi elementami od lat stosowanymi i uznanymi przez użytkowników. Autobus nie tylko posiada wiele nowoczesnych rozwiązań, ale również nowy, bardziej wyrazisty i dynamiczny wygląd zewnętrzny. Pojazd ten w wersji elektrycznej nagrodzony został tytułem najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w konkursie „Bus of the Year”.
Dostawa zamówionych 77 autobusów Solaris Urbino 18 IV generacji miała miejsce w czerwcu i lipcu 2017 roku. W dniu 19 lipca wszystkie pojazdy zostały zaprezentowane na placu postojowym w zajezdni Wola Duchacka.
Nowe autobusy różnią się tylko pewnymi szczegółami w stosunku do wprowadzonych rok wcześniej do ruchu dwunastometrowych odpowiedników. Również napędzane są silnikami spełniającymi normy emisji spalin EURO 6. Posiadają przy tym bardziej przestronne wnętrze oraz dysponują większą liczbą siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi, niż wcześniej eksploatowane pojazdy. Wyposażone są w klimatyzację wnętrza, nowoczesny system informacji pasażerskiej, w nowe automaty do sprzedaży biletów obsługujące płatności przy pomocy bilonu, jak i zbliżeniowo, a także w ładowarki USB. Wewnątrz znajdują się 42 miejsca siedzące, w tym 16 dostępnych z poziomu niskiej podłogi oraz 98 miejsc stojących. W części przeznaczonej dla pasażerów stojących na podłodze wyznaczono miejsce na wózek inwalidzki. Autobusy posiadają również autokomputery Ibis Plus firmy Trapeze, dzięki czemu będą mogły współpracować z tablicami Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, umieszczonymi na przystankach w Krakowie.
Nowe przegubowce rozdzielone zostały pomiędzy wszystkie krakowskie zajezdnie należące do MPK. Większość z nich trafiła do zajezdni Wola Duchacka. Było to 47 sztuk, które otrzymało numery z przedziału od DR533 do DR579.
Zajezdnia Płaszów otrzymała 20 sztuk Solarisów Urbino 18 IV. Zostały one oznaczone numerami z przedziału od PR778 do PR797.
Zajezdnia Bieńczyce otrzymała 10 sztuk Solarisów Urbino 18 IV. Zostały one oznaczone numerami z przedziały od BR701 do BR710.
Z uwagi na dużą liczbę zakupionych pojazdów i ich podział na wszystkie krakowskie zajezdnie, nowe przegubowce pojawiły się praktycznie na wszystkich liniach obsługiwanych przegubowym taborem. W wyniku wprowadzenia ich do ruchu, z eksploatacji całkowicie wycofano MAN-y NG313 oraz przegubowce Scanie Omni City i Castrosua, a także większość Jelczy M181MB, w tym również z ostatniej partii.
Solaris Urbino |
|||
Typ | Solaris Urbino 18 IV | ||
Numeracja | BR501 - BR510, BR569 - BR579 | DR511 - DR568, DR580 - DR595, KR596 - KR598 | PR778 - PR797 |
Klasa | MEGA, niskopodłogowy | ||
Wymiary |
|||
Długość [mm] | 18000 | ||
Szerokość [mm] | 2550 | ||
Wysokość [mm] | 3150 | ||
Rozstaw osi (przednia-środkowa) [mm] | 5900 | ||
Rozstaw osi (środkowa-tylna) [mm] | 6000 | ||
Zwis przedni [mm] | 2700 | ||
Zwis tylni [mm] | 3400 | ||
Masa własna [kg] | 16810 | ||
Masa całkowita [kg] | 28000 | ||
Układ siedzeń |
|||
Liczba miejsc siedzących | 42 w autobusach z 2017 roku, 43 w autobusach z 2018 roku | ||
Typ siedzeń | wyścielane | ||
Liczba miejsc stojących | 98 | ||
Układ drzwi |
|||
Z prawej strony | 2-2-2-2 pneumatyczne, otwierane do wewnątrz, dwuskrzydłowe |
||
Silnik |
|||
Marka i typ silnika | DAF-MX-11 240 | ||
Moc silnika [kW] | 240 kW | ||
Skrzynia biegów |
|||
Skrzynia biegów | ZF-EcoLife | ||
Inne dane |
|||
Zawieszenie | zawieszenie ECAS, przyklęk prawej strony o około 70 mm, podnoszenie o około 60 mm | ||
Koła | 275/70 R 22,5 (przód solo, środek i tył bliźniak) | ||
Hamulce | EBS (dwuobwodowy), układ elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR), hamulec ręczny (postojowy) - z możliwością mechanicznego odblokowania układu hamulcowego, hamulec przystankowy | ||
Konstrukcja nośna | kratownica | ||
Kabina | częściowo zabudowana z przeszklonymi drzwiami | ||
Ogrzewanie | grzejniki konwektorowe, dmuchawy 2-stopniowe | ||
Prędkość maksymalna [km/h] | 72 | ||
Pojemność zbiornika paliwa [l] | 360 | ||
Pojemność zbiornika AdBlue [l] | 50 |
Jesienią 2017 roku rozstrzygnięto przetarg na dostawę w formie leasingu finansowego 38 nowych autobusów przegubowych. Zamówienie to zdobyła firma Solaris Bus&Coach S.A. W dniu 18 lipca 2018 roku na terenie zajezdni Płaszów do eksploatacji przekazano kolejne Solarisy Urbino 18 IV generacji. Pojazdy te są praktycznie identyczne, jak 78 przegubowców tego typu, które weszły do ruchu w 2017 roku. Jedną z najbardziej zauważalnych różnic jest instalacja drzwi odskokowo-przesuwnych, identycznych jak w hybrydowych i elektrycznych Solarisach, eksploatowanych już w Krakowie. Poza tym wyposażone są w silnik spełniający normy emisji spalin Euro 6. Posiadają klimatyzację wnętrza, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W środku znajdują się także porty USB do ładowania smartfonów. Każdy autobus jest wyposażony ponadto w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym.
Wszystkie pojazdy z tej serii trafiły do zajezdni Wola Duchacka, gdzie otrzymały numeru z przedziału od DR511 do DR532 i od DR580 do DR595. W zamian ze stanu skreślono ostatnie Jelcze M181MB oraz część najstarszych Solarisów Urbino 18.
Stacjonujące w zajezdni Bieńczyce 10 sztuk Solarisów Urbino 18 IV w lipcu 2018 roku, w związku z dostawą kolejnych autobusów tego typu, otrzymało nowy zakres numeracji od BR501 do BR510. Jednocześnie, z zajezdni Wola Duchacka przekazanych zostało 11 przegubowców pochodzących z 2017 roku. Były to wozy z przedziału od BR569 do BR579. Po dostawie autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 IV electric w 2021 roku, z zajezdni Wola Duchacka ponownie przekazywano do zajezdni Bieńczyce następne przegubowce. Pod koniec 2023 roku w Bieńczycach, poza pierwszą oryginalną dziesiątką, stacjonowały 23 przeniesione wozy oznaczone numerami od BR557 do BR579.
W połowie lutego 2021 roku ogłoszono przetarg na dostawę w formie leasingu finansowego 12 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 3 sztuk autobusów przegubowych i 9 sztuk autobusów standardowych. Co ciekawe, postępowanie po raz pierwszy prowadziła firma KrakTransRem Spółka z o.o., będąca spółką-córką krakowskiego MPK. Ostatecznie zamówienie zdobyło konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. i PEKAO LEASING. Nowe pojazdy wyjechały na krakowskie ulice w grudniu tego samego roku. Pozyskano je z myślą o obsłudze autobusów rezerwowych, a także wszelkich "zadań specjalnych".
Chociaż wszystkie autobusy trafiły do zajezdni Wola Duchacka, otrzymały numery rozpoczynające się od literki "K". Krótkie wozy oznaczono numerami od KU341 do KU349, natomiast przegubowce od KR596 do KR598. Dodatkowo, obok herbu MPK otrzymały one logotyp firmy KTR. Autobusy zasadniczo nie różniły się od pojazdów tego typu, już eksploatowanych w Krakowie. Pojazdy przegubowe, w odróżnieniu od krótkich wozów, od początku niemal wyłącznie pełniły rolę autobusów rezerwowych.